Elektrische auto’s zijn goedkoper in onderhoud dan auto’s met een verbrandingsmotor, daar zijn de meeste experts het inmiddels wel over eens. Een recent onderzoek van brancheorganisatie BOVAG ondersteunt dit, maar laat ook iets opvallends zien. Het onderhoud van EV’s werd het afgelopen jaar zelfs steeds goedkoper terwijl de onderhoudskosten van traditionele auto’s juist stijgen. Hoe zit dat?
Om inzicht te krijgen in deze onderhoudskosten vragen BOVAG en RAI Vereniging onderzoeksbureau Multiscope om de onderhouds- en reparatiekosten van het Nederlandse wagenpark te onderzoeken. Hiervoor bevraagt het bureau elke maand zo’n 7.600 automobilisten over de onderhouds- en reparatiemomenten van hun auto en de kosten daarvan. Het gaat daarbij om een mix van particuliere eigenaren, leaserijders en kleinzakelijke gebruikers, een aardige dwarsdoorsnede van de gemiddelde gebruiker.
Onderhoud EV goedkoper
Ook de aandrijfvorm van de auto wordt meegenomen in het onderzoek. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie soorten: auto’s met verbrandingsmotor inclusief mild hybride-techniek, plug-in hybride en volledig elektrisch. Van deze auto’s blijkt de EV in 2023 met afstand het voordeligst als het gaat om onderhoud en reparatie.
Gemiddeld betaalden gebruikers van een elektrische auto dit jaar namelijk 263 euro aan onderhoud en reparaties, terwijl dit bij een auto met verbrandingsmotor maar liefst 752 euro bedroeg. Eigenaren van een plug-in hybride zitten daar met een bedrag van 472 euro keurig tussenin. Ook opvallend: ten opzichte van 2022 daalden de kosten voor EV en PHEV-rijders met respectievelijk 29 en 24 euro, terwijl auto’s met een verbrandingsmotor gemiddeld 80 euro méér onderhoud vroegen.
Leeftijd speelt een rol
Rijders van een elektrische auto besparen dus aanzienlijk op onderhoudskosten ten opzichte van bestuurders met een traditionele auto of plug-in hybride. Voor de volledigheid plaatsen we daarbij wel een kanttekening, want het Nederlandse wagenpark wordt in zijn totaliteit steeds ouder. Gemiddeld zijn auto’s in ons land 11,7 jaar oud, terwijl het aantal elektrische auto’s en plug-ins pas sinds 2015 sterk gestegen is. Wie een oudere auto heeft of heeft gehad zal weten: die zijn doorgaans onderhoudsgevoeliger.
Ook eerlijk om te vermelden: jonge auto’s met een verbrandingsmotor laten de eerste drie jaar van hun leven eveneens lagere onderhoudskosten zien dan oudere exemplaren. Daarbij worden reparatiekosten van dergelijke auto’s doorgaans gedekt door de fabrieksgarantie, waardoor de eigenaar niet zelf de portemonnee hoeft te trekken. Het is daardoor niet uit te sluiten dat het werkelijke reparatiebedrag hoger uitvalt zonder dat de gebruiker daarmee wordt belast.
Volwassen product
BOVAG zoekt een verklaring voor de gedaalde kosten in het rijpen van de EV. ‘Het kan zijn dat het inmiddels een volwassen product is, met minder kinderziektes dan in de eerste jaren.’ Ook benadrukken ze nogmaals het belang van leeftijd. ‘We hebben vorig jaar een stevige instroom van nieuwe en jong gebruikte EV’s en PHEV’s gezien, en jonge auto’s hebben nu eenmaal een lagere onderhoudsbehoefte dan auto’s met wat meer kilometers op de teller.’
EV niet onderhoudsvrij
Ondanks deze gunstige cijfers blijft het belangrijk om te vermelden dat een elektrische auto zeker niet onderhoudsvrij is. Een garage met verstand van zaken, zoals een NexDrive-specialist, zorgt er met zijn specifieke kennis voor dat jouw EV altijd in topconditie is. Wil je weten welke zaken belangrijk zijn bij het onderhoud aan een elektrische auto? In dit artikel zetten we ze voor je op een rijtje.