Het halve alfabet moet eraan geloven als je vertelt welke Mercedes-Benz er nu voor de deur staat. Dan zal het wel complex zijn om zijn positionering binnen het gamma te duiden, toch? Nou, niet echt.
De E-Klasse is decennialang Mercedes-Benz’ topper in de hogere middenklasse, de EQ-reeks is de elektrische lijn en SUV verwijst naar het verhoogde koetswerk. Al wat daarna in de benaming voorkomt, heeft betrekking op de aandrijflijn, en daar zit net zoals zijn lagere broer – de gewone EQE – wel wat variatie in.
Actieradius sterk afhankelijk van aandrijving
De SUV-reeks van de EQE heeft zes motorisaties. Onderaan staan de 300 en 350+ met achterwielaandrijving en met één elektromotor. Daarboven zijn de vierwielaandrijvers aan de beurt, zoals onze testauto, de 350 4Matic met twee elektromotoren, die aan 292 pk en 765 Nm komt. De 350+ heeft een gelijk vermogen, maar een lager koppel (565 Nm) en komt daarmee het verste van allemaal; 617 kilometer volgens de WLTP. Met het 90,6 kWh-accupakket (netto) haalt de 350 zonder ‘+’ zo’n 550 km, althans in theorie. In het echte leven zal je op winterdagen als waar we nu mee te maken hebben genoegen moeten nemen met een kwart kleinere range en een gemiddeld verbruik van boven de 20 kWh/100 km. Het verbruik van de EQE- en EQS-range (technisch identiek) is zonder meer netjes, de efficientie is oké, maar het zet allemaal ook weer geen nieuwe maatstaven. De potigere versies – de 500, AMG 43 en AMG 53 – hebben een kleinere actieradius en verschuiven trapsgewijs het typische Mercedes-Benz karakter van uiterst comfortabel naar sportief. De snelste heeft 625 pk en stormt in 3.5 sec naar 100 km/h, dat zijn topsportprestaties.
Veel ruimte onder gestroomlijnde koets
Zoals de grote fastback EQS – die tot de geboorte van Lucid de meest gestroomlijnde productieauto was – is de lage luchtweerstandscoëfficiënt van de EQE (Cw -waarde 0.22) kenmerkend voor de top van de EQ-reeks. De hogere variant van de EQE zet zich met een Cw -waarde van slechts 0.255 bovenaan de SUV-ladder. Zelfs een ongeoefend oog kan de goede stroomlijn afleiden uit de gladde druppelvorm van het 4,86 meter elegante koetswerk. Tegenover de vierdeurs EQE lijkt het alsof deze SUV door een pers is geduwd; 9 cm korter en 18 cm hoger. Die metamorfose levert aanzienlijk meer nuttige ruimte op in de kofferbak, 520 liter of 430 voor de EQE. Bovendien is de gebruiksvriendelijke vijfdeurs beter geschikt om met drie personen op de achterbank te reizen. Trouwens ook om de milieustraat mee te bezoeken; zit binnenin alles vol, dan hang je desgewenst nog een aanhanger tot 1.800 kg aan de trekhaak.
Comfort van de bovenste plank
Is deze verhoogde EV ook een behaaglijke partner? Jazeker, een uitstekende geluidsisolatie met dubbele beglazing maakt de binnenruimte ook bij hogere snelheden fluisterstil. Typisch Mercedes dus. Vanuit de masserende en te verkoelen, maar tijdens onze testrit vooral verwarmde voorzetels kan goed genoten worden van het magistrale Burmester soundsysteem, en de overzichtelijkheid van het prachtig afgewerkte interieur. Achteraan genieten passagiers eveneens van een aangename zitpositie, wat door de accu’s in de bodem geen evidentie is bij elektrische auto’s. Neem een Tesla Model S, waar je achterin met enigszins opgetrokken benen zit. Het vertrouwen in het accupakket is groot want Mercedes-Benz geeft 10 jaar of 250.000 km garantie. Mooi zo. Snelladen kan – desgewenst door de gemakkelijke Plug & Charge functie – met een relatief vlakke curve die piekt bij 170 kW DC, of op maximaal 22 kW AC. Alle motorisaties van de EQE SUV beschikken bovendien over een energiebesparende warmtepomp. Hopelijk gaat het licht ook bij andere constructeurs snel branden en zien ze in dat elektrische kilometervreters best standaard met een warmtepomp uitgerust worden. De grenzeloos instelbare sfeerverlichting geeft het gezellige interieur nog meer glans.
Met technologie uit de S-reeks
Het hyperscreen (glazen paneel over het gehele dashboard van 1,41 meter breed met drie schermen) overgenomen uit de EQS oogt geweldig, maar zonder wordt je leven niet perse anders. Alle toeters en bellen zijn in het MBUX-multimediasysteem met twee aparte schermen immers ook aanwezig en werken intuïtief. Met zijn luchtvering heeft de 2.560 kilogram zware elektrische SUV geen problemen met slecht asfalt, en om het verbruik op snelwegen te minderen zakt het koetswerk automatisch enkele centimeters. Handig dat je de hoogte van het koetswerk ook manueel kan aanpassen voor situaties zoals laden en lossen, of off-road rijden. Vind je parkeren met grote auto’s des duivels, vink dan zeker de achterassturing (stuurhoek tot 10°) aan. Daarmee loods je de multifunctionele EQE als een dartele ballerina in elk parkeervak, mede door het prima werkende pakket camera’s rondom. Ook de sensoren en camera’s van de adaptieve snelheidsregelaar werken gesmeerd en geven zo een behaaglijk gevoel tijdens een onbewust kort verlies van aandacht. Helaas is ook de ergonomie van de knoppen mee overgenomen van de EQS. Voor de rest niets dan goeds bij een copy-paste van een kwaliteitsproduct. Voor bovengenoemde accessoires, die normaliter kenmerkend zijn voor de toplaag van de automobielwereld, mag je gaan shoppen in de omvangrijke optielijst van de EQE SUV.
Aan Mercedes-Benz tarief
Mercedes-Benz slaagt er andermaal in een vlekkeloze verhouding tussen kwaliteit, comfort en toptechnologie samen te brengen in een eigentijds voortreffelijk rijdend geheel, en dat is knap. De EQE SUV is veel meer dan de verhoogde broer van de elektrische E-Klasse. Hij staat er met opgeheven schouders om nooit ofte nimmer opzij te gaan. Voor al dit moois vragen ze een prijs die navenant is: vanaf 83.480,- euro.
Tekst: Karel Depamelaere