Wordt de ID.3 GTX Performance Volkswagen’s eigen elektrische GTI-killer?

Volkswagen ID.3 GTX Performance

Volkswagen heeft de handschoen geworpen naar de iconische Golf GTI met de lancering van de ID.3 GTX Performance. Een volledig elektrische hot hatch, die niet alleen GTI-waardige prestaties belooft, maar ook een actieradius die je zonder zorgen laat touren. En het mooiste is dat hij zelfs goedkoper is dan zijn benzinebroertje.

Elektrisch vuurwerk onder de kap

Kan de Volkswagen ID.3 GTX Performance de fakkel van de GTI overnemen? Je zou het bijna denken. Met een vermogen van 240 kW (326 pk) en een koppel van 560 Nm schiet de ID.3 GTX Performance in een flits naar de 100 km/u: slechts 5,7 seconden! De topsnelheid van 200 km/u zorgt ervoor dat je ook op de Duitse Autobahn moeiteloos meekomt met het snelle verkeer. Maar de ID.3 GTX Performance is meer dan alleen een sprinter voor de rechte lijn. Het sportieve onderstel met multilink achteras, progressive steering en 20-inch velgen garandeert een scherpe handling en een dynamische rijervaring.

Dankzij het Dynamic Chassis Control (DCC) systeem kun je de rijervaring helemaal naar jouw hand zetten. Met 15 verschillende standen pas je het onderstel aan van comfortabel tot sportief, afhankelijk van je stemming en de wegcondities. Zo biedt de ID.3 GTX Performance zowel comfort als rijplezier, zonder compromissen.

Actieradius en laden: bovengemiddeld

Met een 79 kWh accupakket en een actieradius van 595 km (WLTP) is de ID.3 GTX Performance niet alleen snel, maar ook geschikt voor lange ritten. Ook een stevige rit op de Duitse Autobahn hoeft geen probleem te zijn, al zal de actieradius dan natuurlijk behoorlijk iets slinken. Gelukkig is DC-snelladen mogelijk met een vermogen van 185 kW. In slechts 26 minuten laad je de accu van 10% tot 80%, zodat je snel weer verder kunt genieten van jouw hot hatch.

Combinatie van sportieve looks en luxe

De ID.3 GTX Performance laat zijn sportieve karakter zien met een aantal opvallende designelementen. Denk aan zwarte 20-inch Skagen-velgen, een speciale voorbumper met zwarte luchtinlaten en diamantpatroon, IQ.Light LED matrixverlichting en dagrijverlichting in pijlpuntvorm. Ook het interieur ademt sportiviteit, met premium Top-sportstoelen met geperforeerd GTX-logo en GTX-bekleding, een multifunctioneel sportstuur met rode stiksels en rode en zilveren afwerkingsaccenten.

Standaard is de ID.3 GTX Performance al lekker compleet uitgerust. Dat is ook het voordeel van een meer op luxe gerichte GTX ten opzichte van een puur sportieve GTI. Zaken als elektrisch bedienbare stoelen, het meest uitgebreide navigatiesysteem ‘Discover Pro’, LED Matrix-verlichting en een Harman Kardon audiosysteem zijn standaard in de GTX. Het vernieuwde ID.3 cockpitdesign met een groot centraal touchdisplay en de IDA stemassistent met ChatGPT-integratie maken het plaatje compleet.

Dé elektrische GTI-killer?

Met een vanafprijs van €51.990 is de ID.3 GTX Performance niet alleen een aantrekkelijke optie voor liefhebbers van elektrische auto’s, maar ook voor wie op zoek is naar een sportieve hatchback. Hij is zelfs goedkoper dan een vergelijkbare Golf GTI, terwijl hij qua prestaties en uitrusting zeker niet onderdoet.

Je kunt de ID.3 GTX Performance nu al bestellen, de leveringen starten in september. Of dit het begin van het einde voor de iconische GTI is? Waarschijnlijk niet, want de GTI heeft nu eenmaal een grote schare liefhebbers. Maar het zou ons zeker niet verbazen als de ID.3 GTX Performance mettertijd een beetje de fakkel over gaat nemen.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.