BYD, de grote Chinese autofabrikant die de gevestigde orde in Europa wakker wil schudden, introduceert de Sealion 7. Deze elektrische D-segment SUV cross-over combineert ruimte met behoorlijk goede specificaties en geavanceerde technologie. Is dit de Tesla Model Y-killer waar we op hebben gewacht? Misschien, maar misschien ook niet.
Blade Battery en CTB: BYD’s sterke wapens
De BYD Sealion 7 is gebouwd op BYD’s e-Platform 3.0 en maakt gebruik van de revolutionaire Blade Battery. Deze lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu is niet alleen veiliger en duurzamer dan traditionele lithium-ion accu’s, maar ook nog eens kobaltvrij. Dit betekent een lagere milieu-impact en minder afhankelijkheid van schaarse grondstoffen.
Maar BYD gaat nog een stap verder met de Cell-to-Body (CTB) technologie. De accu is geïntegreerd in de carrosseriestructuur, wat zorgt voor een hogere torsiestijfheid, meer interieurruimte en een lager zwaartepunt. Dit komt de veiligheid, de handling en de rijdynamiek ten goede.
Prestaties zijn marktconform
De Sealion 7 is leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. De RWD-versie levert een respectabele 230 kW (313 pk) en 380 Nm koppel, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden. Meer power vind je in de AWD-versie. Met een gecombineerd vermogen van 390 kW (530 pk) en een koppel van 690 Nm sprint deze versie in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 215 km/u. Beide versies zijn dus redelijk goed vergelijkbaar met de Tesla Model Y RWD/ADW.
Rijbereik en opladen
Met een WLTP-rijbereik tot 502 km hoef je je geen zorgen te maken over een lege accu. De Sealion 7 is, afhankelijk van de gekozen uitvoering, uitgerust met een 82,5 kWh of 91,3 kWh accu.
- Comfort (RWD): 482 km
- Design (AWD): 456 km
- Excellence (AWD): 502 km
DC-laden is mogelijk met een vermogen tot 230 kW. De Comfort en Design laden met maximaal 150 kW en laden de accu in 32 minuten op van 10% tot 80%. De Excellence AWD laadt met maximaal 230 kW en doet dezelfde laadsessie in slechts 24 minuten. Thuis laden kan met 11 kW AC. Ook dus geen opzienbarende verschillen met de Model Y.
Ruimte in overvloed
De Sealion 7 biedt veel ruimte voor passagiers en bagage. De lange wielbasis en het vlakke vloerontwerp zorgen voor royale beenruimte, zowel voorin als achterin. De bagageruimte heeft een inhoud van 520 liter en kan worden uitgebreid tot 1.789 liter. Daarnaast is er een frunk van 58 liter, ideaal voor het opbergen van de laadkabel.
Het interieur van de Sealion 7 is niet alleen ruim, maar ook comfortabel en luxueus. De voorstoelen zijn uitgebreid verstelbaar, verwarmd en geventileerd. De achterbank is verwarmd en biedt voldoende ruimte voor drie volwassenen.
Het panoramische glazen dak zorgt voor een licht en ruimtelijk gevoel. Dubbel gelaagd glas in de voorportieren en privacy glas achterin zorgen voor een optimale geluidsisolatie.
Technologisch hoogstandje
De Sealion 7 is voorzien van de nieuwste technologie. Het 15,6-inch touchscreen in het dashboard kan – typisch BYD – worden gedraaid van portret- naar landschapmodus. Het infotainmentsysteem is gebruiksvriendelijk en ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay. De nieuwste software biedt een verbeterde interface met 3D-weergave van de auto. Navigatie-instructies en muziekinformatie worden weergegeven op het 10,25-inch digitale instrumentenpaneel en, in de Excellence AWD, op het head-up display.
De Sealion 7 is standaard ook uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, lane keeping assist, dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer.
Drie uitvoeringen voor iedere smaak
De Sealion 7 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen:
- Comfort (RWD): De instapversie is al rijk uitgerust met onder andere een verwarmd stuurwiel, verwarmde en geventileerde voorstoelen, verwarmde achterbank, keyless entry, dual-zone climate control, 15,6-inch draaibaar touchscreen, 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel, draadloze smartphone lader en V2L-technologie. De Comfort, met een maximaal aanhangergewicht van 750 kilo, heeft een vanafprijs van €50.690.
- Design (AWD): Deze versie voegt vierwielaandrijving, 20-inch velgen en Intelligent Torque Adaption Control toe. De Design AWD mag een aanhanger trekken van 1.500 kg. De vanafprijs is €53.690.
- Excellence (AWD): De topuitvoering biedt extra luxe, zoals een grotere accu, DC-laden tot 230 kW, Nappa-lederen bekleding en een head-up display. De Excellence AWD is verkrijgbaar vanaf €58.190.
Duurder
Bij de prijzen komt er dus wel een duidelijk verschil met zijn grootste concurrent naar voren. De prijzen van de Tesla Model Y beginnen (op dit moment) namelijk bij € 45.990. Het kan zijn dat de Juniper, zoals de binnenkort verkrijgbare nieuwere versie van de Tesla Model Y heet, een hoger prijskaartje krijgt. Maar zullen de prestaties waarschijnlijk ook naar zijn. Dit is dus wel het punt waar de BYD Sealion 7 het af moet leggen. Een verschil van 5 mille is echt te veel om kansrijk te zijn.
Beschikbaarheid
De BYD Sealion 7 is volgens de importeur vanaf medio december te bewonderen en te bestellen bij de Nederlandse BYD-dealers, en is dan ook beschikbaar voor een proefrit.