De iconische Renault 5, een geliefd model uit de jaren 70 en 80, komt terug op de markt – en hoe! Het wordt een fraai uitziende, compacte en vooral betaalbare elektrische hatchback. Nu Renault de prijzen bekend heeft gemaakt, kunnen we kijken of deze ‘elektrische reïncarnatie’ inderdaad een gamechanger kan worden.
Nostalgische looks met een moderne elektrische aandrijving
De Renault 5 E-Tech Electric is een feest van herkenning voor wie de originele R5 en Supercinq nog kent. De hoekige vormen, de vierkante koplampen, de karakteristieke achterklep: het zijn allemaal elementen die de harten van de R5-liefhebbers sneller doen kloppen. Maar deze elektrische variant biedt ook stijlvolle LED-accenten, aerodynamische details en een opvallende laadpoort, die zijn moderne karakter verraden.
Ook het interieur is een geslaagde mix van retro-elementen en moderne technologie. Een digitaal instrumentarium, een groot touchscreen infotainmentsysteem en een minimalistisch design creëren een futuristische sfeer, terwijl de stoffen bekleding en speelse details een knipoog naar het verleden geven.
Drie uitvoeringen, van heel goedkoop tot betaalbaar
De Renault 5 E-Tech Electric wordt aangeboden in drie verschillende uitvoeringen, elk met een eigen karakter:
- Equilibre: De instapversie, met een vanafprijs van €24.990, is een aantrekkelijke optie voor prijsbewuste kopers die vooral in de stad rijden. Met een 40 kWh-accu en een actieradius van 300 km (WLTP) is hij prima geschikt voor dagelijks gebruik.
- Techno: De Techno-uitvoering kost €32.990 en biedt een goede balans tussen prijs en luxe. Met een 52 kWh-accu, een actieradius van 400 km (WLTP) en extra’s zoals een achteruitrijcamera, parkeersensoren en een warmtepomp. Deze versie is daarmee ideaal voor wie wat meer comfort en gemak wenst.
- Iconic (Cinq): Het topmodel, de Iconic, kost €34.990 en biedt een nog luxere en verfijndere rijervaring met 17-inch lichtmetalen velgen, een Harman Kardon-audiosysteem en een draadloze telefoonlader.
Later dit jaar komt er ook nog een speciale Roland-Garros-uitvoering, ook met de 52 kWh-accu.
Prestaties: vlot genoeg voor de stad én snelweg
De Equilibre-uitvoering moet het doen met een 69 kW-elektromotor, terwijl de Techno en Iconic modellen een krachtigere motor hebben van 100 kW (136 pk). Met een koppel van 220 Nm trekt de auto soepel op en heeft hij voldoende power voor het stadsverkeer. De topsnelheid is begrensd op 135 km/u, maar dat zal voor de meeste mensen meer dan voldoende zijn.
Slim laden en bi-directioneel laden: de toekomst van elektrisch rijden?
De Techno en Iconic uitvoeringen zijn niet alleen voorzien van een DC-snellaadmogelijkheid (van maximaal 100 kW), maar hebben ook een 11 kW AC-laadmogelijkheid die bi-directioneel laden ondersteunt. Dit opent een wereld aan mogelijkheden voor slim energiebeheer en integratie met je huis. Stel je voor dat je de energie uit je autoaccu kunt gebruiken om je huis van stroom te voorzien tijdens piekuren, of om je elektrische fiets op te laden. De toekomst van elektrisch rijden is niet alleen schoon, maar ook slim en connected.
Een gamechanger voor de elektrische stadsauto?
De Renault 5 E-Tech Electric is een veelbelovende nieuwe speler op de markt van elektrische stadsauto’s. Zijn retro-futuristische design, scherpe prijs, uitgebreide laadmogelijkheden en veelzijdige uitvoeringen maken hem een aantrekkelijke optie voor een breed publiek.
Of hij zijn beloftes waarmaakt, zullen we moeten afwachten tot de eerste exemplaren op de weg verschijnen. Dat is nog een dingetje: de Techno en Iconiq kun je eind deze maand bestellen, zodat die wellicht nog voor subsidie in aanmerking komen. Die subsidie houdt echter per 2025 op, en met de pas later te bestellen Equilibre zul je waarschijnlijk de (subsidie)boot missen. Keuzes…
Eén ding is zeker: als er een auto is die de potentie heeft om een gamechanger te worden in het segment van elektrische stadsauto’s, dan is het wel deze Renault 5 E-Tech Electric.