Suzuki e-Vitara: De underdog die de EV-markt wil veroveren

Suzuki e-Vitara

Het Japanse merk Suzuki staat vooral bekend om z’n compacte en betaalbare auto’s, aangevuld met enkele stoerdere terreinwagens. Allemaal met benzinemotor of hybride. Maar Suzuki gooit het roer om. Eindelijk. Met de e-Vitara, een volledig elektrische SUV, betreden ze binnenkort de EV-markt. Maar kan deze ‘underdog’ wat betekenen tussen de gevestigde orde?

Eindelijk dan

De e-Vitara moet het bewijs zijn dat Suzuki klaar is voor de toekomst, een tijdperk waarin elektrische auto’s een belangrijk deel van de wereldwijde mobiliteit uitmaakt. Maar in tegenstelling tot veel andere merken, koos Suzuki ervoor om pas laat met een volledig elektrisch model te komen. De Japanners komen nu dan eindelijk met een elektrische auto. Ze grijpen daarbij terug naar hun avontuurlijke roots en introduceren een redelijk gedurfde en stoere elektrische SUV die avontuur en duurzaamheid moet combineren.

De boot gemist?

Het is natuurlijk koffiedik kijken, maar je kunt je afvragen of Suzuki de boot niet een beetje gemist heeft. Om de een of andere reden lijkt het wel alsof merken die schoorvoetend elektrische modellen aanbieden, veel meer moeite hebben om die aan de man te brengen dan de merken die ‘all-in’ gaan. We noemen geen namen, maar het zal je niet verbazen als we daarmee enkele andere Japanse merken bedoelen.

Best wel stoere elektrische SUV

De e-Vitara is onmiskenbaar een Suzuki, met z’n robuuste SUV-design. Hij is stoer, modern en heeft een eigen karakter. Denk aan scherpe lijnen, een opvallende grille en een sportieve uitstraling. Maar onderhuids vindt een revolutie plaats. De e-Vitara is gebouwd op een gloednieuw platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s. Dit platform, genaamd HEARTECT-e, moet zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en stijfheid, wat de rijdynamiek uiteraard ten goede komt.

LFP-accu van 49 of 61 kWh

Suzuki heeft verder gekozen voor een lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu. Deze accutechnologie wint de laatste tijd behoorlijk aan populariteit vanwege z’n lagere prijs, veiligheidsvoordelen en lange levensduur. LFP-accu’s zijn minder gevoelig voor oververhitting en gaan langer mee dan traditionele lithium-ion accu’s. Bovendien zijn ze milieuvriendelijker te produceren, wat perfect aansluit bij Suzuki’s streven naar duurzaamheid.

Hoewel veel specificaties nog niet bekend zijn, is het duidelijk dat de e-Vitara leverbaar zal zijn met twee accu-opties: 49 en 61 kWh. Een iets kleinere accu voor wie vooral in de stad rijdt, en een grotere accu voor wie langere afstanden wil afleggen. De actieradius is nog niet opgegeven, maar ga maar uit van ongeveer 400 en 520 kilometer. De DC-laadsnelheid is ook nog niet opgegeven, en ook niet of je hem aan de laadpaal met 1 of 3 fasen op kunt laden.

Avontuurlijk én verantwoord

De e-Vitara is niet alleen milieuvriendelijk, maar ook avontuurlijk. Suzuki biedt namelijk ook een vierwielaangedreven versie aan met AllGrip-e technologie. Dit systeem, dat zijn sporen heeft verdiend in Suzuki’s terreinwagens, zorgt voor optimale grip en controle, zelfs op uitdagende ondergronden. Het is ons niet helemaal duidelijk hoe men een systeem, dat men op ICE’s gebruikt, ook op een EV toe kan passen. Maar volgens Suzuki kunnen bestuurders met de AllGrip-e technologie vol vertrouwen de wildernis verkennen, of gewoon met een gerust hart op wintersport gaan.

De combinatie van een elektrische aandrijflijn en vierwielaandrijving maakt de e-Vitara een unieke propositie in het EV-landschap. Het is een auto die zowel in de stad als daarbuiten zijn mannetje staat.

Is de Suzuki e-Vitara een slimme keuze?

De e-Vitara komt terecht in een uiterst competitieve markt, waar gevestigde spelers als Hyundai, Kia en Volkswagen de dienst uitmaken. Maar Suzuki heeft troeven in handen: een herkenbaar design, een focus op duurzaamheid en een waarschijnlijk aantrekkelijke prijs. En bovendien ook een trouwe klantengroep. Of dat genoeg is om kopers te overtuigen, zal de toekomst uitwijzen.

Gelukkig heeft Suzuki ervoor gezorgd dat de e-Vitara een geheel eigen ontwikkeling is, en ook een eigen karakter heeft. Want als men had gekozen om de Toyota bZ4X en Subaru Solterra te klonen, was de kans op succes waarschijnlijk een stuk kleiner geweest. Nu kun je de e-Vitara als een underdog en outsider beschouwen, met een geheel eigen gezicht, en dat kán natuurlijk voor een leuk succesje zorgen. De Suzuki e-Vitara wordt in de zomer van 2025 in Europa verwacht. Tegen die tijd weten we ongetwijfeld ook meer over de exacte specificaties en prijsstelling.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.