Toyota, ‘s werelds grootste autofabrikant, heeft onlangs aan zijn toeleveranciers laten weten dat het zijn productiedoelstellingen voor elektrische voertuigen aanzienlijk gaat verlagen. Het Japanse bedrijf, dat bekendstaat om zijn hybride technologie, plant nu om tegen 2026 ongeveer 500.000 minder elektrische auto’s te bouwen dan oorspronkelijk was aangekondigd. Dit besluit weerspiegelt de uitdagingen waar zowel Toyota als andere gevestigde autofabrikanten voor staan in een veranderende wereldwijde automarkt.
Verlaagde productiedoelen
In mei 2023 kondigde Toyota nog aan dat het van plan was om 1,5 miljoen elektrische voertuigen te verkopen tegen 2026. Dit doel wordt nu echter fors naar beneden bijgesteld. Toyota heeft zijn toeleveranciers geïnformeerd dat het tegen 2026 wereldwijd nog maar 1 miljoen EV’s wil produceren. Dit betekent dat het oorspronkelijke doel met een derde wordt verlaagd.
De bijgewerkte plannen voorzien in een productie van ongeveer 400.000 elektrische auto’s in 2025, met de ambitie om dit aantal te verdubbelen tot 1 miljoen in 2026. Hoewel deze cijfers een afname betekenen ten opzichte van de oorspronkelijke plannen, zou dit nog steeds een aanzienlijke stijging zijn ten opzichte van het aantal EV’s dat Toyota momenteel produceert.
In 2023 verkocht Toyota wereldwijd slechts 104.018 elektrische auto’s. In de eerste zeven maanden van 2024 heeft het bedrijf al ongeveer 80.000 EV’s verkocht. Dit toont een groeiende vraag naar elektrische voertuigen, al blijft de productie achter bij de verwachtingen die eerder waren gesteld.
Vertraging in de wereldwijde EV-markt
De beslissing van Toyota komt op een moment dat meerdere autofabrikanten de opmars van elektrische voertuigen opnieuw evalueren, vooral in een markt die in sommige regio’s tekenen van vertraging vertoont. Volgens bronnen uit de industrie heeft Toyota op vrijdag laten weten dat de vertragende groei van de wereldwijde EV-markt een belangrijke reden is voor de herziening van zijn productiedoelen.
Toch verwachten experts dat de vraag naar EV’s op de lange termijn blijft groeien, gedreven door strengere emissieregels en overheidsbeleid dat schone energie stimuleert. Autofabrikanten zullen echter flexibel moeten blijven om op korte termijn in te spelen op veranderingen in de vraag.
Focus op hybride voertuigen
Toyota’s verlaagde doelstellingen voor elektrische voertuigen zijn geen grote verrassing voor degenen die bekend zijn met de strategie van het bedrijf. Het merk staat al decennia bekend om zijn pioniersrol op het gebied van hybride technologie. De Toyota Prius, die in 1997 werd gelanceerd, was het eerste massaproductiehybride voertuig en heeft sindsdien een belangrijke bijdrage geleverd aan Toyota’s wereldwijde succes.
Hybride voertuigen blijven een centraal onderdeel van Toyota’s strategie. Veel autofabrikanten, waaronder Ford, General Motors en Volkswagen, hebben soortgelijke stappen gezet en zien hybride voertuigen als een ‘brug’ tussen traditionele verbrandingsmotoren en volledig elektrische voertuigen. Deze strategie stelt autofabrikanten in staat om geleidelijk over te stappen op elektrische aandrijflijnen zonder volledig afscheid te nemen van verbrandingsmotoren.
Concurrentie in de Japanse markt
Toyota is echter niet de enige Japanse autofabrikant die zijn pijlen richt op de EV-markt. Concurrent Honda heeft een duidelijke strategie neergezet waarin volledig elektrische en waterstofcelvoertuigen de toekomst vormen. Honda heeft zich gecommitteerd aan de ambitie om tegen 2040 alleen nog maar volledig elektrische of waterstofvoertuigen te produceren.
In mei 2023 verdubbelde Honda zijn investeringen in elektrische voertuigen, met een indrukwekkend bedrag van €61 miljard (10 miljard yen), om zijn positie te versterken in een steeds competitiever wordende markt. Terwijl Toyota nog grotendeels vasthoudt aan hybride technologie, zet Honda vol in op een elektrische toekomst.
Toekomstperspectieven
Ondanks de verlaagde productiedoelen blijft Toyota een belangrijke speler in de wereldwijde EV-industrie. Het bedrijf is van plan om nieuwe technologieën te ontwikkelen om zijn elektrische voertuigen concurrerender te maken. In samenwerking met toonaangevende bedrijven binnen de batterij-industrie onderzoekt Toyota bijvoorbeeld hoe solid-state batterijen kunnen worden ingezet om de prestaties en het bereik van EV’s te verbeteren.
Bovendien is Toyota vastbesloten om een leidende rol te spelen op het gebied van duurzaamheid. Hoewel de focus nog steeds ligt op hybride voertuigen, blijft de verschuiving naar EV’s een belangrijk onderdeel van de strategie van het bedrijf, vooral gezien de wereldwijde druk om de CO2-uitstoot te verminderen.
De komende jaren zullen cruciaal zijn voor Toyota en de bredere auto-industrie. Autofabrikanten zullen zich moeten aanpassen aan een snel veranderende markt waarin elektrische voertuigen onvermijdelijk de norm worden. Terwijl Toyota nu zijn plannen bijstelt, blijft het bedrijf op de lange termijn een belangrijke kracht in de wereldwijde verschuiving naar elektrisch rijden.
Tekst: Arjan Hordijk