De Chinese automaker Great Wall Motors (GWM) gaat zijn activiteiten in Europa fors inkrimpen. Het Europese hoofdkantoor in München gaat op 31 augustus dicht, en daarbij verliezen ongeveer 100 medewerkers hun baan. Dit kantoor werd in november 2021 geopend, en heeft het dus niet eens drie jaar volgehouden. Ook heeft GWM de plannen voor verdere expansie in Europa voorlopig in de ijskast gezet.
Volgens een artikel van Automotive News noemt GWM drie redenen voor de nieuwe strategie: tegenvallende vraag, prijsverlagingen door de concurrentie, en mogelijke importheffingen door de EU op Chinese auto’s. GWM zegt dat het zijn Europese activiteiten in bestaande markten gaat aansturen vanuit China. Voor Nederland betekent dit dat de geplande introductie van het Ora merk dit jaar niet door gaat.
Grote plannen maar een moeizaam begin
GWM kwam in 2021 met grote plannen naar Europa, op de IAA van München introduceerde het bedrijf de merken Ora en Wey. Die zouden als tandem de Europese markt gaan veroveren, met Ora voor een jong publiek en Wey voor de bredere markt. Maar al meteen liep het moeilijk. Zoals zoveel Chinese merken had GWM problemen met de vertaling en aanpassing van modelnamen. De Ora Good Cat werd eerst Ora Cat en toen de Ora 03. De Ora Lightning Cat werd de Ora Cat 03 en toen de Ora 07. De Wey modellen heetten eerst Coffee 02 en Coffee 03, en dat werd veranderd in Wey 03 en Wey 05. Geen goed begin, en het werd niet beter. Ondanks alle mooie plannen is het aanbod van Ora en Wey in Europa heel beperkt gebleven. Het Ora merk verkoopt auto’s in Bulgarije, Duitsland, Ierland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Wey is alleen te krijgen in Duitsland. Het aantal modellen is ook klein: Ora verkoopt alleen de elektrische 03 hatchback in Europa en Wey kwam niet verder dan de 03 en 05 plug-in hybride SUV’s. De verkopen zijn minimaal, met 1621 auto’s in heel Europa in de eerste vier maanden van dit jaar.
Ora en Wey in China
Het beperkte aanbod in Europa is opmerkelijk omdat Ora en Wey in China meer modellen bij de dealers hebben staan. Ora is een EV merk, het verkoopt onder andere de Good Cat GT, de al genoemde Lightning Cat, en de bizarre Ballet Cat, een elektrische Kever kloon met vijf deuren. Wey verkoopt in China zeven modellen, een mix van benzinemodellen en PHEV’s, met onder meer een grote MPV en diverse SUV’s. De nieuwste Wey is de Lanshan, een geavanceerde PHEV met een wielbasis van drie meter en een gecombineerd vermogen van 350 kW. Toch heeft GWM het in China ook niet gemakkelijk. De concurrentie op de thuismarkt is moordend, en dat is te zien in de verkoopcijfers. In april stond Wey op de 51ste plaats met 4106 auto’s en Ora op de 65ste plek met 3553. Ter vergelijking: het merk Geely verkocht in dezelfde maand 66.256 auto’s, Changan 44.512, en Chery 38.355. Wey en Ora zijn dus relatief kleine merken.
Wat nu voor GWM in Europa?
GWM zegt dat het de activiteiten in de bestaande markten voorlopig wil voortzetten, en dat zal zo zijn, maar toch lijkt dit het begin van het definitieve einde. Zonder hoofdkantoor en zonder verdere expansie is er simpelweg niet veel meer te doen voor Great Wall in Europa. Toch krijgen we in Nederland wel een andere EV ‘van’ GWM: de Mini Aceman, die in China wordt gebouwd door Spotlight Automotive, een joint venture tussen GMW en de BMW Group.