Donkere dagen, sprookjessfeer; laten we daar even in blijven… Het is een gure winterdag, de lucht hangt zwaar van grijze wolken en de regen op de dag, maar de Rimac Nevera tuft geruisloos door de natte straten van Nederland. De elektrische supercar, die normaal gesproken op zonnige circuits thuishoort, trotseert de barre weersomstandigheden van de polder.
Briljante computer controle
Het avontuur startte met een simpel belletje; vanuit Leusden, Pon, ‘we hebben een paar dagen een Nevera in Nederland, hebben jullie zin in een rondje?’ Nou, toe maar, waarom niet, dacht ik. En zo reed ik afgelopen week met een glimlach van vastberadenheid, de 1914 pk sterke Nevera over kletsnat asfalt. Maar, en dat was misschien wel de grootste verrassing; ondanks de kou en de gladheid, behield de auto moeiteloos zijn grip dankzij de speciale Michelin winterbanden. Met Paolo naast me, testrijder van Rimac, die me aanspoorde op een flyover van een klaverblad volgas te geven. Let wel, 1914 pk, in een bocht, op nat asfalt; ‘volgas, nu!’ Bizar, de elektronica hielde de boel keurig onder controle. Precies de maximale hoeveel pk’s kwamen uit de vier individuele motoren zodat we niet pardoes over de vangrail naar beneden stuiterde. Dit is high-end digitalisering. Werkelijk briljant, hoe de centrale computer zorgt voor perfecte controle. Het is even over je angst heen gaan, maar wat een vertrouwen schenkt dit apparaat! Waar elke andere hypercar met je aan de haal gaat, daar accelereert de Nevera gecontroleerd in de richting waar je naar toe wil. Een sluitende harmonie van vermogen en controle.
Onbegrensd 435 km/h
Goed, een degelijke test is dit dus niet. Drie uurtjes sturen, in Zuid-Holland, met een (aardige) testrijder naast me, en beklemmende weersomstandigheden. Superlatieven over geweldige rij-eigenschappen op het circuit blijven dan ook achterwege. Maar wat is dit apparaat idioot snel! Niet te doen, naar 300 km/m binnen de tien seconden. Een top van 412 km/h, begrenst, hij haalt onbegrensd 435 km/h… Maar da’s niet in de pas met Bugatti, ook onderdeel van het Rimac concern, waar Porsche grootaandeelhouder van is. Ze weten daar in Kroatië trouwens goed hoe je een auto moet bouwen, los van energie-kennis – wat dacht je van laden aan 500 kW? Nee, dat kan nergens, maar de auto kan het aan. Kortom: niet de Nevera, maar andere zaken zijn de limiet; zijn bestuurder, het weer, de weg, het laadstation, maar niet de auto zelf. Hij steekt prachtig in elkaar. En nog bewonderenswaardiger is het onderstel (van KW) en wijze hoe je kunt omgaan met al dat vermogen. Nee, geluid maakt ‘ie niet. Maar wat je ervoor terug krijgt is rondom indrukwekkend! De nieuwe maatstaf, zowel inzake elektrische auto’s, als ook in de totale automotive.
Tekst: Werner Budding