Test: Tesla Model 3 Performance 2024 – Beter, maar ook leuker?

De basisingrediënten waren al niet verkeerd: veel vermogen en de mogelijkheid om alle beschikbare kracht naar de achterwielen te brengen. Nu heeft Tesla de Model 3 Performance aangescherpt, waardoor ‘ie beter werd, maar de liefhebber van onvervalste powerslides komt minder aan zijn trekken.

Eerst even de cijfers

Twee elektromotoren, met in totaal 460 beschikbare pk’s, als althans de accu van voldoende energie is voorzien. Verder dezelfde accu als in de Long Range, 78,1 kWh, maar nu met de mogelijkheid om langer zoveel mogelijk energie vrij te geven. Met name dat laatste creëert meer performance; simpelweg omdat je langer hogere snelheid (top 262 km/h) kunt vasthouden en tijdens sprintjes is de puf er minder snel uit. De M3 Performance, zoals de snelste Model 3 intern liefkozend en lichtjes treiterend naar BMW genoemd wordt, heeft feitelijk gewoon een betere conditie gekregen. De kracht van een sterke elektrische auto komt namelijk niet primair van de power die de elektromotoren kunnen leveren, maar veel meer van het uithoudingsvermogen van de accu. Het komt erop neer dat de snelheid van de afgifte van de energie de performance van een EV bepaalt. Overigens ging ook het regenererend effect omhoog; zet je de Performance in Track mode, dan laad je maximaal met een kracht van 0,3g terug in de accu. Zowel ‘heen’ als ‘terug’ kan de Tesla-accu meer energie verstouwen.

En waar resulteert dat in?

In een sprint naar 100 km/h in 3,1 seconden en dat is simpelweg ernstig vlot. Maar er zijn meer snelle EV’s, en pure snelheid maakt een auto niet per se goed of leuk. Het gaat uiteindelijk om het totaalpakket. Hoe zit je erin, de beleving, besturing, remmen, communicatie tussen de techniek en bestuurder en de karakteristiek van het onderstel, dat is waar het om gaat in een dynamische auto en dus ook een elektrische performance auto. Ten eerste de stoelen. Misschien zit het nog in de herinnering, of niet, maar de allereerste Tesla’s waren niet voorzien van goed meubilair. En het gekke is dat het Tesla vrij lang is nagedragen, terwijl de huidige modellen gewoon goede zetels hebben. Toch wil Tesla klaarblijkelijk van dat stigma af, want bij de relatief verse Model S Plaid heeft Tesla al een stoel-update doorgevoerd. In de Plaid’s die nu naar klanten gaan, staan stoelen die het lijf nog wat stijver omklemmen. In deze M3 Performance zit je ook op prima meubilair. Mooie zijdelingse steun, maar de zitting had een fractie langer mogen zijn. Behalve meer mogelijkheden in het Tesla-menu ervaar je verder geen snuisterijen die de boel visueel naar meer sportiviteit brengen.

Track mode

De belangrijkste instellingsmogelijkheid bevindt zich in het scherm, dat zoals altijd gewoon intuïtief en handig functioneert – hetgeen nog steeds niet geldt voor de richtingaanwijzers die je met knoppen op het stuur bedient. Via ‘dynamiek’ zet je de dempers een tandje stijver. Dat is nieuw op de Model 3 Performance, goede adaptieve dempers. Het maakt van de Tesla een klap beter rijdende auto. De vorige had soms een wat ‘warrige’ onderstelkarakteristiek; de eendimensionale dempers konden alle kracht en alle kilo’s eigenlijk onvoldoende begeleiden. Nu dus een setje intelligente schokdempers die het verschil maken. In combinatie met de Pirelli P Zero’s, achter met 275 flink breder dan vóór (235/35), creëert dit een rijkarakter waar bijzonder weinig op valt aan te merken. Ja, in Track mode, met alle kracht naar de achterwielen, lijkt het een ideale driftauto, maar de grip is zo enorm dat je toch echt moet wachten op regenachtig weer. Waar je met de vorige ook op droog nog vrij gemakkelijk ‘dwars’ kon. Als de achterkant van de M3 P dan toch om komt, ben je overigens altijd bijtijds door de directe besturing, die de enigszins aan-uit stand van het gaspedaal compenseert. Mocht je het driften nog niet helemaal in de vingers hebben, dan kun je het langzaam opvoeren door de kracht telkens iets meer naar de achterwielen te brengen, via het digitale menu. De remmen laten zich mooi doseren; van keramisch materiaal is geen sprake omdat zoiets niet bij de scherpe prijstelling van de Model 3 Performance past.

Mooi aanbod

We kunnen stellen dat de Model 3 Performance een veel betere auto is geworden dan zijn voorganger. Een interessant gegeven daarbij is zijn prijs. Want 460 pk, mooie techniek, een voldoende dik uiterlijk met 20 inch wielen, diffuser en wat carbon randjes en dat voor 57.490 euro is gewoon een mooi aanbod. Daarbij schenkt het verbeterde rijkarakter meer zelfvertrouwen aan de bestuurder. Kortom, een betere auto, maar met veel meer grip, dus niet voor iedereen leuker.

Tekst: Werner Budding, camera: Rob Steltman

1200 800 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.