Renault heeft een nieuwe troef in handen: de Renault 5 Turbo 3E. Deze elektrische hot hatch moet de tijden van de legendarische Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren ’80 doen herleven. Het Franse merk blaast niet alleen nieuw leven in een iconisch ontwerp, maar zet ook de standaard voor wat mogelijk is met elektrische hot hatches.
Nieuw leven voor legendarisch model
Voor wie bekend is met de Renault 5 Turbo-reeks uit de jaren ’80, roept de Turbo 3E meteen nostalgie op. De originele modellen werden geroemd om hun unieke design en pure sportieve prestaties. De Turbo 3E houdt die erfenis in stand, maar dan volledig elektrisch.
Het retrofuturistische design verwijst duidelijk naar het verleden: een gespierde koolstofvezel carrosserie, scherpe lijnen en opvallende luchtinlaten. De stekkeraansluiting, verwerkt in een luchtinlaat achterop, voegt een eigentijdse twist toe zonder de wortels van het ontwerp te verloochenen.
Met een achterwielaandrijving en een laag zwaartepunt belooft deze elektrische hot hatch hetzelfde rauwe rijplezier te bieden als zijn benzinegedreven voorouders. De koolstofvezelconstructie zorgt niet alleen voor een uitzonderlijk laag gewicht, maar ook voor optimale stijfheid, precies wat je wilt in een sportief model.
Adrenaline op wielen
De Turbo 3E draait niet alleen om looks, maar ook om prestaties. Twee krachtige elektromotoren leveren samen een indrukwekkend vermogen van 368 kW (500 pk). Hiermee sprint de auto in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat zijn cijfers die meer doen denken aan exclusieve supercars dan aan een compacte hatchback. Deze prestaties onderstrepen dat elektrisch rijden verre van saai hoeft te zijn – een boodschap die Renault overtuigend overbrengt.
Hoewel details over actieradius en laadmogelijkheden nog niet volledig bekend zijn, laat Renault zien dat prestaties en elektrificatie hand in hand kunnen gaan. Hiermee wordt de Turbo 3E een directe concurrent van modellen zoals de Alpine A290, die eveneens het sportieve segment van elektrische compacte auto’s vertegenwoordigt, en natuurlijk ook van de Renault 5 is afgeleid.
Onthulling met een verhaal
Renault koos een bijzondere manier om de Turbo 3E te introduceren: via de documentaire Anatomy of a Comeback, die het verhaal vertelt van Renaults transformatie onder CEO Luca de Meo. De onthulling aan het einde van de serie laat goed zien hoe belangrijk dit model is voor het merk. Het symboliseert niet alleen de wedergeboorte van een icoon, maar ook Renaults hernieuwde focus op innovatie en duurzaamheid.
Volgens Gilles Vidal, Renaults hoofdontwerper, is de Turbo 3E ontworpen om een maximum aan emoties op te roepen. “We wilden een auto creëren die niet alleen indrukwekkend is op papier, maar ook een glimlach op je gezicht tovert zodra je hem ziet of rijdt,” zegt hij.
Nog genoeg rijplezier in de toekomst, óók elektrisch
Met zijn onthulling via de documentaire Anatomy of a Comeback laat Renault zien dat het met verve zijn sportieve en technologische erfgoed weet te combineren. De Renault Turbo 3E bewijst dat elektrische auto’s niet alleen praktisch en duurzaam hoeven te zijn. Ze kunnen en mogen ook gewoon een bron van puur rijplezier zijn.
In 2025 zullen ongetwijfeld meer details over dit model bekend worden gemaakt, waaronder de productiespecificaties en mogelijke aanpassingen en bijzonderheden. Voor nu is het duidelijk dat de Turbo 3E een voorbode is van het feit dat sportief rijden en elektrisch rijden perfect samen kunnen gaan.