Wat is het nou eigenlijk, de Polestar 4, een SUV, sedan of een cross-over? Eigenlijk is de elektrische Zweed het beste van diverse carrosserie typen.
Bevalt het zonder achterraam?
Laten we eerste eens de voordelen van de afwezigheid van dat achterraam behandelen. Doordat er geen raamomlijsting in de achterzijde van de 4 zit, hebben de inzittenden op de achterbank niet alleen veel beenruimte, maar ook flink meer hoofdruimte dan doorgaans. De dakplaat loopt door tot voorbij de kruin van achter passagiers. Je zit dan ook vorstelijk op de achterbank. Om toch te kunnen zien wat je moet zien, van achter het stuur, heeft de Polestar 4 een digitale binnenspiegel. Er zijn inmiddels meer auto’s met een dergelijk systeem, denk aan de Kia EV9 bijvoorbeeld. De ‘spiegel’ in de 4 vraagt weldegelijk enige gewenning. De allereerste keer dat je erin kijkt, moeten je ogen een moment focussen; het lijkt alsof het beeld kortstondig vergroot en weer reëel wordt. Daarna volstaat het. Fijn is dat het beeld automatisch vergroot zodra je de richtingaanwijzer gebruikt. Weet de auto dat je gaat inhalen, of linksaf wilt slaan, dan ontstaat er een breder beeld. Dat compenseert de bekende dode hoek.
Voordeel van de digitale spiegel is dat je geen last hebt van de hoofden van eventueel op de achterbank aanwezige inzittenden, die je blikveld belemmeren. Van een nat of smerig achterraam heb je evenmin last. De camera, die in een soort omhulsel, aan het eind van het dak is geplaatst kan niet nat of vies worden, dus je hebt altijd een keurig beeld van dat wat zich achter de auto afspeelt. En van verblinding is al helemaal geen sprake; het systeem compenseert dat digitaal. Overigens kun je de bagageruimte gemakkelijk tot de achterklep vullen, het belemmert het zicht naar achteren toch niet. Er past 526 liter aan spullen in.
Hoe rijdt de Polestar 4?
We reden de Polestar 4 gelijktijdig met de Polestar 3. Zoals in het eerder gepubliceerde verhaal is te lezen en in de video is te zien, waren we bijzonder te spreken over het rijkarakter van de 3, die wat doet denken aan de rijdynamiek van een Porsche Macan. De Polestar 4 deelt zijn techniek met de Zeekr 001. Er zit voldoende comfort in het onderstel, maar zo’n bijzonder geraffineerde afstemming als in de 3 ontbreekt. Je zou het karakter als ‘gewoon goed’ kunnen omschrijven, met voldoende verfijning in de demper- en veerkarakteristiek. Precies dat is natuurlijk het DNA van Polestar; ooit het performance merk van Volvo. Je zit lekker achter het stuur. Berijders van een Polestar 2 klagen nog wel eens dat je met je rechterbeen tegen de middenconsole aan schuurt. Toen wij de Polestar 2 BST een half jaar als duurtester op de redactie hadden, ervaarden we dat overigens niet. Maar in deze 4 is er van enige beperking qua ruimte zeker geen sprake.
Je kijkt op een lekker groot scherm
Het Google-gestuurde scherm laat zich gemakkelijk bedienen. Gelukkig kun je zogenaamde widgets (voorkeurs beelden) aanbrengen in het hoofdbeeld, waarin je de tamelijk bemoeizuchtige veiligheidssystemen kunt uitschakelen. Vooral de snelheidswaarschuwing is een gruwel. Waar deze Polestar vrij weinig aan kan doen; dit systeem is inmiddels wettelijk verplicht. Rij je een fractie harder dan de borden op de weg aantonen, dan straft de auto je met gepiep. Elke nieuwe auto heeft dit. De kunst is dat autofabrikanten zorgen dat je als bestuurder zo vlot mogelijk voor elke rit dit systeem kunt elimineren. Dat moet dan overigens wel elke rit weer opnieuw gebeuren, wettelijk geregeld. Fijn is dat je Google kunt laten meediscussiëren. Heb je een vraagstuk binnen je gezelschap, waar je niet uit komt, dat schiet Google je graag te hulp. Het meubilair in de 4 voldoet meer dan. De stoelen zijn fors, goed verstelbaar en gevoelsmatig zit je net een tandje lager dan in de Polestar 3.
Tot 2000 kilo trekgewicht
De 4,84 meter lange EV kost als ‘single motor’ 63.500,- euro. Een elektromotor extra kost acht mille. Bij Zeekr kost een extra motor (dezelfde elektromotor) minder. Het vermogen verdubbelt simpelweg, van 272 pk naar 544 pk. En de aandrijving gaat van achter- naar vierwielaandrijving. Heb je te kort aan het vermogen van de single motor? Nee, geenszins, van 0 naar 100 km/h in 7,1 sec is prima, maar in 3,8 sec (dual motor) is natuurlijk net wat leuker. Inzake rijbereik snoept de extra motor voorin er zo’n 30 kilometer af; van 620 kilometer naar 590. De tweemotorige Polestar 4 mag 2000 kilo geremd trekken, de single motor komt tot 1500 kilo. Reken op een oplaadtijd van dertig minuten om de 100 kWh batterij te laden van 10 tot 80 procent aan een 200 kW lader. Optioneel biedt Polestar een 22 kW onboard laadsysteem aan.
Er ontstaat een modellenprogramma
Na de Polestar 3 en 4 volgen de 5 en de 6. Samen met de bekende 2, waar er inmiddels meer dan 10.000 van rijden in Nederland, ontstaat er dus een heus modellenprogramma. En da’s precies wat een automerk moet hebben. Er zijn amper één-model-merken, tenzij het een exclusief sportautomerk betreft. Met een oplopend programma hebben consumenten doorgroeimogelijkheden. Moet je dan vanuit je Polestar 2 doorgroeien naar de 4 of naar de 3? Dat heeft uiteraard veel te maken met de financiële mogelijkheden. De 3 kost vooralsnog meer dan de 4. Hoe dan ook, met de 4 heeft Polestar goed materiaal in de aanbieding om de toenemende strijd in de elektrische middenklasse aan te gaan. Een onderscheidende auto in design, bijzonder fraai gemaakt, serieus fraai afgewerkt en lekker rijdend.
Tekst: Werner Budding