De Chinese EV-fabrikant Xpeng staat een druk jaar te wachten. In 2025 introduceert het merk ten minste zeven vernieuwde en nieuwe modellen, waarvan de meeste ook naar Europa zullen komen. Het opvallendste nieuwe model is de spectaculaire Land Aircraft Carrier.
Hoe gaat het met Xpeng in China?
Xpeng maakt een sterke groei door. In december 2024 verkocht het merk 34.090 auto’s, een nieuw record. De absolute bestseller was de Mona M03, goed voor 47% van de verkopen. Op de tweede plaats stond de nieuwe P7+ met 30%, gevolgd door de G6 met 13%. Over heel 2024 verkocht Xpeng 174.935 auto’s, opnieuw een record, tegen 140.900 in 2023. Aangemoedigd door dit succes zet Xpeng in 2025 stevig in. Het verkoopdoel voor dat jaar is ambitieus: 350.000 auto’s, een groei van 84% ten opzichte van 2024. Hieronder staan de modellen waarmee Xpeng dit doel wil behalen:
Xpeng G6 SUV Update (Q1)
De G6, geïntroduceerd in 2023, krijgt een vernieuwd ontwerp. De neus is opgefrist met een nieuwe lichtstrip en het Xpeng-logo verhuist naar de motorkap. Ook de acu’s zijn geüpdatet: een 68.5 kWh LFP accu en een 80.8 kWh ternaire lithium accu. De prijzen blijven grotendeels ongewijzigd; de instapversie kost nog steeds €26.500.
Geen lidar meer
Xpeng schakelt volledig over op een pure-vision ADAS-systeem dat werkt met camera’s, vergelijkbaar met Tesla’s FSD. Dit betekent dat lidar verdwijnt bij de G6, G9 en X9. De nieuwe modellen krijgen eveneens geen lidar.
Xpeng G9 SUV Update (Q1)
De grote SUV, sinds 2022 op de markt, krijgt een nieuwe update. Het uiterlijk blijft ongewijzigd, maar onderhuids zijn er verbeteringen. Het vermogen is verhoogd naar 258 kW voor de RWD-variant en 423 kW voor de AWD. De accu’s hebben meer capaciteit: 79 kWh (LFP) en 93.1 kWh (ternair lithium). Verder krijgt de G9 een geavanceerder infotainmentsysteem en een uitgebreid pakket aan rijassistentie.
Xpeng G7 (Q2)
De G7 is Xpengs belangrijkste introductie in 2025. Deze 4.9 meter lange SUV vult de ruimte tussen de G6 en de G9. De G7 beschikt over achterwielaandrijving met een vermogen van 218 kW. Later volgt ook een AWD-versie met twee elektromotoren. De prijs wordt ongeveer €33.000, vergelijkbaar met de Tesla Model Y. De G7 heeft een LFP accu, maar de capaciteit is nog niet bekendgemaakt.
Xpeng X9 Update (Q2)
De X9 MPV, die niet in Europa wordt aangeboden, krijgt een beperkte visuele update met nieuwe wielen en aangepaste mistlampen. Het belangrijkste nieuws is de introductie van een goedkopere versie met een kleinere LFP accu van circa 70 kWh, waardoor de prijs daalt tot onder de €43.000. De huidige instapversie met een 84.5 kWh accu kost €47.000. Deze prijsverlaging is hard nodig vanwege de toenemende concurrentie in de MPV-markt.
Xpeng P7i Opvolger (Q3)
Xpeng werkt al enige tijd aan de opvolger van de P7i, onder de codenaam E29. De positionering van de huidige P7i ten opzichte van de P7+ is verwarrend: de goedkoopste P7i is goedkoper dan de goedkoopste P7+, en de duurste P7i is duurder dan de duurste P7+. Dit komt wel vaker voor in China waar merken eerst schieten en dan mikken. Xpeng lost dit op door de nieuwe P7i duidelijk boven de P7+ te positioneren. Volgens sommige berichten in de Chinese pers zal de auto daarom worden omgedoopt tot P8.
Xpeng G01 EREV (Q4)
De G01, ook een codenaam, wordt Xpeng’s eerste model met een EREV-aandrijflijn. De G01 is een SUV met een lengte van ongeveer 5.1 meter. Xpeng heeft eerder gezegd dat de auto een puur elektrisch bereik krijgt van 430 kilometer en een gecombineerd bereik van 1400 kilometer. Dit EV bereik zou een record zijn voor een EREV SUV in China.
Xpeng AeroHT Land Aircraft Carrier (Q4)
Onder de vlag van dochterbedrijf AeroHT presenteert Xpeng de Land Aircraft Carrier (LAC). Dit model combineert een 6×6 EREV vrachtwagen met een tweezits eVTOL die zowel handmatig als volledig autonoom kan vliegen. Het systeem heeft al diverse succesvolle testvluchten gemaakt. De LAC richt zich op vermogende avonturiers met dure hobby’s. De lancering staat gepland voor december 2025, met een geschatte prijs van €260.000.
Met al deze vernieuwde en nieuwe modellen zou Xpeng in staat moeten zijn het verkoopdoel voor 2025 te halen. De LAC zal niet veel bijdragen aan de nummers maar is wel een geweldige imagobooster voor het merk.