De Chengdu Auto Show is de op twee na grootste show in China, na de roterende Beijing-Shanghai show en de Guangzhou Auto Show. In Chengdu komen vooral de Chinese merken met nieuwe auto’s en er is altijd een congres waar de hele top van de auto industrie voor in komt vliegen. Dit jaar waren er veel updates van al bestaande modellen, en opvallend voor plug-in hybride modellen. Ook in China wint de PHEV aan populariteit over de EV.
BYD Seal 06 GT
BYD verkoopt auto’s onder twee lijnen: Dynasty en Ocean. Maar ondertussen telt iedere lijn zoveel modellen dat BYD een nieuwe Seal sub-lijn onder Ocean heeft gelanceerd. Hieronder vallen nu vier modellen: de Seal, de Seal 06 DM-i, de Seal 07 DM-i en de nieuwe Seal 06 GT.
De 06 GT is een sportieve hatchback met een scherp ontwerp, gericht op jonge consumenten. Hij staat op het e-platform 3.0 EVO, de laatste versie van BYD’s EV platform. Het interieur is typisch BYD, met een flinke knoppenwinkel tussen de voorstoelen en in het midden staat het bekende draaibare scherm van 15.6 inch.
BYD gaat twee varianten van de Seal 06 GT aanbieden: RWD met 165 kW en AWD met 310 kW (110 voor en 200 achter). De AWD sprint in 4.9 seconden naar de 100. De accu is een BYD Blade LFP, het maximale bereik is 605 kilometer. De BYD Seal 06 GT komt volgende maand op de Chinese markt met een vanafprijs van €19.000.
Chery Fulwin E05
Fulwin is een lijn van elektrische en plug-in hybride auto’s onder het Chery merk. De lijn groeit in rap tempo en telt nu al vier auto’s: de Fulwin A8, de A9, de T6 en de T10. Daar komen binnenkort nog de drie auto’s bij: de controversiële Fulwin T11, de E06, en de gloednieuwe E05. In Fulwin taal staat A voor sedan, T voor SUV, en E voor EV.
De Fulwin E05 is een compacte liftback sedan met een fraai ontwerp en een tikje sportiviteit. De auto heeft een scherpe neus, grote ramen en aero wielen. Het interieur heeft een uitgebreide sfeerverlichting, een groot scherm in het midden, en een groot stuur. De E05 krijgt standaard een ijskast aan boord, een nieuwe trend in China. Eerst kregen alleen grote SUV’s en MPV’s een ijskast tussen de voorstoelen, maar nu zit er een in bijna iedere nieuwe auto.
De E05 krijgt twee aandrijflijnen: EV en EREV. Details zijn nog niet bekendgemaakt. Chery heeft wel gezegd dat de nieuweling een uitgebreid ADAS krijgt, met een lidar boven de voorruit. De Fulwin E05 komt eind dit jaar op de markt met dezelfde vanafprijs als de Seal 06 GT.
Deepal S05
Deepal is een merk onder Changan Automobile. Het verkoopt EV’s en EREV’s in de hogere middenklasse. Het gamma is niet zo groot voor een Chinees merk, vier auto’s maar: de SL03, de L07, S07 en de coole G318. De Deepal S05 komt het merk nu versterken.
De S05 is een compacte SUV met een keurig maar enigszins behoudend ontwerp. De auto heeft een wat bolle motorkap, grote wielkasten, en enorme buitenspiegels. Het interieur lijkt luxe door de beige-bruine bekleding. In het midden staat een aanraakscherm, verder heeft de S05 een HUD en ook weer een flink stuurwiel. Grote sturen met een dunne rand zijn ook een recente trend in China, een beetje zoals auto’s uit de jaren zeventig. Het ADAS maakt geen gebruik van lidar, in de pod boven de voorruit zit een 360-graden camera.
Zoals zoveel nieuwe Chinese auto’s is de Deepal S05 beschikbaar met EV en EREV aandrijflijnen. De EV heeft een motor met 175 kW en een bereik van 510 kilometer. De EREV heeft een 1.5 met 72 kW plus een elektromotor van 160 kW. De S05 komt eind september op de markt met een vanafprijs van ongeveer €17.000.
Voyah Courage
Voyah is een luxe merk onder Dongfeng Motors (DFM). Voyah is ook in Nederland aanwezig, maar met de verkopen gaat het tot nu toe niet zo goed hard. De nieuwe Voyah Courage is mogelijk interessanter voor ons land. Voyah zegt dat de Courage is ontwikkeld voor de wereldmarkt, dus de kans is groot dat hij inderdaad naar Europa komt.
Het is een nieuwe SUV met een wielbasis van 2900 millimeter. Het ontwerp straalt luxe uit met een grote grille met lichteffecten en luchtsleuven naar de motorkap. De wielen zijn een kunststukje en de C-stijl is opgesierd met een haaienvin. Aan de binnenkant valt vooral het vreemd vormgegeven stuurwiel op. Het scherm is van een middenmoter formaat.
De Voyah Courage staat op een nieuw EV platform. De basisversie heeft achterwielaandrijving met 215 kW en een maximaal bereik van 900 kilometer (!). De topversies hebben vierwielaandrijving met een dikke 320 kW, maar het maximale bereik is ‘slechts’ 650 kilometer. De Courage is net op de Chinese EV markt gelanceerd met een vanafprijs van €26.800.