β Column door Bas van der Weerd β
Tesla kondigde onlangs zomaar de productiestart van de langverwachte Cybertruck aan. Dit imposante voertuig, dat veel aandacht op zich vestigde vanwege zijn futuristische ontwerp en indrukwekkende specificaties, wordt in kleine aantallen gebouwd. De vraag is: wat moeten wij, in Europa, met deze Amerikaanse gigant?
Nee, niet bepaald doorsnee
De Cybertruck is geen doorsnee voertuig. Het ontwerp is wat je noemt onconventioneel, met een hoekig, bijna industrieel uiterlijk dat direct in het oog springt. Hij is ontegenzeggelijk imposant maar verder weet ik niet wat ik ervan moet zeggen. Ergens vind ik hem spuuglelijk maar aan de andere kant heb ik bewondering voor het feit dat Tesla met de Cybertruck laat zien dat een pick-up er niet als een pick-up uit hoeft te zien om een pick-up te zijn. Een uitdaging voor de legendarische duck test (If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck). Waarom komt in mijn hoofd nu ook opeens het woord Cyberduck op? π
Je moet het lef maar hebben
Daarnaast is het natuurlijk bewonderenswaardig dat men een voertuig een dergelijke buitenissige proporties op de markt durft te zetten Γ©n ook weet te verkopen. Het aantal reserveringen is immers immens (binnen een paar weken na de onthullen stond de teller op een half miljoen, meen ik me te herinneren?). Met zijn ongekende snelheid, kracht en actieradius zet het nieuwe maatstaven voor elektrische pick-ups. En dan heb ik het nog niet eens over de massieve RVS-carrosserie en kogelvrije ramen.
De eerste reacties van consumenten en experts zijn uiteraard uiterst gemengd. Sommigen prijzen de innovatieve kenmerken en indrukwekkende prestaties, terwijl anderen kritisch zijn over het ontwerp en de praktische bruikbaarheid. De marktacceptatie is nog onduidelijk, duidelijk is wel dat de Cybertruck een specifieke doelgroep zal aanspreken.
Voorlopig mondjesmaat
De vraag is natuurlijk hoeveel van die half miljoen reserveringen daadwerkelijk in een concrete bestelling worden omgezet. Maar daar hoeft Tesla zich nu nog niet echt druk om te maken. De productie is dan wel gestart en de eerste leveringen zijn zelfs een feit. Een belangrijk moment voor Tesla, maar de Cybertruck vormt wel een enorme uitdaging voor de productiecapaciteit voor de Amerikaanse autofabrikant. Daarom bouwt men hem voorlopig in heel kleine aantallen. Men heeft ongetwijfeld ambitieuzere doelstellingen maar voorlopig kan Tesla slechts enkele tientallen mensen per week blij maken met hun nieuwe Cybertruck.
Volstrekt niet interessant β voor Europa althans
Heel knap dus, dat de vraag naar de Cybertruck zo groot is. Dat zal hier, in Europa, echter heel anders zijn. Er zijn hier immers niet veel mensen die behoefte hebben aan een ongeveer drie ton wegend voertuig van meer dan 5,5 meter lang en 2,2 meter breed. Inderdaad, hij is iets groter dan bijvoorbeeld de kortste versie van de Fiat Ducato, die in de categorie grote bestelwagens valt. Een buitenformaat PC Hooft-tractor dus. En gezien het gewicht is het benodigde rijbewijs ook een dingetje.
Gelukkig maar
Wat dat betreft is het misschien maar goed dat de Cybertruck niet aan de Europese veiligheidsnormen voldoet, waardoor hij hier ook niet beschikbaar zal zijn. Daarnaast is de vraag naar pick-up trucks in Europa ook relatief klein. Terwijl het voertuig in Amerika wellicht (of waarschijnlijk) een succes wordt, lijkt het voor Europa een brug te ver.
De toekomst zal uitwijzen hoe de Cybertruck inderdaad wereldwijd een succes wordt, en of Tesla inderdaad ooit nog eens met een andere pick-up voor de Europese markt komt. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten, al was het alleen maar omdat dit kolossale voertuig, waarvoor een flinke hoeveelheid grondstoffen gebruikt wordt, totaal niet strookt met het zuinige en klimaatneutrale imago wat bij elektrisch rijden hoort. Aan de andere kant, zoβn ritje door deze prachtige natuur zou ik zeker niet afslaan. π