Het is alweer een hele tijd geleden dat de betaalbare Volkswagen Kever de straten veroverde en autorijden voor iedereen toegankelijk maakte. Een auto die niet alleen betaalbaar was, maar ook een symbool van vrijheid en individualiteit. Volkswagen lijkt diezelfde droom nieuw leven in te willen blazen, maar dan in een elektrisch jasje.
Goedkope elektrische Volkswagen ID.1
De Duitse autogigant heeft namelijk aangekondigd dat ze in 2027 een elektrische auto op de markt willen brengen voor minder dan €20.000. Dat wordt het basismodel van de ID-serie, en gaat dan dus ID.1 heten. Een gedurfde zet, die de wereld van elektrisch rijden op zijn kop zou kunnen zetten. Want laten we eerlijk zijn, tot nu toe was elektrisch rijden vooral weggelegd voor mensen met een goed gevulde portemonnee. Maar Volkswagen wil daar verandering in brengen. Ze willen elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk maken, net zoals ze dat ooit deden met de Kever.
De weg naar een betaalbare EV is niet altijd even makkelijk
In de ontwikkeling van die goedkope elektrische auto staat het Duitse concern niet alleen. Er zijn meer merken die een dergelijke auto op de planning hebben staan. En de ontwikkeling ervan gaat vaak efficiënter als je samenwerkt. Daarom had Volkswagen aanvankelijk plannen om samen te werken met Renault, de Franse automaker die ook een goedkope elektrische Twingo in de planning heeft. Maar die samenwerking liep op niets uit, waardoor Volkswagen nu helemaal zelf gaat oppakken.
Het is een uitdaging waar veel autofabrikanten mee worstelen: hoe bouw je een elektrische auto die niet alleen betaalbaar is, maar ook aan de hoge kwaliteitseisen voldoet die we van Volkswagen verwachten? Nu heeft Volkswagen de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met elektrische auto’s, al is de ID.-reeks nog niet zo succesvol als de bedoeling was. Maar de daarmee opgedane kennis en ervaring kunnen ze natuurlijk wel gebruiken om die elektrische auto te ontwikkelen.
Ontwikkeling op basis van MEB Entry-architectuur?
Een van de belangrijkste troeven die Volkswagen daarvoor in kan zetten is de MEB Entry-architectuur, een modulair platform dat speciaal is ontworpen voor kleinere, betaalbare elektrische auto’s. Dit platform maakt het mogelijk om verschillende modellen te ontwikkelen met dezelfde basiscomponenten, waardoor de kosten aanzienlijk kunnen worden verlaagd.
Daarnaast kan Volkswagen profiteren van schaalvoordelen. Als een van de grootste autofabrikanten ter wereld kunnen ze grote hoeveelheden onderdelen inkopen en efficiënte productieprocessen opzetten. Bovendien kan men dit nieuwe model in meerdere varianten ontwikkelen om het ook onder de merknamen Skoda en Cupra of desnoods Seat op de markt te brengen. En wie weet welke technologische innovaties er nog mogelijk zijn om de prijs nog verder te drukken. Denk aan nieuwe accutechnologieën, lichtere materialen, nieuwe productietechnieken en slimmere software.
Gaat het lukken?
Wat kunnen we precies verwachten van deze betaalbare Volkswagen EV? Dat blijft voorlopig nog even gissen. Maar als we kijken naar de huidige trends in de markt, kunnen we wel wat voorspellingen doen. Denk aan een compacte stadsauto met een actieradius van zo’n 200 (optioneel 300) kilometer, perfect voor dagelijks gebruik in en rond de stad.
Laten we trouwens niet vergeten dat men al eerder de ontwikkeling van een iets grotere ID.2 in het B-segment heeft aangekondigd. Dat wordt dan een iets grotere auto met wat meer ruimte en comfort.
Mocht het Volkswagen lukken om zowel een VW ID.1 als een ID.2 op de markt te brengen die goed aansluit bij wat de markt vraagt, dan zou dit wel eens een mooie herkansing voor de tot dusver niet bijster succesvolle ID.-reeks kunnen betekenen. Laten we hopen dat dat inderdaad het geval is. Ze hebben er in Wolfsburg genoeg in geïnvesteerd.