Net als veel andere Westerse automakers heeft ook General Motors het moeilijk in China, vooral door de toegenomen concurrentie van Chinese automakers en door de voortdurende prijzenoorlog. Het aanbod van General Motors bestaat voor een groot deel uit verouderde modellen en de weinige EV’s zijn te duur voor de Chinese consument.
In een officiële verklaring aan de Amerikaanse beurswaakhond United States Securities and Exchange Commission zegt GM dat het zijn belangen in China gaat afwaarderen en dat het reserveert voor een herstructurering van de Chinese activiteiten. General Motors heeft twee joint ventures in China die nauw met elkaar verweven zijn: SAIC-GM en SGMW. De eerste zit in de problemen en de tweede draait goed. De afwaardering en de herstructurering betreft dan ook de activiteiten van SAIC-GM.
Uit de verklaring:
- GM schrijft tussen de $2.6 en $2.9 miljard af op de waarde van zijn belang in de SAIC-GM joint venture.
- GM reserveert $2.7 miljard voor een herstructurering van de joint venture.
Hoe gaat het met SAIC-GM?
De SAIC-GM joint venture werd opgericht in 1997. De aandeelhouders zijn Shanghai Auto Industry Corporation (SAIC) en General Motors (GM), met ieder 50% van de aandelen. SAIC-GM, ook wel afgekort als SGM, maakt auto’s onder de merknamen Buick, Chevrolet en Cadillac. Vanaf de jaren ‘00 ging het heel goed met de joint venture, met name met Buick. Het ene model na het andere kwam op de markt, waaronder vele China-only sedans en SUV’s. Maar vanaf eind jaren ‘10 ging het langzaam mis. Net als veel andere joint ventures was SAIC-GM te lui geworden, met de oogkleppen op. De joint venture onderschatte het gevaar van sterke nieuwe Chinese merken zoals BYD, Chery en Geely, en zag de EV revolutie compleet over het hoofd. Deze ontwikkeling werd versterkt door Covid-19, waardoor veel Westerse managers niet in China waren. Daardoor liepen modellen nog meer vertraging op en verloor GM vanuit de VS het zicht op de Chinese markt. De cijfers laten een ontluisterend beeld zien:
Merk | Positie/verkoop/marktaandeel | ||||||||
10/2016 | 10/2020 | 10/2024 | |||||||
Buick | 2 | 114.125 | 4.97% | 6 | 99.057 | 4.71% | 26 | 20.897 | 0.92% |
Cadillac | 38 | 13.503 | 0.59% | 22 | 25.316 | 1.2% | 51 | 6.300 | 0.28% |
Chevrolet | 14 | 56.289 | 2.45% | 17 | 31.641 | 1.51% | 58 | 5000 | 0.22% |
In acht jaar tijd ging Buick van de tweede plek naar de 26ste. Cadillac van 38 eerst omhoog naar 22 en daarna omlaag naar 51. Chevrolet kreeg de zwaarste klap, van 14 naar 58. General Motors heeft dus een groot probleem. In 2021 probeerde GM het tij te keren met een serie nieuwe EV’s onder Buick met de Electra naam. Deze auto’s waren echter veel te duur in vergelijking met de concurrentie en verkopen slecht. De grote meerderheid van de verkochte auto’s zijn ouderwetse benzinemodellen. Buick verkoopt 15 modellen in China, waaronder drie EV’s. Cadillac heeft acht modellen bij de dealer staan waarvan slechts twee EV’s zijn. Bij Chevrolet zit op 11 modellen met twee EV’s. Dat zijn veel lagere percentages dan bij de concurrentie. Veel Chinese merken verkopen alleen nog PHEV’s en EV’s en helemaal geen benzinemodellen meer.
Geen samenwerking?
Veel andere Westerse merken zitten in hetzelfde schuitje. Diverse merken hebben daarom de samenwerking met hun Chinese partners geïntensiveerd of zijn nieuwe overeenkomsten aangegaan met andere bedrijven. Toyota verkoopt verschillende auto’s met Chinese techniek en platforms, net als Mazda, net als Nissan, net als Honda, net als Volkswagen, en net als Audi dat nota bene met hetzelfde SAIC een nieuw AUDI merk heeft opgetuigd.
GM is tot nu toe niet in staat gebleken om met SAIC een vergelijkbare constructie op te zetten. Erger nog, op dit moment heeft de joint venture geen nieuwe EV’s in ontwikkeling voor 2025 en verder. Het is dus logisch dat GM de waarde van zijn belang in de joint venture heeft afgewaardeerd. In de Chinese pers wordt ondertussen druk gespeculeerd over de aankomende herstructurering, de verwachting is dat het Chevrolet merk gaat verdwijnen uit China en dat SAIC-GM diverse verouderde modellen gaat schrappen. Maar GM heeft hierover nog geen officiële uitspraken gedaan. Ondertussen lijkt de strategie bij GM vooral te bestaan uit prijsverlagingen, soms met 20% in een keer. Zo ging bijvoorbeeld de Buick Electra E5 van 203.900 yuan naar 169.900, een prijsverlaging van dik 4.400 euro. Dit soort stunts helpen misschien op korte termijn maar zijn uiteindelijk slecht voor de winstgevendheid.
Een lichtpuntje: het succes van SGMW
Het is niet allemaal ellende voor General Motors in China. Het lichtpuntje is SGMW. Deze joint venture werd opgericht in 2002. De aandeelhouders zijn SAIC met 50.1%, GM met 44% en Guangxi Auto met 5.9%. Deze joint venture staat juridisch gezien los van SAIC-GM. SGMW verkoopt auto’s onder twee merken: Wuling en Baojun. Deze auto’s waren vroeger gebaseerd op afdankertjes van GM maar tegenwoordig maken beide merken aantrekkelijke en betaalbare auto’s op eigen platforms met benzine, hybride en elektrische aandrijving.
De auto’s worden vooral verkocht in kleinere steden waar de inkomsten nog niet zo hoog zijn als in megasteden als Beijing, Guangzhou en Shanghai. Wuling stond in oktober 2024 op de vijfde plaats met 103.088 verkochte auto’s en een marktaandeel van 4.54%. Baojun stond op 50 met 6.358 stuks. Het is echter echt een klein lichtpuntje want de marges op dit soort auto’s zijn laag en bovendien is SAIC de grootste aandeelhouder en kan dus de beslissingen doordrukken.
De toekomst
De toekomst ziet er dus over het algemeen niet goed uit voor GM in China, met veel onzekerheid. GM leunt te veel op oude modellen, heeft te weinig nieuwe auto’s in ontwikkeling en heeft nog geen nieuwe overeenkomst kunnen sluiten zoals veel andere Westerse merken dat al wel hebben gedaan. Als de nog geheimzinnige herstructurering niet goed uitpakt zal GM vermoedelijk in de nabije toekomst zijn belang in SAIC-GM nog eens moeten afwaarderen.