Opel heeft enkele weken geleden het ontwerp van de nieuwe Frontera Electric onthuld, en nu viert de nieuwe elektrische compacte SUV uit Rüsselsheim eindelijk zijn wereldpremière. Nog niet alle details zijn bekend gemaakt maar we weten dat de vanafprijs 30.499 euro zal zijn, en dat de Frontera ook beschikbaar zal zijn als zevenzitter.
Ontwerp en erfenis
Waar de voorganger, de Opel Crossland, nog een crossover was tussen een busje en een SUV, is de carrosserie van de Frontera meer gebaseerd op de naamgenoot uit de jaren 90. De Frontera is een SUV, maar heeft in het modeljaar 2024 het frisse Opel-merkdesign dat ook de nieuwe Grandland draagt. Het uiterlijk is tastbaar sinds Opel begin april de eerste beelden van de nieuwe Frontera publiceerde. Tijdens de wereldpremière in Istanboel onthulde Opel dat het model niet alleen als vijfzitter, maar ook als zevenzitter beschikbaar zal zijn.
Technologie en prestaties
De Frontera zal worden uitgerust met het aandrijfsysteem dat Stellantis vorig jaar presenteerde met de Citroën ë-C3 – beide voertuigen zijn gebaseerd op het CMP Smart Car-platform en zullen samen worden gebouwd in de fabriek in Trnava, Slowakije. De 83 kW elektromotor en de 44 kWh batterij met LFP-cellen van SVOLT zijn dus vastgesteld voor de Opel. In de kleine ë-C3 zou dit volgens WLTP voldoende moeten zijn voor 326 kilometer. Voor de Frontera wordt gesproken van “meer dan 300 kilometer” – dus het past.
Langeafstandsversie
Opel belooft echter ook een “langeafstandsversie” van de Frontera met een bereik tot 400 kilometer. De fabrikant introduceert daarom een tweede batterijvariant, maar geeft momenteel geen verdere details. Omdat de CMP Smart Car verwant is aan de e-CMP van Stellantis, zou de 115 kW aandrijving met de 54 kWh batterij (bekend van bijvoorbeeld de Opel Astra Electric) mogelijk een optie kunnen zijn. Afhankelijk van het model biedt deze iets meer dan 400 WLTP-kilometers. Dit is echter nog niet bevestigd.
Laadsysteem
Met de 44 kWh batterij in het basismodel zijn de belangrijkste gegevens van het laadsysteem duidelijk: opladen vindt plaats met maximaal 100 kW bij gelijkstroom laadpunten, en een laadproces van 20 tot 80 procent zou 26 minuten duren. Voor AC-laden is een 11 kW lader geïnstalleerd; een volledige lading van nul tot 100 procent duurt ongeveer vier uur.
Differentiatie en ontwerp
Elke andere aandrijftechnologie dan die van de groep zou een verrassing zijn gezien de strikte kosten- en platformlogica. Het onderscheid tussen de Frontera en zijn zustermodellen – in het geval van de Frontera eerder de ë-C3 Aircross dan de kleine ë-C3 – moet dus gebaseerd zijn op ontwerp en uitrusting. Met 4,38 meter is de Frontera ongeveer even groot als het Aircross-model van Citroën.
Interieur en comfort
Omdat de compacte SUV met zijn moderne ontwerp robuust en cool gepositioneerd moet worden om bijvoorbeeld jonge gezinnen aan te spreken, wordt het functionele en ruime ontwerp binnenin benadrukt. In dit verband adverteert Opel ook de zevenzits versie als het “ideale shuttlevoertuig”. Er zijn twee tien-inch breedbeeldschermen aan de voorkant, één als cockpitdisplay en één als touchscreen voor infotainment. De structuur en het ontwerp van het stuurwiel en de versnellingspook in de middenconsole zijn bekend uit de huidige Opel-modelreeks. Een nieuw kenmerk in de instapversie van de Frontera is een “smartphonestation” in plaats van het infotainmentscherm. Zodra het station via een app is verbonden, wordt de eigen smartphone van de bestuurder de bedieningseenheid voor het infotainment van de Frontera – voor iedereen die de voorkeur geeft aan hun eigen smartphonesysteem boven de bedieningslogica van Opel. Het infotainment kan echter ook worden bediend met de knoppen op het stuur.
Opslagruimte
In een praktische auto moet de opslagruimte voldoende zijn. Met de achterstoelen omhoog is er ruimte voor meer dan 460 liter bagage in de kofferbak. Als de stoelen worden neergeklapt (ook mogelijk in een 60:40 verhouding), neemt het volume toe tot maximaal 1.600 liter. De tweede laadvloer met een extra opbergvak is standaard. Als je de optionele dakrails bestelt, kun je ook tot 200 kilogram daklast vervoeren. Opel noemt geen trekgewicht.
Goedkoper dan de Mokka-e
Opel heeft aangekondigd dat de Frontera als vijfzitter beschikbaar zal zijn met een vanafprijs van 30.499 euro. Daarmee is de Frontera nog altijd ruim 6.500 euro goedkoper dan de kleinere Mokka-e (50 kWh). Ter vergelijking: de ë-C3 van Stellantis heeft een vanafprijs van 24.290 euro. Aangezien de Frontera met 4,38 meter echter een hele voertuigklasse boven de ë-C3 staat, lijkt de prijsstijging gerechtvaardigd. Opel CEO Florian Huettl benadrukte dat Opel nog steeds werkt aan een model van 25.000 euro. Dit zal echter niet de Frontera zijn, maar misschien een elektrische Opel gebaseerd op de CMP Smart Car in de vier-meterklasse.