Porsche zet zijn elektrische paradepaardje, de Taycan, nogmaals in de schijnwerpers. De Duitse autofabrikant hoopt de inmiddels wat tegenvallende verkoopresultaten op te krikken met de introductie van drie nieuwe uitvoeringen. Naast de bestaande varianten kunnen we nu kennismaken met de Taycan GTS, verkrijgbaar als Sedan en Sport Turismo, en de Taycan 4 Sedan.
Taycan GTS: Sportiviteit in optima forma
De GTS-badge, synoniem voor Gran Turismo Sport, prijkt nu ook op de Taycan. Zowel de Sedan als de Sport Turismo krijgen een flinke dosis sportiviteit mee, zowel optisch als technisch. Met een overboost-vermogen van 515 kW (700 pk) en Launch Control sprint de GTS in slechts 3,3 seconden naar de 100 km/u. Dat is toch weer een verbetering van 0,4 seconde ten opzichte van zijn voorganger. De ‘push-to-pass’-functie in het Sport Chrono Pakket zorgt voor een extra adrenalinestoot wanneer nodig met 70 kW extra vermogen, al is dat gedurende slechts 10 seconden.
Maar de GTS is meer dan alleen brute kracht. Deze onderscheidt zich ook door zijn sportieve design met zwarte accenten, zoals de Sport Design voor- en achterspoiler, de buitenspiegels en de exclusieve 20-inch Taycan Turbo Aero wielen in antracietgrijs. Ook het interieur ademt sportiviteit, met fraaie Race-Tex bekleding, adaptieve sportstoelen en een multifunctioneel GT-sportstuurwiel, bekend van de Taycan Turbo GT. Het rijbereik is overigens een respectabele 628 kilometer (WLTP), een verbetering ten opzichte van de vorige GTS.
Taycan 4 Sedan: Efficiëntie en rijplezier
De Taycan 4 Sedan richt zich op efficiëntie zonder in te leveren op rijplezier. Met vierwielaandrijving en keuze uit twee accupakketten (Performance Battery en Performance Battery Plus) biedt deze variant een maximaal rijbereik van 643 kilometer (WLTP). Daarmee is het de onbetwiste range-kampioen onder de vierwielaangedreven Taycan-modellen. De Taycan 4 Sedan is wat minder vlot dan de GTS, hij sprint in 4,6 seconden naar de 100 km/u. Verder beschikt hij over een uitgebreide standaarduitrusting, inclusief 19-inch Taycan Aero wielen, matrix LED-koplampen en adaptieve luchtvering.
Porsche heeft de vierwielaandrijving van de Taycan 4 Sedan geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie. Zo wordt de voorste elektromotor losgekoppeld wanneer de rijomstandigheden dit toelaten, en schakelt hij bij accelereren of regenereren (!) binnen milliseconden weer in.
Updates zijn voor het hele gamma van toepassing
Alle drie de nieuwe modellen worden – uiteraard – ook voorzien van de recente updates die Porsche in de Taycan-reeks heeft doorgevoerd. Dit omvat onder andere een verbeterd design met strakkere lijnen, geavanceerde technologie, zoals de nieuwste generatie van de Porsche Driver Experience, en nóg korter laadtijden. De Taycan GTS en Taycan 4 Sedan zijn per direct te bestellen, waarbij men aangeeft dat de eerste leveringen van deze uitvoeringen begin 2025 van start moeten gaan.