Het Chinese EV merk Xiaomi gaat een gooi doen naar een specifiek record op de Nürburgring: “de snelste vierdeurs EV”. Het huidige record is in handen van de Porsche Taycan Turbo GT met een tijd van 7:07.5. De auto die het moet gaan doen heet voluit Xiaomi SU7 Ultra Prototype. Het is dus geen productiewagen maar een speciaal gebouwde raceversie van de Xiaomi SU7 sedan.
Het Xiaomi merk in China
Xiaomi is een EV merk onder Xiaomi Automobile, en dat is weer een dochter van Xiaomi Corporation. Het bedrijf is vooral bekend om zijn smartphones en huishoudelijke apparaten, waaronder blenders en robotstofzuigers. De eerste, en tot nu toe enige, auto van het merk is de SU7, een gestroomlijnde elektrische sedan die in maart op de markt kwam. De SU7 is heel populair in China, in juni verkocht Xiaomi 14296 auto’s waarmee het zomaar de 29ste plek in de ranglijst te pakken heeft, en dat met maar één model. Xiaomi staat net onder Changan Qiyuan en net boven Changan Deepal. Het is nog nooit eerder voorgekomen dat een nieuw merk in China zo snel steeg. De tweede Xiaomi is een SUV die later dit jaar bij de dealers staat.
De technische gegevens van de Xiaomi SU7 Ultra Prototype
De Ultra heeft een wild ontwerp met half open wielkasten en vooral veel spoilers. Xiaomi claimt een downforce van 2145 kilo bij 350 km/u. De achterspoiler alleen is al goed voor 735 kilo, de diffuser achter voor 245 en de spoiler aan de voorkant voor 414 kilo. De koets van de Ultra is volledig van carbon fiber gemaakt en het leeggewicht is dan ook een redelijke 1900 kilo.
De Ultra maakt gebruik van standaard elektrische productie motoren die ook in de SU7 liggen. Deze door Xiaomi zelfontwikkelde motoren heten “Hyper Engines”, er zijn drie varianten: de V6 (220 kW), de V6s (275 kW) en de V8s (425 kW). De Ultra heeft twee V8s achter en één V6s voor. Xiaomi claimt een systeemvermogen van 1548 ps (1527 pk), ietwat verwarrend omdat het merk normaal kW als maatstaf gebruikt. Het is in ieder geval genoeg voor een topsnelheid van 350 km/u, 0-100 in 1.97 seconden, 0-200 in 5.96 en 0-300 in 15.07 seconden. De remmen komen van AP Racing, volgens Xiaomi remt de Ultra van 100 km/u naar 0 in slechts 25 meter.
Productieversie
De SU7 Ultra Prototype is bedoeld als een ultieme aandachtstrekker. De aanval op het record op de Nürburgring staat gepland voor oktober. De Ultra is nu nog een track-only prototype maar er komt een productieversie aan, ook in 2025. Die krijgt eveneens drie motoren maar zal iets minder extreem zijn. De snelste SU7 van dit moment is de Max AWD met twee motoren en 495 kW. Daar gaat de productieversie van de Ultra dus ruimschoots overheen.