De laatste tijd lees je regelmatig dat het energienet onder druk staat. Bedrijven kunnen geen nieuwe aansluitingen krijgen en bouwprojecten raken vertraagd. Ook het opladen van elektrische auto’s lijkt in het geding te komen. Is dat reden voor zorg?
Het comfortabel kunnen rijden met een elektrische auto staat of valt met de laadmogelijkheden. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) houdt maandelijks bij hoeveel laadpunten er precies zijn. Interessante cijfers waar we graag even induiken. In eerste instantie word je er niet zo gelukkig van: per laadpunt zijn er maar liefst 8,1 elektrische en plug-in hybride auto’s. Toch valt het mee met de stoelendans bij de laadpaal, want als je het aantal thuisladers meetelt kom je op een veel vriendelijker getal. Er blijft nog maar 1,1 auto per lader over. Statistisch gezien zijn er dus bijna altijd voldoende laadpunten, al kan het natuurlijk altijd voorkomen dat je bij een bezette paal aankomt.
Aantal snelladers neemt toe
Soms is het nodig om ook onderweg even bij te ‘tanken’. Ook dat lijkt geen bezwaar, want vorige maand nog opende aanbieder FastNed zijn grootste Nederlandse snellaadstation aan de A4 bij Hoofddorp. Hier kunnen maar liefst 16 auto’s tegelijkertijd supersnel laden tot maximaal 400 kW. Ook traditionele aanbieders als Shell (ReCharge) en TotalEnergies plaatsen steeds vaker snelladers bij hun reguliere tankstations.
Ook Tesla deed dit jaar een flinke duit in het zakje. Het Amerikaanse automerk maakte zijn Superchargers beschikbaar voor auto’s van andere merken. Niet alleen zorgt dit in één klap voor een groot aantal extra snellaadlocaties, ook de prijs van laden is bij Tesla erg gunstig. Soms zelfs goedkoper dan bij een laadpaal op straat. Over snelladers onderweg hoef je je dus geen zorgen te maken: er zijn nu al 5.396 laadpunten en het worden er steeds meer.
Nieuwe laadpalen op straat
Ook op straat schieten laadpunten als paddenstoelen uit de grond. Energieleverancier Vattenfall meldde begin dit jaar nog dat er de komende vier jaar nog eens 34.000 laadpalen bij komen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Om dit aantal mogelijk te maken worden deze laadpalen ‘slim’ gemaakt. Dat betekent dat de energieleverancier het vermogen tijdelijk kan verminderen als de energievraag hoog is, om het net te ontlasten.
Nadeel daarvan is wel dat het opladen soms langer kan duren dan je gewend bent. Er staat tegenover dat de slimme laders rekening houden met de stroomprijs, waardoor automatisch maximaal geladen wordt als de prijs het gunstigst is. Ook in Noord-Brabant, Limburg en Den Haag breidt Vattenfall het netwerk uit met dergelijke laders. Ondanks de netproblematiek neemt het aantal laadpalen dus nog steeds toe.
Thuis een laadpunt aanleggen
Het gebruik van openbare laders, of het nu snelladers of publieke laadpalen zijn, is dus best vaak en steeds vaker mogelijk. Als je zeker wilt zijn van een laadplek is een eigen lader natuurlijk de fijnste optie, zeker als die optimaal gebruik maakt van jouw zelf opgewekte energie. Overweeg je een eigen laadpunt aan te leggen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Jouw NexDrive EV-specialist helpt je graag. En ook voor deze specialisten geldt: het worden er steeds meer.