Renault presenteert op het Autosalon van Brussel het interieur van de Twingo E-Tech Electric prototype. Deze elektrische stadsauto combineert retro-design met moderne technologie. Een veelbelovende, betaalbare elektrische auto met veel mogelijkheden én potentie. Een slimme zet van Renault, want de Twingo heeft altijd al een trouwe fanbase gehad.
Een vleugje nostalgie
Zou deze elektrische variant van het oermodel van de Twingo net zo populair daarom worden als zijn voorgangers met benzinemotor? Als je in de Twingo E-Tech Electric prototype stap, waan je je in ieder geval even terug in de tijd. Het dashboard heeft een heerlijke speelse, retro-achtige vormgeving met ronde vormen en vrolijke kleuren. Maar laat je niet misleiden door de nostalgische look, want onderhuids is deze Twingo helemaal van deze tijd. Een 7-inch digitaal instrumentenpaneel en een 10,1-inch touchscreen geven je alle informatie die je nodig hebt, van snelheid en actieradius tot navigatie en entertainment.
Slim en praktisch
De Twingo staat bekend om zijn praktische indeling, en de E-Tech Electric prototype zet die traditie voort. Renault heeft slimme opbergmogelijkheden in het interieur verwerkt, zoals vakken onder het dashboard en een ruimte tussen de voorstoelen. Zelfs onder de zwevende cilinder op het dashboard is een opbergvak te vinden. Handig voor je zonnebril, telefoon of portemonnee. En dankzij de verschuifbare en neerklapbare achterbank ben je flexibel met de ruimte. Meer beenruimte voor de passagiers? Extra bagageruimte voor de boodschappen? Geen probleem!
Speelse accenten
De ontwerpers van Renault hebben hun creativiteit de vrije loop gelaten bij het ontwerpen van het interieur. Zo vind je een magnetische telefoonhouder achterop de hoofdsteun van de voorstoelen, waarmee de passagiers op de achterbank hun smartphone op kunnen plaatsen. En wat dacht je van de elastische band die dienstdoet als kaartenhouder? Of de draaiknop voor de rugleuning, geïnspireerd op skateboardwielen? Kleine, maar niet te onderschatten details, die het verschil maken en de Twingo E-Tech Electric prototype een uniek karakter geven.
Van showauto naar productiemodel
De Twingo E-Tech Electric prototype die in Brussel wordt getoond, is nog niet helemaal identiek aan de versie die we in 2026 in de showroom kunnen verwachten. Sinds de onthulling in Parijs heeft Renault het exterieurontwerp al verder verfijnd. De voorzijde heeft nu een luchtinlaat, de wielkastranden zijn kleiner en de bumpers hebben een nieuw honingraatpatroon. Ook de achterlichten zijn aangepast. Het laat zien dat Renault continu bezig is met het optimaliseren van het ontwerp en dat er nog wel wat (subtiele) wijzigingen zullen volgen. Work in progress, om het zo maar te zeggen.
Betaalbaar én leuk elektrisch rijden
Een van de grootste troeven van de Twingo E-Tech Electric is de prijs. Renault mikt op een instapprijs van minder dan € 20.000,-. Daarmee wordt de Twingo E-Tech Electric een van de meest betaalbare elektrische auto’s op de markt, die elektrische mobiliteit voor een breed publiek toegankelijk moet maken. De auto wordt bovendien in Europa geproduceerd. Of de elektrische Twingo inderdaad zo’n succesnummer wordt, zullen we in 2026 zien wanneer de productieversie wordt verwacht.