Kort nadat de EU nieuwe importtarieven op in China gemaakte EV’s bekendmaakte zou het Chinese merk Leapmotor al begonnen zijn met pre-productie van de elektrische T03 hatchback in Polen. Volgens de voorgestelde tarieven, die nog niet definitief zijn, zouden auto’s van Leapmotor belast worden met een tarief van 31%, het bestaande tarief van 10% plus een extra tarief van 21%. Dat is veel, zeker voor de relatief betaalbare auto’s van het merk. Met productie in Europa kan Leapmotor deze tarieven omzeilen. Het bericht komt van de Amerikaanse investeringsbank Jefferies en is nog niet officieel bevestigd door Stellantis of door Leapmotor.
Wat is Leapmotor
Leapmotor is een relatief nieuwe Chinese automaker. Het bedrijf werd opgericht in 2015 en is gevestigd in Hangzhou, de hoofdstad van de provincie Zhejiang. De eerste auto’s liepen in 2019 van de band. Leapmotor maakt zowel EV’s als EREV’s (extended range electric vehicles). Het is een middelgrote speler op de Chinese markt, in mei stond het merk op de 25ste plaats met 18.165 verkochte auto’s. Daarmee stond Leapmotor net onder Zeekr en net boven Tank. Het huidige gamma in China bestaat uit vier modellen: de C11 SUV, de C10 SUV, de C01 sedan en de T03.
De Stellantis deal
In 2023 sloten Stellantis en Leapmotor een overeenkomst. Stellantis kocht 20% van de aandelen van Leapmotor voor 1.5 miljard euro. In ruil daarvoor kreeg Stellantis twee dingen: 1) het recht om Leapmotor technologie te gebruiken in China. 2) het recht om Leapmotor auto’s te verkopen en te produceren buiten China.
Over de precieze plannen in China zelf is nog weinig bekend. Stellantis produceert op dit moment geen auto’s in de grootste automarkt ter wereld, na het mislukken van twee eerdere joint ventures met Nanjing Auto en met GAC Motor. Voor het tweede deel van de deal werd een nieuwe joint venture opgericht: Leapmotor International, net als Stellantis statutair gevestigd in Amsterdam. Stellantis heeft 51% van de aandelen en de rest is van Leapmotor.
Eerder dit jaar maakte Leapmotor International bekend dat het de internationale expansie zou beginnen met de T03 en de C10 in negen landen in Europa: Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, Portugal, België, Griekenland en Roemenië. Stellantis CEO Carlos Tavares zei toen ook dat productie in het Poolse Tychy een mogelijkheid was. Deze Stellantis fabriek maakt onder andere de Fiat 500 en de Jeep Avenger. Door de dreigende importtarieven zijn de plannen voor productie in Polen kennelijk versneld uitgevoerd.
De Leapmotor T03
De Leapmotor T03 is een kleine voorwielaangedreven elektrische hatchback die in 2020 op de Chinese markt kwam. Het formaat is 3620x1652x1605, met een wielbasis van 2400. Zoals gewoonlijk in China is de T03 beschikbaar in veel verschillende varianten. Het basismodel heeft 40 kW/96 Nm, een 21.6 kWh accu en een bereik van 200 kilometer. De volgende variant heeft 55 kW/114 Nm, een 31.9 kWh LFP accu en een bereik van 310 km.
De topper komt met 80 kW/158 Nm en een flinke LFP accu: 41.2 kWh voor een bereik van 403 kilometer. De T03 is binnenin voorzien van een 8-inch digitaal instrumentenpaneel en een 10.1-inch aanraakscherm. Het Leapmotor Pilot ADAS beschikt over twee camera’s en 11 ultrasone radars. De concurrentie is moordend in het segment van de T03 en kortgeleden werd de al lage prijs nog verder verlaagd. De instapper kost nu nog maar 49.900 yuan en dat is 6.415 euro! Het topmodel kost 69.900 yuan, een nog altijd zeer vriendelijke 8.990 euro.
Als de T03 inderdaad in productie gaat in Polen zal de EU prijs een stuk hoger, maar waarschijnlijk wel goedkoper dan de Dacia Spring, want die rolt in China van de band en zal dus duurder worden door de importtarieven.