Zeekr 7X: Wint deze Chinese SUV de strijd met zijn hoge DC-laadsnelheid?

Zeekr 7X

Zeekr, het Chinese merk dat een tijdje geleden die flitsende 001 shooting brake op de markt bracht, komt met een nieuwe aanwinst. Deze Zeekr 7X, een elektrische SUV, lijkt op het eerste gezicht heel fraai, maar niet echt bijzonder. Maar hij ook een verrassend ruim interieur met een flinke dosis technologie én combineert dat met een DC-laadsnelheid waar je ‘u’ tegen zegt.

Ruimte in overvloed

De Zeekr 7X is een behoorlijk jongen. Met zijn gemiddelde formaat (4,78 meter) zou je niet verwachten dat hij binnenin zoveel ruimte biedt. Maar vergis je niet, de 7X heeft een wielbasis van 2,90 meter, en dat zorgt voor een zee van ruimte voor zowel passagiers als bagage. Ideaal voor trips met het hele gezin, inclusief alle koffers voor een vakantie, de wekelijkse boodschappen of sportuitrustingen. De achterbank is bovendien verschuifbaar, zodat je de ruimte flexibel kunt indelen. Dankzij een keur aan slimme opbergvakken vind je altijd wel een plekje voor je spullen.

Zeekr 7X

Technologie ook prominent aanwezig

Zeekr heeft de 7X ook zo ongeveer volgepropt met de nieuwste snufjes. Het 15,4 inch touchscreen in het midden van het dashboard is natuurlijk de eyecatcher. Hiermee bedien je niet alleen de navigatie en de muziek, maar ook de klimaatregeling en de vele andere functies van de auto. Het systeem werkt snel en intuïtief, dankzij de krachtige Snapdragon chip.

Maar niet alles hoeft via het scherm. Hij heeft ook spraakbesturing. Die gaat via ZeekrGPT, een AI-systeem dat je commando’s in normaal Nederlands begrijpt. Zeg bijvoorbeeld “Hé Zeekr, zet de temperatuur op 21 graden” of “Navigeer naar huis” en de 7X voert het voor je uit zonder dat je daar druk over hoeft te maken.

Daarnaast is er ook het optionele augmented reality head-up display. Dit projecteert belangrijke informatie zoals je snelheid, navigatie-instructies en waarschuwingen direct op de voorruit, zodat je je ogen op de weg kunt houden. Het is een coole feature die je rijervaring veiliger en comfortabeler maakt.

Snelladen als grootste USP

Maar waar de Zeekr 7X echt in uitblinkt, is zijn DC-laadsnelheid. Dankzij de geavanceerde 800V-architectuur kan deze SUV ultrasnel laden bij DC-snelladers. We hebben het hier over 13 minuten om van 10 tot 80 procent te laden bij een 360 kW-lader. Dat is opmerkelijk snel en daarmee laat de 7X concurrenten als de Tesla Model Y, Kia EV6, Xpeng G6 en Hyundai Ioniq 5/6 ver achter zich. Zelfs premium SUV’s zoals de Audi Q6 e-tron halen deze laadsnelheid niet. Met de 7X hoef je dus nooit lang te wachten tijdens een laadstop. Sterker nog, als je bedenkt hoeveel tijd het kost om een beker koffie te halen en ook op te drinken, of even wat mailtjes te beantwoorden, en misschien ook een toiletbezoekje erbij telt, dan zie je dat een laadpauze van ongeveer een kwartier écht geen oponthoud meer hoeft te betekenen.

Een serieuze uitdager?

De Zeekr 7X zou wel eens de eerste auto van het Chinese merk waarmee het serieus meedoet in de Nederlandse EV-markt. Met een fraai ‘Westers’ aandoend ontwerp, een overvloed aan geavanceerde technologie, indrukwekkende prestaties en een scherpe prijsstelling is de Zeekr 7X klaar om de gevestigde orde uit te dagen.

Maar kan deze Chinese nieuwkomer de harten van Europese consumenten veroveren? Op zich heeft de Zeekr 7X alles in huis om een succes te worden: ruimte, technologie en een ongeëvenaarde laadsnelheid. Tel daarbij op dat de 7X een aantrekkelijke prijs heeft (vanaf € 52.990) en het is duidelijk dat Zeekr een serieuze speler zou kunnen worden. Of de Europese consument klaar is voor een Chinese SUV in dit segment, met een nog steeds vrij beperkt servicenetwerk, dat valt nog te bezien. De tijd zal het uiteraard weer leren.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.