Vernieuwde BMW iX is krachtiger, efficiënter en sportiever

Vernieuwde BMW iX SUV

De elektrische BMW iX krijgt een upgrade. Meer vermogen, een groter rijbereik en subtiele designaanpassingen maken deze SUV nog aantrekkelijker. Waar de vorige generatie al indruk maakte met zijn luxe en prestaties, zet deze vernieuwde versie opnieuw de toon. Vooral de verbeterde aandrijflijn en accutechnologie zorgen voor een flinke sprong voorwaarts.

Wat is er nieuw? Meer vermogen en een grotere actieradius

De vernieuwde BMW iX biedt een krachtigere rijervaring, zonder concessies te doen aan comfort of efficiëntie. Dankzij een geoptimaliseerde aandrijving en verbeterde accutechnologie kan de iX nu nog verder rijden op een volle lading. Dit maakt hem niet alleen een geschikte keuze voor dagelijks gebruik, maar ook voor lange ritten zonder laadstress.

Vernieuwde BMW iX SUV

Er zijn drie uitvoeringen van de iX verkrijgbaar:

  • iX xDrive45: Nu 408 pk (+82 pk), sprint in 5,1 seconden naar 100 km/u.
  • iX xDrive60: Levert 544 pk (+21 pk) en accelereert in 4,6 seconden.
  • M70 xDrive: De sportieve topversie met 659 pk, die de 100 km/u bereikt in 3,8 seconden.

De actieradius is ook verbeterd. De xDrive60 haalt nu maximaal 701 km WLTP, terwijl de xDrive45 tot 602 km en de M70 xDrive tot 600 km komt. Deze verbeteringen zijn te danken aan een efficiëntere energieomzetting en een nieuwe invertertechnologie.

Hogere laadsnelheid en Plug & Charge

Naast betere prestaties is ook het laadproces geoptimaliseerd. De iX xDrive45 kan nu snelladen tot 175 kW, terwijl de andere modellen oplopen tot 195 kW. Dit betekent dat een laadbeurt van 10-80% in slechts 34-35 minuten kan worden afgerond. Ook een verbeterde verwarmingsstrategie helpt de accu sneller op te warmen, wat vooral in koudere klimaten een groot voordeel is.

Toch ontbreekt nog steeds de veelbesproken 800V-technologie, iets wat concurrerende luxe EV’s zoals de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT al wel hebben. Hierdoor blijft BMW wat achter op het gebied van ultrasnel laden.

Daarnaast introduceert BMW Plug & Charge Multi Contract, waarmee laden zonder pasjes mogelijk wordt, en Connected Home Charging, dat thuisladen optimaliseert door gebruik te maken van zonne-energie en dynamische energietarieven.

Kleine facelift voor de iX

Hoewel de iX herkenbaar blijft, heeft BMW het design op subtiele wijze verfijnd. De vernieuwde grille en koplampen geven hem een frissere, modernere uitstraling. Ook de optionele Iconic Glow-contourverlichting voegt een premium accent toe.

Nieuwe lakkleuren zoals Arctic Race Blue, Dune Grey en Tanzanite Blue maken personalisatie eenvoudiger dan ooit. Daarnaast zijn er nu velgen tot 23-inch, wat in dit segment uniek is. Het optionele M Sport-pakket voegt extra dynamische accenten toe, zoals een agressiever ogende voorbumper en sportieve zwarte details.

Luxer interieur met hightech snufjes

Binnenin blijft de BMW iX trouw aan zijn minimalistische en hoogwaardige uitstraling, maar met een paar waardevolle upgrades:

  • M Sport-interieur met sportstoelen en exclusieve M-details.
  • Sky Lounge panoramadak met elektrochromatische tintregeling.
  • iDrive 8.5 met een Curved Display, verbeterde spraakbediening en Augmented Reality-navigatie.
  • In-car gaming via AirConsole en YouTube-streaming tijdens het laden.

De bediening is verder verfijnd, met een intuïtiever werkend infotainmentsysteem. Het gebogen display zorgt voor een naadloze integratie van navigatie en entertainment, terwijl het vernieuwde head-up display de rijervaring nog aangenamer maakt.

Verbeterde rijdynamiek en assistentiesystemen

BMW heeft het onderstel en de ophanging verder aangescherpt. De standaard adaptieve luchtvering op de M70 xDrive zorgt voor extra stabiliteit en comfort. Lichtere en efficiëntere wiellagers, gecombineerd met banden met een lagere rolweerstand, dragen bij aan een groter rijbereik en een soepeler rijgedrag.

Qua rijhulpsystemen is de iX nu nóg geavanceerder. De nieuwe Highway Assistant (Level 2+) maakt semi-autonoom rijden tot 130 km/u mogelijk, ideaal voor lange ritten. De actieve rijstrookwisselfunctie reageert nu op oogdetectie, wat de controle over de auto natuurlijker en intuïtiever maakt. Daarnaast biedt BMW remote parking via een smartphone, zodat je de auto eenvoudig in en uit smalle parkeervakken kunt manoeuvreren.

Ook duurzamer dan ooit

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol binnen BMW, en dat is bij de iX goed te merken. De elektromotoren bevatten geen zeldzame aardmetalen meer, wat de afhankelijkheid van schaarse grondstoffen vermindert. Daarnaast heeft BMW de accubeheersystemen geoptimaliseerd, waardoor het energieverbruik met 8% is gedaald, zonder in te leveren op prestaties.

Ook het interieur is duurzamer. BMW gebruikt gerecyclede materialen, zoals hergebruikt plastic en stoffen, zonder concessies te doen aan luxe en afwerking. De productie vindt plaats in de fabriek in Dingolfing, die volledig draait op hernieuwbare energie, wat de ecologische impact aanzienlijk verkleint.

Verbeteringen zijn ook hard nodig

De upgrade geeft de BMW iX een aantal belangrijke verbeteringen, waarmee hij een sterkere concurrentiepositie krijgt bij de luxe elektrische SUV’s. En dat was ook hard nodig, want er zijn steeds meer sterke concurrenten, zoals de SUV-varianten van de Mercedes EQE en EQS. De mix van meer vermogen, een groter rijbereik en geavanceerde technologieën maakt de iX weer een stukje aantrekkelijker.

Hoewel de BMW iX achterblijft op het gebied van ultrasnel laden, compenseert de iX dit gelukkig met een behoorlijk groot rijbereik en een verfijnde rijervaring. Het vernieuwde design, de hightech snufjes en de toegenomen duurzaamheid maken duidelijk dat BMW serieus werk maakt van elektrisch rijden.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.