Toyota zet eindelijk vol in op de elektrische revolutie. Tijdens het jaarlijkse Kenshiki Forum in Brussel lanceerde het Japanse automerk onder meer de Urban SUV Concept en die zou wel eens een van de meest interessante nieuwe elektrische auto’s van de komende jaren kunnen worden.
Zes nieuwe elektrische Toyota’s aangekondigd
In het kader van Toyota’s ambitieuze doelstelling om tegen 2026 maar liefst zes nieuwe elektrische modellen te introduceren, is de Urban SUV Concept een van Toyota’s meest interessante onthullingen van de laatste tijd. Natuurlijk is er helemaal niets mis met de Toyota bZ4X, het enige volledig elektrische model van het Japanse merk. Maar om meerdere redenen – zoals de enorme concurrentie in dat segment – is die Toyota bZ4X nog niet echt het succesnummer waar men op hoopte.
Yaris Cross als springplank voor bZ2
Dat zou met de bZ2, zoals Toyota’s voordeligste elektrische model op de Europese markt waarschijnlijk zal heten, wel eens anders kunnen zijn. Hier focussen de Japanners op een segment waarin men nu – weliswaar met een auto met verbrandingsmotor – momenteel heel goed scoort. Als we kijken naar wat de Urban SUV Concept zo speciaal maakt dan zien we dat hij met zijn forse wielkasten en hoge rijpositie nogal wat overeenkomsten vertoont met de Yaris Cross. En dat is momenteel een behoorlijk succesnummer. Daarom zou de Yaris Cross best wel eens als handige ‘springplank’ voor deze compacte, elektrische SUV kunnen dienen.
Prettige combinatie
Qua afmetingen zijn de overeenkomsten met de Yaris Cross overduidelijk. De Toyota Urban SUV Concept heeft een lengte van 4,30 meter, is 1,82 meter breed en heeft een hoogte van 1,62 meter. Deze afmetingen beloven een prettige combinatie van wendbaarheid in de stad, comfort voor langere ritten en voldoende ruimte op de achterbank voor niet al te grote volwassenen. Echt zo’n formaat dat je niet het gevoel hebt in een grote logge bak te rijden, maar ook niet in een klein autootje gepropt zit.
Wat betreft de aandrijving biedt Toyota ons de keus uit de standaarduitvoering met voorwielaandrijving of een variant met vierwielaandrijving. Die laatste past natuurlijk ook het beste bij de stoere looks van deze auto. Het zou ons niet verbazen als Toyota hier ook wat ‘offroad’ elementen aan toevoegt. Ook bij de accu zijn er twee opties: een kleiner, betaalbaarder accupakket of een groter en uiteraard duurder accupakket voor een ruimere actieradius.
Concurrentie
De positionering in de markt is uiteraard cruciaal. En juist in dit segment kunnen we een toenemende verzadiging voorspellen. De bZ2 zoals het productiemodel van de Urban SUV Concept mogelijk heet, is gepositioneerd in het B-SUV-segment. Daarin moet hij het opnemen tegen concurrenten als de Volvo EX30, Jeep Avenger, Smart #1, Peugeot e-2008 en anderen.
Als Toyota kan profiteren van zijn reputatie op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid, en van het voor dit segment uitgesproken stoere karakter, en er ook een aantrekkelijk prijskaartje aan kan hangen, dan zou de Urban SUV Concept annex bZ2 wel eens een aardig succes(je) kunnen worden.