Stellantis introduceert e-Routes; lange reizen zonder laadstress

Op vakantie of langere reizen maken met een elektrische auto is voor sommige mensen nog een flinke uitdaging. Tesla neemt dit probleem deels weg door hun eigen Supercharger netwerk, maar voor andere merken is dit soms een grotere uitdaging. Met name omdat een navigatiesysteem niet is aangevinkt in de opties, of omdat het systeem geen rekening houdt met de range van de auto. Stellantis introduceert daarom e-Routes. Een mobiele app die deze zorgen weg moet nemen.

e-Routes tegen laadstress

e-Routes is sinds 2023 al beschikbaar voor verschillende Citroën producten, maar Stellantis rolt de app steeds breder uit. Voor dit jaar waren dat al Peugeot, DS, Opel en Vauxhall. De app komt de komende maanden ook beschikbaar voor Fiat, Alfa Romeo, Jeep en zelfs Lancia. Tegen die tijd zou ook een volledig Europese dekking uitgerold moeten zijn.

Volgens Stellantis zelf is e-Routes met name ontwikkeld voor klanten die een elektrische auto hebben gekocht zonder navigatiesysteem. Doordat de app samenwerkt met Apple Carplay en Android Auto, is het via het multimediasysteem van de auto mogelijk via e-Routes te navigeren.  e-Routes houdt daarbij rekening met de lengte van de reis, de range van de auto en real time energieverbruik. Op basis hiervan berekent de app wat de meest efficiënte route is en waar een laadsessie ingepland moet worden. Doordat e-Routes is afgestemd op Stellantis producten, gaat de koppeling verder dan alleen navigatie en laadplanning zoals bijvoorbeeld A Better Route Planner. e-Routes beschikt namelijk over real-time voertuiggegevens en real-time verkeersdata om zo (volgens Stellantis) elektrisch rijden eenvoudiger te maken.

Persoonlijke keuze leidend

Volgens Stellantis is het daarnaast zo dat e-Routes volledig rekening houdt met persoonlijke voorkeuren. Op deze manier wordt je als bestuurder niet gedwongen om je aan bepaalde snelheden te houden, of om enkel gebruik te maken van voorgestelde laadplekken. De app start namelijk met herberekenen op het moment dat de snelheid hoger of lager is dan verwacht. Door de real-time verkeersinformatie in combinatie met de uitgelezen gegevens van de auto zijn de ingeplande laadsessies dus dynamisch. Daarbij heeft de gebruiker ook nog de mogelijkheid om te kiezen welke betalingsopties mogelijk zijn aan de laadpaal en met welk batterijpercentage de eindbestemming bereikt moet worden.

e-Routes is niet gratis

Ondanks het feit dat e-Routes een mobiele app is, is het gebruik ervan niet gratis. Tenminste, niet na een bepaalde tijd. e-Routes is namelijk onderdeel van het Connect Plus pakket. Dit pakket kent een proefperiode bij aanschaf van het voertuig, maar gaat daarna over op een abonnementsvorm. Gelukkig is het abonnement in twee opties beschikbaar. Per jaar voor €40,- of per maand voor €4,- per maand. Hierdoor kun je als gebruiker het abonnement bijvoorbeeld alleen aanzetten in de vakantieperiodes. Prettig is wel dat e-Routes geen nieuwe registratie vereist, maar volledig is geïntegreerd in Connect Plus. Naast e-Routes biedt Connect Plus allerhande opties, zoals het op afstand bedienen van de verschillende opties in de auto. Stellantis geeft aan dit product verder te ontwikkelen en steeds meer diensten toe te voegen als onderdeel van het strategisch plan ‘Dare Forward 2030’.

Tekst: Arjan Hordijk

1200 800 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.