Xpeng G6: nieuwe, betaalbare cross-over richt zijn pijlen op de Model Y

Xpeng G6

In Europa neemt de populariteit van elektrische auto’s rap toe en de Chinese automerken spelen daar een steeds belangrijkere rol in. Xpeng is een van die Chinese merken en wil zich met de introductie van de Xpeng G6 als een serieuze speler op de Europese markt manifesteren.

Veelbelovende concurrent in een snelgroeiend segment

De Xpeng G6 is een SUV die met een fraaie, moderne vormgeving in het hart van het populairste segment van dit moment terechtkomt. Zoals veel concurrenten, heeft ook deze auto een geheel eigen uitstraling. De G6 oogt eigentijds en strak, zonder al te extreem te zijn. Hij oogt niet alleen modern, maar is het ook: hij is voorzien van de allernieuwste technologie, en zal zijn rijders zeker niet teleurstellen als het gaat om prestaties en actieradius.

Krachtig en snel

De G6 kan worden uitgevoerd met twee accu’s en drie motoruitvoeringen. De kleinste accu heeft een capaciteit van 66 kWh, wat goed is voor een actieradius van circa 435 kilometer volgens de WLTP-norm. De grotere accu heeft een capaciteit van 87,5 kWh en komt tot tussen de 550 en 570 kilometer. Wil je wat meer spierballen, dan is er een variant met twee elektromotoren. Deze G6 sprint in slechts 4 seconden naar de honderd. Standaard is de G6 voorzien van achterwielaandrijving. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 200 km/u.

Xpeng G6

Supersnelle laadtijden

Het sterke punt van de Xpeng G6 is echter niet eens zijn grote accu, maar hoe snel hij die kan opladen. De G6 is namelijk gebaseerd op het SEPA 2.0 platform, en beschikt over de revolutionaire 800V-architectuur. Dit houdt in dat hij gebruik kan maken van de allersnelste publieke DC-snellaadstations, waarmee hij dankzij de maximale laadsnelheid van 280 kW de bekende 80% van de maximale accucapaciteit in slechts 20 minuten kan bereiken. Dat is best wel snel, zeker als je niet eens tot 80% hoeft te laden om thuis te komen, de koffiepauze is dan voorbij voor je het weet.

Comfortabele reisauto

Comfort speelt natuurlijk ook een belangrijke rol, zeker als je langere afstanden wilt afleggen. Xpeng heeft zijn G6 daarom van een ruim en modern interieur voorzien. Het interieur is fraai aangekleed met hoogwaardige materialen die ook nog eens duurzaam zijn, zo worden ondermeer vegan leersoorten gebruikt. Het infotainmentsysteem draait op Xpeng’s Xmart OS en biedt alle gemakken en functionaliteiten die je je maar kunt bedenken.

Xpeng G6

Rijk uitgerust

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de uitrusting. Ook daar heeft Xpeng flink op uitgepakt, en de lijst standaarduitrusting is dan ook zeer omvangrijk. Naast de opvallende 20 inch wielen vinden we in de standaarduitrusting ook een panoramadak, stoelverwarming en -ventilatie, een 360-graden camera, een inductielader en een warmtepomp. De G6 beschikt tevens over de nieuwste veiligheidssystemen en rijassistentiesystemen die autonoom rijden op level 2+ halen. En wil je de G6 gebruiken om een aanhanger of caravan te trekken? Dat is mogelijk, de auto is optioneel te voorzien van een elektrisch uitklapbare trekhaak.

Serieuze ambities

Met de G6 model laat Xpeng zien dat het serieuze ambities heeft. Het Chinese merk wil een van de grootste spelers in de Europese markt voor elektrische auto’s worden, en het heeft zeker de knowhow in huis om die ambitie te verwezenlijken. Of het met de middelen ook zo is, dat is even twijfelachtig, volgens de laatste berichten uit China. De G6 is leverbaar vanaf mei, en zal de komende tijd ongetwijfeld behoorlijk in de schijnwerpers staan. Zeker gezien de prijzen, die naar verwachting zeer concurrerend zullen zijn, zal de G6 een aantrekkelijk alternatief zijn in een populair en druk segment.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.