Pakistan en China zijn dikke vrienden op het wereldtoneel, landen spreken zelfs van een “all-weather friendship”. China is Pakistan’s grootste handelspartner: de nummer 2 exportbestemming en de absolute nummer 1 in import. China investeert verder miljarden in Pakistan’s infrastructuur via het China-Pakistan Economic Corridor (CPEC) megaproject.
De Pakistaanse automarkt
De automarkt is klein voor een land met 241 miljoen inwoners: in 2023 werden er slechts 81.000 nieuwe auto’s verkocht. Dit aantal is in Pakistan onderverdeeld in twee categorieën: passagiersauto’s (58.000) en lichte bedrijfsvoertuigen (23.000). De merken top 5 bij passagiersauto’s was Suzuki, Toyota, Honda, Hyundai en het Chinese BAIC.
EV aandeel nog minimaal
Het aandeel EV’s is minimaal, tussen de 0 en de 1%. Pakistan wil echter veel meer EV’s op straat, het land wil minder olieverbruik en minder luchtvervuiling. Pakistan heeft daarom een beleidsplan opgetuigd met de fraaie naam Auto Industry Development & Export Policy (AIDEP). Hier staat onder meer in dat Pakistan een eigen EV industrie wil, met een groen imago en nieuwe banen voor hoogopgeleiden. Het uiteindelijke doel is een aandeel van 30% EV bij passagiersauto’s in 2030 en 90% in 2040.
De Pakistaanse overheid ziet de Chinezen graag komen
De overheid ziet lokale productie van EV’s als een belangrijk middel om deze doelen te halen, en de grootste EV producent ter wereld is de all-weather friend China. Pakistan wil dan ook maar wat graag dat Chinese automakers EV’s gaan bouwen in het land. Om de productie van elektrische voertuigen in Pakistan te bevorderen, wordt op de import van fabrieksapparatuur en machines geen importtarief geheven, en op EV-specifieke onderdelen ligt het importtarief op 1%. Verder heeft Pakistan diverse belastingvoordelen aangekondigd voor consumenten. Bovendien heeft Pakistan speciale zones opgezet voor Chinese EV makers.
De Chinese automakers; wie doet wat?
Met zoveel voordeeltjes in het vooruitzicht willen de Chinese automakers graag aan de slag. Veel Chinese merken zijn al langer actief in Pakistan, met name met benzineauto’s. Deze bedrijven voegen nu snel EV’s toe aan hun gamma, en daarnaast komen nieuwe spelers de markt op.
GWM
Great Wall Motors is op dit moment het enige Chinese merk dat een elektrische auto produceert in Pakistan, samen met lokale partner Sazgar Engineering Works. De joint venture produceert de welbekende ORA 03 EV, de Haval H3 HEV en de Haval Jolion HEV. Daarnaast verkoopt GWM de enorme Tank 500 HEV.
Chery
Chery produceert al sinds 2021 auto’s in Pakistan, in een joint venture met Ghandhara Nissan Limited (GNL), maar tot nu toe alleen met benzinemotoren onder de motorkap. Dat gaat echter snel veranderen. Dit jaar wil Chery een EV en twee hybrides aan de lokale productie toevoegen: de Omoda E5, de Jaecoo J7 PHEV en de Tiggo 8 PHEV.
MG
MG kwam in 2021 de Pakistaanse markt en produceert auto’s in een joint venture met JW-SEZ. MG profileert zich heel erg Brits in Pakistan en dat lijkt te werken. Bij de openingsceremonie van MG was ook toenmalig minister-president Imran Khan aanwezig, en die zei toen: “The arrival of the British motor company MG in Pakistan is a proof that Pakistan’s economy has moved in the right direction.” MG verkoopt drie EV’s: de ZS, de MG5 en de MG4.
BYD
BYD heeft in maart aangekondigd dat het naar Pakistan komt, in samenwerking met het lokale conglomeraat Mega. BYD gaat alleen EV’s verkopen, naar verwachting onder meer de Atto 3, de Dolphin en de Seal. BYD en Mega hebben ook plannen voor lokale productie en voor het opzetten van een snellaadnetwerk.
De toekomst
De komende jaren dus een uitbreiding van het aantal Chinese EV’s in Pakistan, zowel lokaal geproduceerd als geïmporteerd. Maar het blijft nog even onzeker of de EV markt echt tot leven komt. Pakistan heeft nog nauwelijks een laadinfrastructuur en EV’s zijn duur voor de gemiddelde consument. Maar met Pakistaanse overheidssteun en met meer betaalbare Chinese merken zou de sector de komende jaren voorzichtig kunnen gaan groeien.