Terwijl de EU nog onderzoekt of er sprake is van dumping van elektrische auto’s uit China, heeft de Amerikaanse regering aangekondigd de invoerrechten op elektrische voertuigen uit China te verhogen naar 100 procent. Ook batterijen worden getroffen. Dit besluit is bedoeld ter bescherming tegen “oneerlijke handelspraktijken”, aldus de VS.
Breder effect op strategische sectoren
De verhoging van de invoertarieven in de VS treft ook andere producten in “strategische sectoren”, zoals batterijen en halfgeleiders. De regering-Biden wil hiermee productie- en toeleveringsketens in de VS opbouwen en beschermen. In tegenstelling tot stimuleringspakketten die groene technologiebedrijven aantrekken met subsidies, is deze tariefverhoging bedoeld om de kosten van essentiële, in China geproduceerde producten te verhogen.
Verhoogde tarieven op elektrische voertuigen en batterijen
De tarieven op elektrische voertuigen in de VS zullen dit jaar verviervoudigen van 25 naar 100 procent. Het tarief voor lithium-ionbatterijen stijgt van 7,5 naar 25 procent. Vanaf 2026 wordt een nieuw tarief van 25 procent ingevoerd op natuurlijk grafiet en permanente magneten.
Overcapaciteit en oneerlijke praktijken
Volgens het Witte Huis profiteren elektrische auto’s uit China van “uitgebreide subsidies” en “niet-marktconforme praktijken”. De overcapaciteit heeft geleid tot een stijging van de Chinese export van elektrische voertuigen met 70 procent tussen 2022 en 2023, wat de investeringen in andere landen bedreigt. Het tarief van 100 procent is bedoeld om “Amerikaanse fabrikanten te beschermen tegen China’s oneerlijke handelspraktijken”.
Bezorgdheid over Chinese marktdominantie
China controleert momenteel “meer dan 80 procent van bepaalde segmenten van de toeleveringsketen van batterijen voor elektrische auto’s”, wat de Amerikaanse toeleveringsketens kwetsbaar maakt en de nationale veiligheid bedreigt.
Nieuwe handelsconflict met China
De huidige actie tegen China brengt een nieuw handelsconflict met zich mee. President Biden accepteert een escalatie door de toon van de officiële verklaring van het Witte Huis, waarin staat dat “China’s oneerlijke handelspraktijken met betrekking tot technologieoverdracht en intellectueel eigendom Amerikaanse bedrijven en werknemers bedreigen”. Biden heeft zijn handelsvertegenwoordiger opgedragen de tarieven te verhogen onder Sectie 301 van de Trade Act van 1974 op 18 miljard dollar aan importen uit China.
Reactie van de EU
Ook de EU overweegt strafheffingen op elektrische auto’s uit China, maar hanteert een minder harde aanpak. In oktober 2023 startte de EU een “anti-dumpingonderzoek” op basis van de veronderstelling dat Chinese importeurs profiteren van buitensporige staatssteun. Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen verklaarde dat “wereldmarkten nu overspoeld worden met goedkopere elektrische auto’s door enorme staatssubsidies”.
Effectiviteit van tarieven
Als de EU strafheffingen toevoegt aan het huidige tarief van 10 procent, zullen deze van toepassing zijn op alle importen van elektrische voertuigen uit China. Analisten concluderen dat Chinese fabrikanten nog steeds winst zouden maken, zelfs als de EU invoerrechten van maximaal 30 procent zou opleggen.
Reactie van China
De aankondiging van het anti-dumpingonderzoek door de EU veroorzaakte een sterke reactie in China. Het Chinese Ministerie van Handel beschuldigde de EU van protectionisme, wat de wereldwijde auto-industrie en toeleveringsketens zou verstoren en een negatieve impact zou hebben op de economische en handelsbetrekkingen tussen China en de EU.