Peugeot e-408: Elektrische fastback met verrassend goede specs

Peugeot e-408

De nieuwe, gisteren onthulde Peugeot e-408, is best wel een interessante nieuwe aanwinst die vooral de zakelijke rijders aan zal spreken. Een volledig elektrische fastback die een modern, sportief design combineert met moderne technologie, veel comfort en zeer bruikbare prestaties.

Peugeot e-408

Sportief, aerodynamisch design met karakter

De e-Peugeot 408 onderscheidt zich direct met zijn dynamische fastback-stijl. De vloeiende lijnen, de opvallende “kattenoren” aan de achterzijde en de licht verhoogde carrosserie geven de auto een unieke en moderne uitstraling. Peugeot heeft veel aandacht besteed aan de aerodynamica, wat resulteert in een lage luchtweerstand en een gunstig energieverbruik. Dit komt natuurlijk de actieradius ten goede.

Een elektrische leeuw met pit

De e-408 wordt aangedreven door een krachtige elektromotor die 157 kW (210 pk) en een koppel van 345 Nm levert. Daarmee accelereert de e-408 lekker vlot, en heeft hij aanzienlijk mee power dan de e-308 waarmee hij zijn platform deelt. Tot nu toe hebben de meeste elektrische modellen van het Stellantis-concern vrij bescheiden prestaties maar het is goed om te zien dat daar nu steeds meer verbetering in komt. Ook de Peugeot e-3008 en e-5008 doen wat dat betreft aardig van zich spreken.

Prima rijbereik en fatsoenlijke laadsnelheid

Niet alleen de aandrijflijn is krachtiger dan we aanvankelijk hadden verwacht, dat geldt ook voor de accu. De e-408 is uitgerust met een 58,2 kWh accupakket dat gebruikmaakt van de nieuwste NMC 811-technologie. Deze technologie zorgt voor een hogere energiedichtheid en een langere levensduur. Het resultaat is een WLTP-actieradius tot wel 453 km, waarmee je zonder laadstress ook langere afstanden kunt afleggen.

Aan een snellader (DC) kan de e-408 met een vermogen tot 120 kW laden. Niet opzienbarend snel, maar prima bruikbaar. Hiermee laad je de accu in iets meer dan 30 minuten van 20% tot 80%. Het regulieren opladen kan met een snelheid 11 kW.

Hightech cockpit met slimme features

Het interieur van de Peugeot e-408 is naar eigen zeggen een oase van comfort en technologie. De Peugeot i-Cockpit verwelkomt je met een lekker compact stuurwiel en een 10-inch 3D-display dat alle belangrijke rij-informatie overzichtelijk weergeeft. Het i-Connect Advanced infotainmentsysteem is intuïtief in gebruik en biedt ‘connected’ navigatie met real-time verkeersinformatie. De geïntegreerde routeplanner houdt rekening met je actieradius, laadmogelijkheden onderweg en de actuele verkeerssituatie, zodat je altijd de meest efficiënte route rijdt. Spraakbediening en ChatGPT integratie maken de bediening van het systeem nog eenvoudiger en kun je je volledig concentreren op de weg.

Peugeot e-408 iCockpit

Comfortabel

De Peugeot e-408 is een Franse auto, dus hij moet ook een comfortabele rijervaring bieden. De AGR-gecertificeerde voorstoelen zorgen voor goede ondersteuning en zijn optioneel elektrisch verstelbaar met massagefunctie. Optioneel zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar en voorzien van een massagefunctie, voor optimaal comfort. De sfeerverlichting met acht verschillende kleuren draagt bij aan een ontspannen ambiance in het interieur.

Dankzij de lange wielbasis van 2,79 meter is er voldoende beenruimte voor de achterpassagiers. Ook de bagageruimte is met een inhoud van 471 liter ruim te noemen. Met de achterbank neergeklapt groeit deze zelfs tot 1.545 liter, waardoor je ook grotere voorwerpen kunt vervoeren.

Verder heeft Peugeot ook veel aandacht besteed aan de veiligheid van de e-408. De auto is standaard uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen en optioneel is ook Drive Assist Plus beschikbaar, een systeem dat semi-autonoom rijden (niveau 2) mogelijk maakt. Dit systeem combineert onder meer de adaptive cruise control met de lane keeping assist om de bestuurder te ondersteunen bij het sturen, accelereren en remmen op de snelweg.

Peugeot e-408

Twee uitvoeringen: Allure en GT

De Peugeot e-408 wordt aangeboden in twee uitvoeringen:

  • Allure: De instapversie met een complete standaarduitrusting, waaronder LED-koplampen, 19-inch lichtmetalen velgen, Peugeot i-Cockpit met connected navigatie, een verwarmd stuurwiel en voorstoelen, en parkeersensoren achter.
  • GT: De meer luxueuze uitvoering die extra’s toevoegt zoals Matrix LED-koplampen, parkeersensoren voor, aluminium interieurdetails, een elektrisch bedienbare achterklep en het Drive Assist Plus-pakket.

Prijzen nog niet bekend, orderboeken wel geopend

De prijzen van de Peugeot e-408 zijn nog niet bekendgemaakt. De bestelboeken zijn wel al geopend en de eerste leveringen worden begin 2025 verwacht.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.