Welkom in Marokko: Chinese EV bedrijven aan de zuidgrens van Europa

De EU en China onderhandelen nog over de hoogte van nieuwe importtarieven op in China gemaakte elektrische auto’s. Maar dat de tarieven omhoog gaan staat wel vast. Chinese bedrijven kijken daarom naar alternatieven. Naast productie in de EU zelf kijken ze ook naar mogelijkheden aan de grenzen van Europa. Marokko heeft de ambitie om een grote speler te worden op EV-gebied en China is meer dan welkom om dit te realiseren.

Marokko als autoproducent

Marokko is al een belangrijke producent van auto’s. Het is de grootste auto-exporteur van Afrika én de grootste exporteur van auto’s naar de Europese Unie. Er zijn ruim 250 bedrijven actief die auto’s en onderdelen maken. De auto-industrie is goed voor 22% van het bruto binnenlands product en voor 13.7 miljard euro aan export.  De twee grootste producenten zijn Renault en Stellantis. In 2023 produceerde Marokko 535.825 auto’s. Deze auto’s zijn met name bestemd voor markten in Europa, het Midden Oosten en Afrika.

De Marokkaanse wens

De Marokkaanse regering wil meer EV productie met een ambitieus doel: in 2030 moet 60% van de geëxporteerde auto’s elektrisch zijn. Om dat doel te halen kijkt Marokko naar China, de grootste producent van elektrische auto’s en van accu’s ter wereld. De banden tussen landen zijn de afgelopen jaren aangehaald, met meer toerisme, handel en investeringen, en zelfs een spoorlijn. Marokko probeert Chinese producenten te winnen met nieuwe transportinfrastructuur, lage lonen, en diverse subsidies.

Toeleveranciers uit China

Door de grote bestaande auto-industrie in Marokko zijn daar al veel Chinese toeleveranciers actief. Marokko is extra interessant voor Chinese EV bedrijven omdat het beschikt over belangrijke grondstoffen voor de productie van accu’s, waaronder kobalt, fosfaat, en mangaan. Diverse Chinese toeleveranciers en mijnbouwbedrijven hebben al plannen aangekondigd om in Marokko te gaan produceren.

Gotion Hightech

De grootste geplande investering in Marokko komt van Gotion Hightech, een van China’s belangrijkste accumakers. De grootste aandeelhouder van Gotion Hightech is Volkswagen China. Gotion levert onder meer accu’s aan BAIC, Chery, Changan, Leapmotor, SGM, het Vietnamese Vinfast, Volkswagen, en aan de Nederlandse busbouwer Ebusco.

Gotion wil in Marokko een “gigafactory” bouwen voor 1.2 miljard euro met een initiële capaciteit van 20 GWh. De bouw van de fabriek moet in 2026 van start gaan. Uiteindelijk wil Gotion de capaciteit uitbreiden tot 100 GWh met een totale investering van 6 miljard euro. Met toeleveranciers, grondstoffen en accu’s ligt de weg open voor Chinese EV makers. BYD kijkt al sinds 2017 naar Marokko maar tot nu toe is daar niets concreets uitgekomen.

Chinese EV makers in Marokko

De lokale Marokkaanse markt is klein vergeleken met de export. In 2023 werden in Marokko 145.292 auto’s verkocht, met een aandeel van 0.3% EV en 4.1% hybride. Toch zijn er al diverse Chinese automakers actief, waaronder BYD, Changan en Chery. BYD is echter de enige die elektrische auto’s aanbiedt. BYD verkoopt de Seal, de Atto 3, de Tang, de Han en de Seal U PHEV. Chery begint later dit jaar met de verkoop van de EQ1, een elektrscische stadsmini. Maar dit zijn dus imports uit China. Nog wel, want het lijkt een kwestie van tijd voor de eerste Chinese EV makers gaan produceren in Marokko, vanwaar zij ongehinderd door tarieven elektrische auto’s naar Europa kunnen gaan exporteren.

696 398 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.