Renault en Volvo gaan samen elektrische bestelwagens bouwen 

Renault en Volvo gaan samen elektrische bestelwagens bouwen onder de naam Flexis. Dit merk komt in 2026 met drie nieuwe modellen. Flexis gaat ook software leveren voor de bedrijfsvoering en wil transportbedrijven assisteren bij het onderhoud van het wagenpark.

Wat is Flexis?

Flexis is een nieuw EV bedrijfswagenmerk, opgericht in 2024 en gevestigd in Lyon, Frankrijk. Het is een joint venture tussen de Renault Group (45%), Volvo Group (45%) en het Franse transportbedrijf CMA CGM Group (5%). De initiële investering bedraagt 350 miljoen euro, en dat gaat volgens Flexis oplopen tot 720 miljoen euro in 2026. De bestelwagens van Flexis worden gebouwd in de Sandouville fabriek van Renault. De productie moet in 2026 van start gaan.

Het skateboard platform

De bedrijfswagens staan op het nieuwe FlexEVan skateboard platform ontwikkeld door Flexis en Ampere, een dochterbedrijf van Renault. Ampere heeft ook techniek en software ontwikkeld voor onder meer de Renault 4 en 5. Het bestelwagen platform heeft een 800V architectuur voor snelladen, Flexis claimt een 10-80% laadsnelheid in 20 minuten en een bereik van 450 kilometer. Het is een voorwielaangedreven platform. De motor heeft een vermogen van 147 kW.

Drie Flexis bestelwagens

Flexis heeft drie bestelwagens onthuld, met de (voorlopige) namen Step-in van, Cargo van en Panel van.

De Step-in van

De Step-in van is een middelgrote bestelwagen met een modern ontwerp, grote spiegels en fraaie aero velgen. De auto is smal en hoog, ideaal voor last-mile delivery in grote steden. De korte cabine heeft schuifdeuren. De laadruimte is bereikbaar via de cabine en via een roldeur aan de achterkant.

De Cargo van

De Cargo van is een grotere bestelwagen waar de laadruimte en de cabine juist gescheiden zijn. Hierdoor kan de gebruiker de laadruimte op verschillende manieren inrichten of aanpassen, bijvoorbeeld met een koelingssysteem. De laadruimte is bereikbaar via deuren aan de zijkanten en aan de achterkant. Het ontwerp is behoudend en de auto moet het doen met stalen wielen.

De Panel van

De Panel van heeft dezelfde cabine als de Cargo van, maar met een volledige laadruimte die toegankelijk is vanuit de cabine, via schuifdeuren, en via de achterkant. De Panel van op de foto’s heeft een fraaie grijze kleur en sportieve wielen. Verder heeft de Panel van een duidelijk zichtbare ‘raamlijn’ over de zijkant. Mogelijk volgt later nog een variant voor passagiersvervoer.

Het interieur van de Panel van is typisch bedrijfswagen, met veel donker plastic zonder veel design. Het dashboard heeft een digitaal instrumentenpaneel en een op de bestuurder gericht touchscreen.

Logistiek & service

Flexis is niet alleen een leverancier van busjes. Het bedrijf gaat ook een digitaal logistiek platform aanbieden, FlexE Connect, waarmee transportbedrijven hun vloot kunnen managen. Klanten kunnen voor service terecht bij de bestaande dealernetwerken van Renault en Volvo. Verder gaat Flexis een Customer Operational Centre optuigen, waar het bedrijf de technische staat van alle Flexis voertuigen in de gaten kan houden. Bij problemen krijgt de klant automatisch een bericht dat de bus voor onderhoud naar de garage moet.

Klanten met intenties

Flexis claimt dat het letters of intent (LOI) heeft getekend met tien Europese transportbedrijven. Volgens Flexis vertegenwoordigen deze intentieverklaringen een “potentiële vraag van 15.000 voertuigen in de komende 3 jaar.” Flexis gaat intensief samenwerken met drie van deze bedrijven; Colis Privé, HIVED en DB Schenker, om de bestelwagens aan te passen aan hun specifieke operationele behoeften.

Ook voor Renault

Naast de modellen onder het eigen merk gaat Flexis ook bestelwagen bouwen voor Renault. In 2024 onthulde Renault de Estafette concept. Het ontwerp van de Estafette lijkt op de Step-in van, maar hij is nog een maatje kleiner. De Estafette heeft eveneens schuifdeuren bij de cabine en een rolluik aan de achterkant. De productieversie moet in 2026 van de band rollen. Renault gebruikte de Estafette naam eerder voor een bestelbusje in de jaren zestig.

Een moeilijke markt met kansen

Het Flexis project komt op een interessant moment. De markt voor elektrische bestelwagens is nog relatief klein en het marktaandeel is in 2024 gedaald, mede door hoge prijzen en onzekerheid over subsidies. Maar de toekomst ziet er beter uit. Veel landen en steden willen het gebruik van elektrische bestelwagens gaan verplichten. Dat trekt echter ook nieuwe concurrenten aan, zoals het Koreaanse Kia en het Nederlands-Chinese Flynt. Flexis moet dus flink aan de bak en 2026 lijkt geen moment te vroeg.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.