Wie zei ook alweer dat elektrische auto’s hun beste tijd hebben gehad? De cijfers laten toch echt een heel ander beeld zien. De Nederlandse automarkt liet vorige maand een mooie groei zien, en vooral de volledig elektrische auto’s doen het uitstekend. Er werden in november 2024 zelfs bijna net zoveel elektrische auto’s als hybrides verkocht.
Registratiecijfers: Bijna meer elektrische auto’s dan hybrides
In november 2024 werden er in Nederland 34.434 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een stijging van 22% ten opzichte van november 2023. De verkoop van elektrische auto’s spant de kroon met een groei van maar liefst 41,8%. EV’s hebben nu een marktaandeel van 39,4%, slechts 0,2% minder dan hybrides.
Deze groei is te danken aan een aantal factoren. Ten eerste worden elektrische auto’s steeds betaalbaarder. De prijzen van accu’s dalen en er komen steeds meer modellen op de markt in verschillende prijsklassen. Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven die hun werknemers bij het uitzoeken van een nieuwe auto van de zaak verplichten om een elektrische auto te kiezen. Tot slot zijn mensen zich ook steeds meer bewust van de voordelen van elektrisch rijden, en neemt de scepsis over de betrouwbaarheid en actieradius af.
Aandrijfvorm | Registraties | Marktaandeel |
Hybride | 13.653 | 39,6% |
Elektrisch (EV) | 13.584 | 39,4% |
Benzine | 6.856 | 19,9% |
Diesel | 207 | 0,6% |
LPG | 134 | 0,4% |
Tesla Model Y en Volvo EX30 vorige maand favoriet
De Tesla Model Y blijft met 1.867 registraties de bestverkochte EV in Nederland, gevolgd door de Volvo EX30 met 1.255 registraties. De Tesla Model Y spreekt kopers uiteraard aan door zijn ruime interieur, flinke actieradius en geavanceerde technologie. De Volvo EX30 scoort met de goed geslaagde combinatie van het compacte formaat, Scandinavisch design en aantrekkelijke prijs.
Het succes van deze modellen laat zien dat elektrisch rijden voor verschillende doelgroepen aantrekkelijk is. De Model Y is een populaire keuze voor gezinnen en zakelijke rijders, terwijl de EX30 niet alleen populair is onder de zakelijke rijders, maar ook aanslaat bij particulieren die op zoek zijn naar een goede, compacte elektrische SUV.
De opmars van elektrisch rijden: Een onstuitbare trend?
De opmars van elektrisch rijden zet door, ondanks het feit dat er vaak geroepen wordt dat dit niet het geval is. De cijfers van november laten zien dat de EV-markt in Nederland nog steeds behoorlijk groeit. De vraag is of en hoe sterk deze groei zich zal voortzetten, en wanneer de EV’s op termijn de hybride zullen inhalen. Dat zal ongetwijfeld nog even duren.
Maar wat we om ons heen horen, is dat EV’s niet langer alleen interessant voor het zakelijke segment zijn. Ook steeds meer particulieren kiezen voor een EV vanwege de vele voordelen, zoals nul uitstoot, lage gebruikskosten en een soepele, stille en krachtige rijervaring. Ook de uitbreiding van de laad-infrastructuur en de toenemende beschikbaarheid van betaalbare modellen dragen uiteraard bij aan de populariteit van EV’s. En zo worden elektrische auto’s ook steeds meer ‘mainstream’, wat de vanzelfsprekendheid om voor een elektrische auto te kiezen nog groter maakt. Daarom verwachten we dat de EV-verkopen de komende tijd gewoon verder zullen stijgen.
Uitdagingen
Toch zijn er ook uitdagingen. De aanschafprijs van elektrische auto’s ligt nog vaak steeds hoger dan die van vergelijkbare benzineauto’s, ondanks het BPM-voordeel. Het feit dat de subsidie en andere voordeeltjes voor elektrische auto’s (bijtelling en MRB) gaan verdwijnen, speelt uiteraard ook een rol. En natuurlijk zal de actieradius en de laadtijd voor sommige mensen nog steeds een bezwaar blijven, vooroordeel of niet. Maar ook daarom is het belangrijk dat de ontwikkeling van accutechnologie en laad-infrastructuur doorgaat, zodat elektrisch rijden voor iedereen een echt aantrekkelijke optie wordt.