Met de introductie van de tweede generatie van de Porsche Macan, die eerder vandaag onthuld werd, zien we dat het Duitse automerk deze luxe SUV in het vervolg alleen in een volledig elektrische versie aanbiedt. Wie per se een Macan met verbrandingsmotor wil, moet het doen met een exemplaar van de vorige generatie.
Ontwikkeling met vertraging
De weg naar de nieuwe, volledig elektrische Porsche Macan was niet zonder obstakels. Porsche’s partner in dit project, de CARIAD-divisie van Volkswagen, kampte met aardig wat software-uitdagingen die de ontwikkeling van de Macan vertraagden. Die vertraging heeft ook invloed op andere projecten van Porsche. In de algehele strategie van de Duitse fabrikant staan immers ook elektrische varianten van modellen als de 718 en Cayenne. Maar het ambitieuze E3 1.2-softwareplatform, centraal in deze ontwikkeling, belooft wel een nieuw tijdperk voor Porsche’s elektrische voertuigen.
Premium Platform Electric-architectuur
Het hart van de Macan EV wordt gevormd door de Premium Platform Electric (PPE)-architectuur, een gezamenlijke ontwikkeling van Audi en Porsche. Twee krachtige elektromotoren, een voor elke as, leveren in de Macan een indrukwekkend piekvermogen tot wel 440 kW en een koppel van 1000 Nm. Dit vermogen wordt ondersteund door een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras en optionele achterwielbesturing.
Twee varianten
Geïnteresseerden in de nieuwe Porsche Macan kunnen vooralsnog kiezen uit twee varianten, namelijk de Macan 4 en de Macan Turbo. Zoals de naam al doet vermoeden beschikken deze allebei over vierwielaandrijving en hebben dus ook twee motoren. Het instapmodel, de € 88.900 kostende Porsche Macan 4, heeft een systeemvermogen van 300 kW (408 pk). Dit stelt de Macan 4 in staat om in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren, en een topsnelheid van 220 km/u te halen. De Macan Turbo beschikt zelfs over een systeemvermogen van 470 kW (639 pk) en kan de sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,3 seconden voltooien. Bovendien heeft de Macan Turbo een topsnelheid van maar liefst 260 km/u.
Met een 100 kWh (95 kWh effectief) accupakket belooft de elektrische Macan een actieradius van zo’n 600 kilometer. Om precies te zijn: de Macan 4 heeft een geschatte WLTP-actieradius van 613 kilometer terwijl Porsche voor de Macan Turbo een bereik van 591 kilometer opgeeft. Het 800 volt-systeem van de Macan zorgt ervoor dat de accu met een hoge snelheid van 270 kW kan worden opgeladen. Opladen van 10 naar 80 procent acculading (SoC) neemt daardoor slechts 22 minuten in beslag. Dankzij het innovatieve ‘bank charging’ concept waarbij het accupakket virtueel in twee helften wordt gesplitst, kan de Macan ook relatief snel opladen bij 400 volt laadstations.
Macan 4 | Macan Turbo | |
Systeemvermogen | 300 kW (408 pk) | 440 kW (598 pk) |
Koppel | 640 Nm | 1000 Nm |
0-100 km/u Acceleratie | 5,2 seconden | 3,3 seconden |
Topsnelheid | 220 km/u | 260 km/u |
Actieradius | 613 km | 591 km |
Batterijcapaciteit | 100 kWh (95 kWh effectief) | 100 kWh (95 kWh effectief) |
DC-laadsnelheid | Max 270 kW | Max 270 kW |
Oplaadtijd 10-80% | ca 21 minuten | ca 21 minuten |
Luxe en innovatie
Binnenin de Macan EV vinden we een wereld van luxe en geavanceerde technologie. Het interieur, waarin we invloeden van de Taycan, Cayenne en Panamera, biedt een fraaie balans tussen comfort, functionaliteit en geavanceerde technologie. Het door Google Android Auto ondersteunde digitale dashboard is uitgerust met twee – optioneel drie – schermen inclusief een 12,6-inch digitaal display en een 10,9-inch centraal touchscreen. Het optionele display voor de passagier heeft een speciale coating om afleiding van de bestuurder te voorkomen.
De Macan EV zet ook nieuwe standaarden voor infotainment in een Porsche. Met snelle reactietijden en geavanceerde spraakbesturing biedt het systeem toegang tot het nieuwe Porsche App Centre. Hiermee kunnen gebruikers populaire apps zoals Spotify en YouTube integreren. Een bijzondere toevoeging is het bijzonder uitgebreide augmented reality head-up display, een primeur voor Porsche.
Verkrijgbaar vanaf de zomer
Porsche zet momenteel alle zeilen bij om de productie van de tweede generatie van de Macan te kunnen starten. Die start vindt waarschijnlijk nog deze zomer plaats, en de eerste leveringen aan klanten zullen ook nog dit jaar plaats.