De nog jonge Chinese automaker Xiaomi slaat een dubbele slag in de strijd om de snelste performance EV. Het merk heeft de SU7 Ultra gelanceerd en het heeft een nieuw record neergezet op de Nürburgring. De SU7 Ultra is een manische machine, met drie elektromotoren en een vermogen van 1138 kW, en dat maakt de Ultra de sterkste elektrische sedan en de op-een-na snelste EV.
Hoe gaat het met Xiaomi in China?
Het gaat nog altijd goed met het gloednieuwe automerk. In september stond Xiaomi op de 31ste plaats in de verkooplijst met 13.559 verkochte auto’s. Daarmee stond Xiaomi net onder Tank en net boven Roewe. En Xiaomi doet dit nog altijd met slechts één model, de SU7 sedan. Het merk werkt aan een SUV die volgend jaar op de markt komt. Xiaomi verkoopt auto’s via een traditioneel dealernetwerk en via experience stores, waar de auto’s gezellig naast de laptops en de wasmachines staan. De snelste SU7 van dit moment is de Xiaomi SU7 Max met twee elektromotoren en een vermogen van 495 kW. Maar dat is niet meer genoeg en daarom is er nu de SU7 Ultra.
De Xiaomi SU7 Ultra
De SU7 Ultra is geen super sedan, ook geen hyper sedan, maar met recht een ultra sedan. Het apparaat ziet er geweldig uit, met een knalgele koets met grijze racing stripes, een dikke voorspoiler, enorme banden, carbon sideskirts, een diffuser, een zwart carbon dak en een 1.56-meter brede carbon achterspoiler. Binnenin is de Ultra verfraaid met Alcantara racestoelen en weer veel carbon accenten.
Xiaomi krijgt weleens het verwijt dat de SU7 veel op de Taycan lijkt. Het is daarom interessant dat Xiaomi bij de Ultra heeft gekozen voor een handschrift voor de badges dat als twee druppels water op het beroemde Porsche handschrift lijkt.
Technische gegevens van de Xiaomi SU7 Ultra
De Ultra heeft drie motoren: twee V8s achter en één V6s voor. Xiaomi heeft zijn elektromotoren naar benzinemotoren vernoemd. De basismotor heet V6, dan is er de sterkere V6s en de topper is de V8s. Verwarrend genoeg is er dus geen V8.
De vermogens van de motoren zijn overigens flink opgeschroefd in vergelijking met de normale SU7 sedan. Om het nog iets complexer te maken gebruikt Xiaomi ‘ps’(metric horsepower) in zijn officiële specificaties in plaats van kW of pk. Eén ps is gelijk aan 0.7355 kW en 0.9863 pk.
In de SU7 Ultra levert de V8S een vermogen van 578 ps en de V6s een vermogen van 392 ps. Twee maal 578 + 392 maakt een bijna ongelofelijke 1548 ps, omgerekend 1138 kW of 1527 pk. Het koppel is nog niet bekendgemaakt.
Om snel te kunnen stoppen heeft de Ultra carbon keramische remschijven die temperaturen kunnen weerstaan tot 1300 graden. De remschijven komen van het Japanse bedrijf Akebono, met zes zuigers voor en vier achter. Het chassis is ook aangepast. De SU7 Ultra heeft een torque vectoring systeem, onafhankelijk instelbare actieve luchtvering met twee kamers en Bilstein EVO T1 schokdempers.
Prestaties van de Xiaomi SU7 Ultra
Met al dit vermogen en track-technologie zijn de prestaties zeer indrukwekkend. De SU7 Ultra sprint van 0-100 in 1.98 seconden, naar 200 in 5.86 seconden en de topsnelheid is 350 kilometer per uur. De 0-400 meter sprint duurt 9.23 seconden. Xiaomi claimt een remweg van 100-0 km/u in 30.8 meter. Verder zegt Xiaomi dat de auto tien keer opeenvolgend van 180 km/u naar nul kan remmen zonder dat er fading ontstaat.
Accu voor het circuit
Onder de vloer van de SU7 ligt een gloednieuwe CATL Qilin 2.0 accupakket. Volgens Xiaomi is deze accu speciaal ontwikkeld voor rijden op het circuit. De accu heeft een maximaal ontlaadvermogen van 1330 kW. Zelfs bij 20% accucapaciteit is het ontlaadvermogen nog altijd 800 kW. Veel Chinese merken gebruiken deze term voor performance EV’s om aan te tonen hoe snel een accu het maximaal vermogen kan vrijgeven. Dit kost veel energie maar ook dat is geen probleem voor de nieuwe Xiaomi. De SU7 Ultra kan laden met een snelheid van “5.2C”, dat is ongeveer 560 kW en een 10-80% laadtijd van zo’n 11 minuten.
Prijs en beschikbaarheid
De Xiaomi SU7 Ultra is nu te bestellen voor 814.900 yuan, en dat is 106.700 euro. Daarvoor krijgt de Chinese consument 1138 kW verpakt in een luxe circuitracer. De levering aan klanten begint in maart volgend jaar. Het is geen gelimiteerde editie dus iedereen die wil komt aan de beurt. Xiaomi zegt dat het al bijna 4000 orders binnen heeft.
Het record op de Ring
Tijdens de onthulling van de SU7 Ultra in China maakte Xiaomi ook bekend dat het op maandag 28 oktober een nieuw ronderecord voor vierdeurs auto’s had neergezet op de Nürburgring in Duitsland, met een tijd van 06:46:874. De tijd werd echter gereden met speciaal geprepareerde raceauto’s die meer weg hadden van de concept dan van de productieversie. De recordauto had onder meer een veel grotere voorspoiler, opengewerkte wielkasten, en een enorme vleugel achterop. Het interieur was volledig gestript en voorzien van rolkooi en een racestuur. Maar toch is het een knappe prestatie voor een piepjonge Chinese automaker. De vorige recordhouder was Porsche met een pre-productie Taycan Turbo GT.
De Xiaomi SU7 Ultra in vergelijking met andere performance EV’s
De SU7 Ultra is de sterkste elektrische sedan ooit. Ook is de nieuwe Chinese EV de op-een-na sterkste elektrische productiewagen. Alleen de peperdure Rimac Nevera heeft meer vermogen.
Type | Vermogen in kW | |
Rimac Nevera | coupé | 1408 |
SU7 Ultra | sedan | 1138 |
Yangwang U9 | coupé | 960 |
Zeekr 001 FR | shooting brake | 930 |
Lucid Air Sapphire | sedan | 920 |
Hyper SSR | coupé | 900 |
Porsche Taycan Turbo GT | sedan-coupé | 760 |
Tesla Model S Plaid | sedan | 750 |
Denza ZG GT EV | shooting brake | 710 |