Rivian, een van de Amerikaanse ‘elektrische start-ups’, zet binnenkort zijn eerste stappen op de Europese markt met de lancering van twee nieuwe modellen: de R2 en de R3. Een mijlpaal voor Rivian, waarvan de eerste twee modellen weliswaar heel veelbelovend maar ook wat te groot voor de Europese markt zijn.
Rivian R2: een maatje kleiner
De R2, door Rivian aangekondigd als een compacte SUV, is ontworpen om de brug te slaan tussen avontuurlijke capaciteiten en dagelijkse bruikbaarheid. Met een lengte van 4,71 meter, een breedte van 2,14 meter (inclusief spiegels) en een hoogte van 1,70 meter, biedt de R2 een interessante mix van comfort en prestaties, gepositioneerd als een directe concurrent voor modellen zoals de Tesla Model Y, maar wel met een geheel eigen benadering. Waar Tesla meer de nadruk op de efficiëntie legt, zie je dat Rivian veel meer belang hecht aan ruimte, functionaliteit en off-road eigenschappen.
Rivian R3(X) is nog iets compacter
Tot ieders verrassing onthulde Rivian tijdens het debuut van de R2 ook de nog iets compactere R3 en de bijbehorende R3X-variant, een model dat nog compactere afmetingen belooft en zich nog sterker richt op prestaties, met name in off-road situaties. De Rivian R3X, met zijn stoere “rugged playful” design en oranje accenten, spreekt tot de verbeelding van de avontuurlijke bestuurder die ook waarde hecht aan duurzaamheid en stijl.
Volume draaien om winst te maken
De introductie van de R2 en R3 in Europa is niet zomaar een uitbreiding van Rivian’s assortiment. Het is ook een strategische zet, omdat Rivian momenteel nog met verlies draait en pas winstgevend kan worden als het ook volumemodellen op de markt zet. En om een flink volume te kunnen verkopen is de Europese markt voor elektrische voertuigen van wezenlijk belang. Dit proces zagen we overigens ook bij Tesla, dat pas winstgevend werd toen in de vorm van de Model 3 het eerste volumemodel op de markt kwam. Rivian’s benadering van design en productie, gekenmerkt door innovatie en een streven naar duurzaamheid, plaatst deze nieuwe modellen nog niet direct in een unieke positie binnen de Europese markt. De meeste merken doen dat immers.
Off-road en avontuur
Maar er zijn maar weinig elektrische merken die zich, behoudens Ineos, vooral richten op de off-road eigenschappen. Dat avontuurlijke karakter zal in Noord-Amerika ongetwijfeld aanslaan. Maar het zal interessant worden om te zien of de belofte van avontuur voor Rivian voldoende zal zijn om met de R2 en R3 Rivian ook in Europa grote volumes te kunnen verkopen. Gelukkig zijn er voor de Rivian R2 al tienduizenden reserveringen binnen, die waarschijnlijk voor het grootste deel uit de VS afkomstig zullen zijn.