Toyota bZ3C en bZ3X: hoe Toyota zijn EV-aanbod in China vergroot

Toyota is net als veel andere Japanse automerken bezig met een inhaalslag op de Chinese EV markt. Het Japanse merk heeft echter niet genoeg EV’s in huis en doet daarom steeds meer een beroep op platforms en techniek van zijn Chinese partners. Op de Guangzhou Auto Show onthulde Toyota twee nieuwe EV’s voor China: de Toyota bZ3C en de Toyota bZ3X. De bZ reeks heeft ook een aparte Chinese naam: 铂智, Bozhi.

Hoe gaat het met Toyota in China?

Toyota heeft twee joint ventures in China, FAW-Toyota en GAC-Toyota. Deze bedrijven maken een mix van ICE, HEV, PHEV modellen, en de laatste tijd ook meer EV’s. Toyota doet het goed in China. In oktober stond het merk op de derde plaats in de verkooplijst met 154.697 verkochte auto’s. Daarvan kwam 51% van FAW-Toyota en 49% van GAC-Toyota. De Top 3 best verkopende Toyota’s in oktober waren de Freelander, de Camry en de Wildlander. Daar zit meteen het probleem voor Toyota: geen van deze auto’s is een EV. De eerste EV, de bZ3 sedan, komt pas op de zevende plaats. In de brede Chinese EV markt is het plaatje nog veel slechter, daar staat dezelfde bZ3 op plaats 78. De andere elektrische Toyota’s staan niet eens in de Top 100. Met de voortdurende groei van de Chinese EV markt is deze situatie voor Toyota onhoudbaar en dus moeten er meer aantrekkelijke elektrische auto’s bij.

FAW-Toyota bZ3C

De FAW-Toyota joint venture maakt al twee EV’s: de bZ3 sedan en de bZ4X SUV. De nieuwe Toyota bZ3C is een bijzondere voorwielaangedreven SUV-coupé met een druk maar sportief design. Toyota noemt het een “sports crossover”. Het interieur is hip voor Toyota, met fel rode bekleding, een stuurwiel met een knoppenwinkel en een groot 15.6 inch scherm. De auto is 4.8 meter lang en heeft een wielbasis van 2.9 meter. De accu en de motor komen van BYD. Het vermogen is een bescheiden 200 kW en daarmee haalt de bZ3C een topsnelheid van 160 km/u. De bZ3C komt begin 2025 op de Chinese markt voor ongeveer 130.000 yuan (17.000 euro).

Toyota bZ3C

GAC-Toyota bZ3X

De enige EV van de GAC-Toyota joint venture is de bZ4X, die dus ook wordt gemaakt door FAW-Toyota, beide auto’s zijn precies hetzelfde. De nieuwe bZ3X is een voorwielaangedreven SUV die grotendeels gebaseerd is op de Aion 5 SUV. Aion is een eigen merk van GAC. Het ontwerp is interessant, met een lage brede neus en hoge heupen. Het interieur is modern en opgeruimd, met een 14.6 inch aanraakscherm. De selectiehendel zit netjes weggewerkt aan de stuurkolom. De auto is 4.6 meter lang en heeft een wielbasis van 2.8 meter. Het vermogen is een bescheiden 150 kW. Het rijhulpsysteem komt van het Chinese bedrijf Momenta. De bZ3X komt eveneens begin 2025 op de markt met een instapprijs van 100.000 RMB (13.000 euro).

Toyota bZ China bZ4X GAC

Nog meer nieuwe Toyota’s voor China

FAW-Toyota onthulde in Guangzhou ook een nieuwe versie van de bZ3, met een nieuw dashboard en weer een rijhulpsysteem van Momenta. Ook heeft de joint venture kort geleden een speciale taxi-versie van de bZ3 uitgebracht. De taxi markt is gigantisch in China en veel merken verkopen daarom modelvarianten die alleen aan taxibedrijven worden aangeboden.

GAC-Toyota kwam ook nog met de bZ7 Concept. Deze auto was niet helemaal nieuw, maar een dichterbij-productieversie van de eerdere Satisfied Space Concept. De Toyota bZ7 Concept is een voorbode van een nieuwe elektrische sedan gebaseerd op een platform van GAC. De productieversie van de bZ7 komt in de tweede helft van 2025 op de markt en gaat onder meer concurreren met de Mazda EZ-6, een andere Japanse sedan die grotendeels op Chinese techniek is gebaseerd.

Met de nieuwe modellen kan Toyota mogelijk zijn EV verkopen in China verbeteren, maar de auto’s zijn steeds minder Toyota en de verdiensten per auto zullen dus altijd lager zijn, want Toyota moet uiteraard flink betalen voor alle Chinese ondersteuning. Een nieuw begin of uitstel van executie? De markt zal het leren.

696 464 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.