De Tesla Cybertruck kun je op alle mogelijke manieren cryptisch omschrijven; misschien wel de meest besproken auto van de afgelopen decennia, zelden creëerde een automodel zo’n polariserend effect, ‘de automobiele belichaming’ van de huidige transitie en vooral een grote belofte.
Toer door Europa
Want waar blijft ‘ie nou, de Cybertruck? Zo’n vijf jaar geleden werd de elektrische pick-up gelanceerd, e-Drivers.com schreef er destijds op in. We betaalden 100,- euro, en toen startte het lange wachten. Weliswaar konden we nu een rondje om de Cyberbeast, zoals de 845 pk versie door Tesla liefkozend wordt genoemd, maar hij is nog altijd niet te koop in Nederland. Behalve dat dit demo-exemplaar een toertje door Europa doet, is de kans niet erg groot dat we Tesla’s Cybertruck op Nederlands kenteken gaan tegenkomen. Ja, er is nu een handelaar die roept dat hij aan het eind van de zomer een Cybertruck in zijn showroom heeft, maar dat daar daadwerkelijk een gele plaat op komt, lijkt niet heel groot.
Waarom komt ‘ie dan niet?
Vooralsnog zou dit te maken hebben met het wagengewicht, van zo’n 3.100 kilo. Dat betekent dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om de Cybertruck te mogen besturen. Ofschoon het behoorlijk kansrijk is dat er een ontheffing aankomt voor zware elektrische auto’s. Ook de Rolls-Royce Spectre is nogal aan de maat en er komen ook meer zware elektrische SUV’s, die vragen om een dergelijke aanpassing van de wet. Aan de andere kant, als je werkelijk zo graag in Nederland achter het stuur van een Cybertruck wilt kunnen kruipen, dan haal je toch je vrachtwagenrijbewijs. Een andere reden voor de afwezigheid van de EV-pick-up in het Tesla-gamma zou te maken hebben met de crash-safety, of althans, het deels ontbreken daarvan, hetgeen te maken zou hebben met de vorm van de voorzijde. Maar wat zeker meetelt is dat de productie-aantallen relatief laag zijn, en er dus slechts mondjesmaat geleverd kan worden buiten Amerika.
Duurder dan beloofd
In Amerika kost een Cybertruck vanaf zestig mille in de dollars. Da’s flink meer dan de in eerste instantie beloofde 40.000,- dollar. Kijk je daarentegen naar alle technieken aan boord van de Cybertruck, die vrijwel allemaal nieuw zijn binnen het merk Tesla, en je rekent dat door in het ontwikkelingsbudget, dan valt die prijs eigenlijk best mee. Ga je voor de dikste versie, wat wij zeker zouden doen, de variant met drie elektromotoren en zo’n 850 pk, dan ben je in Amerika een tonnetje in de dollars kwijt. Maar goed; vierwielbesturing, waarvan de achterwielen echt een flinke stuuruitslag hebben, een nieuw ontwikkelde wielophanging met luchtvering, een roestvrijstalen body en een 800 Volt infrastructuur. Vooralsnog laadt de Cybertruck aan maximaal 250 kWh, maar het systeem kan in de toekomst flink meer aan. Reken erop dat deze techniek ook naar de toekomstige opvolgers van de Model X en S gaat.
Weinig elegant, wel bijzonder indrukwekkend
In Amerika kreeg de Cybertruck behoorlijk wat commentaar op de afwerking. De auto waar wij in konden zitten en omheen konden lopen, had evenmin het niveau van Zuid-Duitse premiums. De Cybertruck maakt indruk op andere manieren; zijn lengte, 5,7 meter, zijn uiterlijk, volstrekt controversieel. Zeker als je ‘m matzwart of matgroen laat wrappen, met de enorme wielen, tractorbanden en giga wielkuipen staat er werkelijk iets extreems. De Cybertruck moet de hel zijn voor iedereen die van elegante Italiaanse auto’s houden, uit bijvoorbeeld de jaren zestig. Er is niets elegants aan de Cybertruck. Zwaar over-the-top, bij alles vraag je je af, ‘waarom?’, maar gelijktijdig is het ook het enige antwoord dat Tesla kan geven op de bestaande markt van Amerikaanse pick-ups. Die markt is bijzonder conservatief; veelal een ladderchassis met een dikke benzine-unit voorin. Tesla zet met de Cybertruck de boel opnieuw op z’n kop, zonder al te veel concessies te doen. Er kan een ton of vijf aan aanhanger achter, 1700 liter in de laadbak, voorin nog een keer de ruimte die een b-segment auto achterin biedt en dan een actieradius van zo’n 700 kilometer, als je althans de extra ‘losse’ accu aanvinkt die in de laadbak past. Tja, we weten het; niet iedereen deelt onze mening, maar bij e-Drivers.com zijn we lichtjes verliefd op de Cybertruck. Mocht ‘ie er ooit komen, dan zien we ‘m zeker zitten als company-car.
Tekst: Werner Budding, camera: Jesse Uiterwijk