Geen zin in een Porsche Taycan of Tesla Model S Plaid, maar je wil wel graag een moddervette en vreselijk snelle elektrische sportsedan. Dan moet je zeker een keer sturen met de Emeya R van Lotus.
Gewoon voor de Emeya R gaan
Weet wel dat je voor de R meteen een stevige anderhalve ton moet aftikken. Wat niet gering is voor een nieuw merk, waarvan de kwaliteit en de restwaarde vooralsnog niet geheel bekend zijn. Je neemt een gok, laten we het daar op houden. Wel een leuke gok. De Emeya R grossiert namelijk in kracht; bijna 1.000 Nm koppel en 918 pk sterk. Niet toevallig natuurlijk, die 918 pk, een verwijzing met een knipoog naar Porsche dat een auto produceerde met die benaming. Minder uitgeven bij Lotus kan ook, de basis-Emeya kost 109.685 euro. Tussen de R en de ‘basis’ zit de S, die kost 130.585 in de euro’s. Maar als je er dan toch voor gaat, gewoon ballen tonen en de R aanschaffen.
Inclusief keramische remmen
De meerprijs is weliswaar stevig, maar je krijgt er ook van alles extra voor. Sowieso dus een pk’s of 300 meer, maar ook een stel bijzonder stevig vertragende remmen met keramische schijven. Heerlijk toch, een hypersedan met serieuze remmen. Hoewel Porsche en Tesla vergelijkbaar materiaal leveren, biedt deze auto ook intelligente aerodynamica. De grondspoiler vóór en twee lossen delen van de diffuser achter bewegen al naar gelang de snelheid en de instelling van het karakter, om de Lotus sterker naar de grond te drukken. De enorme achterspoiler weet op topsnelheid zo’n 215 kilo aan neerwaartse druk te genereren. Het creëert al met al een auto met een onwaarschijnlijk snelheid- en bochtensnelheidpotentieel.
Wat een enthousiaste bewegelijkheid
De Emeya voelt bijzonder stijf aan, en ondanks een wagengewicht van zo’n 2,5 ton zit er een bewegelijkheid in die je zelden aantreft bij een elektrische auto. Zijn besturing geeft feedback, er zit gevoel een ‘gewicht’ in, de body controle is uitmuntend met de luchtvering en de adaptieve dempers. Jammer dat er geen vierwielbesturing op deze Emeya R zit; best welkom bij een auto van 5,13 meter. Waar ik echt van opkeek is de losheid van de achterzijde bij volgas acties. In de stand ‘circuit’ staat het ESP in een zachte waakstand, geef je dan volgas, op droog asfalt, dan begint de kont werkelijk te bewegen. Links of rechts, het lijkt wel alsof de achterwielen perse de voorwielen willen inhalen. Let op, in rechte lijn, op droog asfalt, met temperatuur in de Pirelli P Zero R’s, van dik dertig centimeter om de 21 inch achterwielen. Zeer vermakelijk allemaal! Wij reden de Lotus niet op nat wegdek, maar in dergelijke omstandigheden moeten zulke sprintacties ronduit spectaculair zijn. En precies dat is wat Lotus ooit ook was. Een beetje gemeen, spannend, en een tikkie onvoorspelbaar. Eigenlijk dat wat Porsche al jaren kwijt is.
Ook in andere kleuren verkrijgbaar
Je zit goed in de R, maar net niet laag genoeg. En kijkend door de binnenspiegel zie je altijd een randje van het aflopende dak, dat net voor de bovenkant van achteropkomend verkeer zit. Zijn we meteen groot fan geworden van het entertainmentsysteem? Hmm, niet echt. Het vraag gewenning, zoals de digitale ‘spiegels’ dat ook vragen. Eigenlijk gaat de voorkeur gewoon uit naar conventionele spiegels. Enkele keren gingen we te vroeg naar links op de snelweg om vervolgens een andere automobilist te hinderen, per ongeluk. Maar de bouwkwaliteit, de materialen die Lotus gebruikt, de complete uitrusting en zijn looks maken veel goed. Nee, laat die gekke gele kleur gewoon voorbestemd blijven voor demo-modellen van Lotus. Er zijn tal van fraaie, iets minder in-your-face kleuren. En de Lotus vraagt met zijn sportsedan uiterlijk toch al meer dan voldoende aandacht van anderen, vooropgesteld dat je dergelijk aandacht wenst.
We scoorden 345 kW aan een snellader
Deze Lotus Emeya R is een auto voor echte autoliefhebbers, voor mensen die hard rijden als hobby hebben, die houden van een uitgebalanceerde aandrijflijn, mooie technieken, top remmen en een vrijwel onbeperkt snelheidspotentieel. Feitelijk toch wel weer de inborst waar Lotus om bekend staat. En dat de Emeya R dan ook nog eens aan 350 kW kan laden, is mooi meegenomen. De energie verdwijnt natuurlijk vlot als je de bijna 1000 pk aan het asfalt serveert. We hebben het getest, en we scoorden 345 kW, terwijl tot bijna 60 procent SOC meer dan 300 kW werd vastgehouden. Dan te weten dat het systeem is goedgekeurd tot 445 kW. En da’s eigenlijk precies wat je wilt hebben; een auto met pure sportauto eigenschappen, brute kracht, waar je ook weer vlot de juiste hoeveelheid energie in stopt.
Tekst: Werner Budding, camera: Rob Steltman