Honda gooit het roer om. Na een aarzelende zeer start op het gebied van elektrische auto’s, presenteert de Japanse gigant nu vol overtuiging de Honda 0 Serie. Met twee futuristische, op de Amerikaanse markt gerichte prototypes – de 0 Saloon en de 0 SUV – laat Honda zien dat het een behoorlijk ambitieuze toekomstvisie heeft.
Modulair en toekomstbestendig e:N Architecture W-platform
De Honda 0 Serie is gebouwd op het e:N Architecture W-platform, een speciaal voor elektrische auto’s ontwikkeld platform. De “W” staat voor “Wheel”, wat we als een duidelijke hint naar de mogelijkheid voor vierwielaandrijving kunnen beschouwen. Dit platform is niet alleen de basis voor de 0 Saloon en SUV, maar zal ook worden gebruikt voor toekomstige elektrische modellen van Honda, en van het premiummerk Acura.
Wat maakt dit platform zo bijzonder maakt, is niet alleen het feit dat het modulair is. Dat betekent dat het flexibel kan worden aangepast aan verschillende soorten auto’s, van compacte stadsauto’s tot ruime SUV’s. Dit biedt Honda de mogelijkheid om snel in te spelen op de veranderende vraag in de markt, maar dergelijke platformen zien we natuurlijk al vaker. Kijk maar naar de E-GMP architectuur van Hyundai en Kia.
Maar het e:N Architecture W-platform is vooral interessant omdat het helemaal ontworpen is om toekomstige technologieën te kunnen huisvesten. Deze architectuur moet geschikt zijn voor de meest geavanceerde accutechnologie, verregaande connectiviteit en autonoom rijden op Level 3. Door te investeren in een dergelijk toekomstbestendig platform, wil Honda ervoor zorgen dat de daarop gebaseerde elektrische auto’s lange tijd relevant blijven in een snel evoluerende markt.
ASIMO OS als digitale ruggengraat
Naast het platform is ASIMO OS een ander belangrijk technologisch wapenfeit van de Honda 0 Serie. Dit besturingssysteem, vernoemd naar Honda’s iconische humanoïde robot, is veel meer dan een interface voor infotainment. ASIMO OS vormt de digitale ruggengraat van de auto en integreert diverse functies, van autonoom rijden tot personalisatie.
Honda belooft een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface die zich aanpast aan de individuele behoeften van de bestuurder. Je kunt hierbij dus denken aan gepersonaliseerde muziekvoorkeuren, routeplanning en zelfs aanpassingen aan de rijdynamiek. ASIMO OS maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om de rijervaring te optimaliseren en te personaliseren.
Uiteraard wil Honda met het ASIMO OS concurreren met bijvoorbeeld Tesla’s vermaarde infotainmentsysteem, dat bekend staat om zijn grote touchscreen en uitgebreide functionaliteit, maar wordt ook wel bekritiseerd vanwege de complexiteit. Dat in tegenstelling tot BMW’s iDrive systeem, waarvan de gebruiksvriendelijkheid en intuïtieve bediening ondanks een kleiner scherm hogelijk worden gewaardeerd. Honda lijkt met ASIMO OS een balans te zoeken tussen functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid, en daarbij dus die sterke focus op personalisatie. Dat laatste is natuurlijk ook van groot belang voor de gebruikerservaring.
Nog een ambitieuze doelstelling: Level 3 autonomie
Honda heeft ambitieuze plannen op het gebied van autonoom rijden. Ook daarmee heeft het uiteraard Tesla in het vizier, ook al heeft Tesla’s software regelmatig te maken gehad met controverse en kritiek. Laten we trouwens niet vergeten dat de Honda 0 Series vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld zijn, en daar is met al een stapje verder in de acceptatie van dit soort high-tech ontwikkelingen. Maar ook in Europa is autonoom rijden in opkomst. Zo heeft Mercedes-Benz onlangs goedkeuring gekregen voor zijn Drive Pilot systeem, dat Level 3 autonomie biedt op Duitse snelwegen.
Honda’s aanpak lijkt zich te onderscheiden van die van concurrenten door de focus op het bereiken van Level 3 autonomie in álle omstandigheden, in plaats van zich te beperken tot specifieke situaties zoals snelwegen.
Om dit te bereiken, maakt Honda gebruik van een combinatie van kunstmatige intelligentie, geavanceerde sensoren en de expertise die het bedrijf heeft opgedaan met de ontwikkeling van robots.
Wat kunnen we verwachten?
Honda heeft nog geen details vrijgegeven over de specificaties van de aandrijflijn van de 0 Serie. We weten dus nog niet wat het vermogen, de acceleratie, de actieradius of de laadsnelheid zal zijn.
De samenwerking met Renesas voor de ontwikkeling van een krachtige en efficiënte chip suggereert in ieder geval dat Honda serieus werk maakt van de prestaties van de 0 Serie. Deze chip zal de gecentraliseerde E&E-architectuur aansturen, waardoor de auto efficiënter en responsiever kan functioneren.
Natuurlijk zouden we op basis van de huidige trends in de EV-markt voorzichtig kunnen speculeren over de mogelijke specificaties. Maar de Honda 0 Serie SUV zal ongetwijfeld een actieradius van minstens 500 kilometer hebben, en de meer gestroomlijnde Saloon wellicht zelfs 600 kilometer. Anders doe je niet meer mee in dat segment. Het vermogen zal natuurlijk variëren afhankelijk van de uitvoering, maar we kunnen uitgaan van prestaties die passen bij het sportieve karakter van de modellen. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid voor vierwielaandrijving, en misschien is die zelfs standaard.
Flinke stap voorwaarts
Met de Honda 0 Serie zou het Japanse merk een flinke stap voorwaarts op het gebied van elektrische mobiliteit kunnen zetten. De combinatie van geavanceerde technologie, een toekomstbestendig platform en ambitieuze doelstellingen op het gebied van autonoom rijden, moeten Honda aardig wat mogelijkheden geven om de concurrentie aan te gaan. Maar of de 0 Serie een echte gamechanger wordt, zal de tijd moeten leren. Eén ding is zeker: Honda wil écht meedoen aan de EV-race.