De Chinese EV maker Xpeng breidt zijn modellen aanbod steeds verder uit. In China heeft het merk een nieuw topmodel onthuld. De P7+ is een grote elektrische liftback sedan met een maximaal bereik van 710 kilometer.
Hoe gaat het met Xpeng in China?
De verkopen van Xpeng zijn dit jaar flink op en neer gegaan. In januari stond het merk op de 39ste plaats. Daarna stuiterde het merk heen en weer tussen plaats 41 en 23. In augustus pakte Xpeng de 32ste plek met 11.536 verkochte auto’s. Daarmee stond Xpeng net onder Ford en net boven Qiyuan. De Xpeng top 3 bestond die maand uit de G6 SUV, de G9 SUV en de X9 MPV. Xpeng is verder bezig met het uitbouwen van de Mona lijn en met vliegende auto’s.
De Xpeng P7+
De Xpeng P7+ is een grote liftback sedan, gepositioneerd boven de P7i sedan. De namen zijn vergelijkbaar, maar de P7+ en de P7i zijn verschillende auto’s. Chinese merken werken wel vaker met dit soort naam systemen, waarmee zij hopen dat een nieuwe auto kan meeliften op de naamsbekendheid van een ouder model.
De P7+ heeft een bijzonder ontwerp, met een lage brede neus, een lange cabine met een aflopende daklijn en een wilde achterkant met een spoiler die direct onder de achterruit staat. De vorm is ook zeer aerodynamisch, met een luchtweerstand van 0.206 Cd. De P7+ is verkrijgbaar in vijf exterieurkleuren en dat is niet heel veel keuze voor Chinese begrippen. Kleurnamen zijn belangrijk in China, ze zijn vaak poëtisch met betekenis, en merken komen vaak met aparte persberichten over de kleuren. De kleurtjes van P7+ zijn: Crescent Silver, Nebula White, Dark Night Black, Star Dusk Purple en Yunbei Rice White.
Het interieur is ruim en minimalistisch. De stoelen zijn bekleed met echt Nappa leer. Achter het twee-spaak stuurwiel zit een 10.25-inch instrumentenpaneel, in het midden staat een 15.6-inch scherm en de passagiers op de achterbank hebben hun eigen infotainment in een 8-inch schermpje dat tussen de voorstoelen staat. In de middentunnel zit een dubbele draadloze oplader, en de keuzehendel zit netjes weggewerkt aan de stuurkolom. De auto is verder uitgerust met een gigantisch panoramadak van 2.1 vierkante meter, een Dynaudio audiosysteem met 20 speakers en een ambient-lighting systeem. Het besturingssysteem heet AI Dimensity XOS 5.4.0.
Technische gegevens van de Xpeng P7+
Het formaat van de Xpeng P7+ is 5056/1937/1512, met een wielbasis van 3000 millimeter. De bagageruimte is 725 liter en een enorme 2221 liter met de achterbank naar beneden. Xpeng zegt dat de achterbak groot genoeg is voor “33 twintig-inch koffers”, het formaat handbagage rolkoffer.
De P7+ staat op een nieuw EV platform. Het is een achterwiel aangedreven auto met één elektromotor en een LFP-accu. De varianten zijn:
- Vermogen: 180 kW. De topsnelheid is 200 km/h en de sprint van 0 naar 100 duurt 6.8 seconden. De accucapaciteit is 60.7 kWh, het verbruik is 11.6 kWh/100 km en het bereik is 602 kilometer.
- Vermogen: 230 kW. De topsnelheid is eveneens 200 km/h en de sprint van 0 naar 100 is gedaan in 5.6 seconden. De accucapaciteit is 76.3 kWh, het verbruik is 12.3 kWh/100 km en het bereik is 710 kilometer.
De P7+ heeft een 800V architectuur voor snelladen maar Xpeng heeft de laadsnelheid nog niet bekendgemaakt.
Rijhulpsystemen zonder lidar
Xpeng is afgestapt van lidar. De P7+ heeft dan ook niet de bekende lidar bult boven het voorraam. In plaats van lidar maakt de P7+ gebruik van een combinatie van andere sensoren, waaronder 11 camera’s, 12 ultrasone radars, en 3 millimeter golfradars. Volgens Xpeng is de perceptie van afstand met 125% verbeterd en de herkenningssnelheid met 40% verhoogd ten opzichte van bestaande systemen. Het beste onderdeel van het nieuwe rijhulpsysteemsysteem is echter de naam: Xpeng AI Eagle Eye Vision Solution.
De prijs van de Xpeng P7+
Zoals altijd in China zit er weinig tijd tussen de onthulling en de lancering op de markt. De eerste demonstratie auto’s staan deze maand al bij Xpeng dealers en de levering aan consumenten begint vervolgens in november. De prijs van het basismodel zal net onder de 300.000 yuan liggen, en dat vertaalt naar 39.000 euro. Xpeng werkt aan een vierwielaangedreven versie met twee motoren, die in het eerste kwartaal van 2025 op de markt verschijnt.
Naar Europa
Xpeng gaat het nieuwe topmodel ook in Europa verkopen en de P7+ staat vanaf 14 oktober op de Xpeng stand op de Autoshow van Parijs. De lancering in Europa staat gepland voor de eerste helft van 2025. De P7+ zal duurder zijn dan de P7, die momenteel vanaf 49.990 euro op de prijslijst staat.