De Mercedes G-Klasse bestaat inmiddels 45 jaar, met een productie van ruim een half miljoen exemplaren. In die tijd is de hoekige terreinwagen ronduit iconisch is geworden. Aan de verse Geländewagen is visueel dan ook niets noemenswaardigs veranderd, technisch echter wel. Met name in geval van de 580 EQ. Met deze elektrische G gingen we een dagje op pad.
124 kW batterij
We hebben hier niet te maken met een facelift, maar met daadwerkelijk een volledige modelwijziging, vandaar ook een ander serienummer: de W 465 vervangt de W 463, die sinds 2018 wordt gebouwd. De meest circulaire onder de vierkante G’s is deze EQ, maar het compromisloze karakter is gebleven. Tussen de balken van het ladderchassis hangt een accu met een indrukwekkende capaciteit van 124 kWh, die we kennen uit de EQS. Ook al is de vorm gewijzigd vanwege de kortere wielbasis, nu als sandwich-pakket.
Mercedes G 580: elk wiel heeft een eigen motor
Om maximaal terreinpotentieel te creëren is een reductiekast of beter gezegd, een transmissietandwiel voor lage snelheden ontwikkeld. Dit zorgt ervoor dat de motoren in kruipversnelling een hoger toerental draaien, langzamer opwarmen en ook meer kunnen recupereren. Goed in het terrein, niet perse efficiënt op de gewone weg; de G 580 met EQ-technologie heeft fabrieksbereik van 460 km. Maak je een beetje gebruik van het maximale vermogen, hou dan rekening met een halvering van de actieradius. Aan de voorzijde zijn kleine aanpassingen verricht die de rijwind wat beter verdelen; de motorkap is een klein stukje omhoog gezet, en er zijn een paar spleten in de wielkasten gesneden. Het resulteert in een net iets betere score in de windtunnel, maar werkelijk door de wind snijden doet de Mercedes G uiteraard niet. De aandrijflijn komt maximaal aan 587 pk en bijna 1200 Nm koppel. Vanwege het gewicht van om en nabij de drie ton, mag er wettelijk geen aanhanger achter de G 580 EQ.
Handig ‘straatje keren’
Dankzij de vier elektromotoren kan de G leuke kunstjes. Wat dacht je van een pirouetje draaien, door de rechter wielen achteruit te laten draaien en de linker wielen vooruit. Handig ‘straatje keren’. Maar het spulletje kan in wild terrein zelfs nog meer dan een Geländewagen met benzine- of dieselmotor. En voor een centimetertje of tachtig water hoe je ook niet bang te worden. Eng, door een rivier crossen met een elektrische auto? Welnee, de meeste duikboten hebben ook een elektrische aandrijving en die blijven met gemak vele weken volledig onder water. Venijnige rotspunten tijdens een off road trip maken geen kans om het accupakket te beschadigen; de cellen worden beschermd door een carbonplaat van zo’n vier centimeter dik.
Brute kracht en elektrische innovatie
De elektrische G rijdt als een ‘gewone’, maar dan een stuk stiller en vlotter op snelheid door meer koppel. Laden doet ‘ie aan maximaal 200 kW. Al met al een indrukwekkend terreinauto. Een mix van brute kracht en elektrische innovatie, zowel op de weg als off-road exact doet wat een G met roffelende V8 ook doet. Gebleven is de robuuste uitstraling en het iconische design, maar dan met een moderne twist. Laat je niet misleiden door de WLTP-waarde van 460 kilometer rijbereik, maar wetende dat een flink deel van de Nederlandse G’s niet zo hele vaak de provincie, laat staan het land verlaten, kun je met een goeie 300 kilometer rijbereik ook aardig vooruit.
Teks:t Werner Budding, camera: Rob Steltman