Nu in productie: de Ford Explorer, een Amerikaanse elektrische SUV met Europese roots

Ford Explorer

Ford wil de Europese SUV-markt veroveren met de elektrische Explorer, een SUV die het beste van twee werelden moet combineren: de Amerikaanse roots van Ford en de verfijnde Europese engineering. Gebouwd in Keulen op het MEB-platform van concurrent Volkswagen, is de Explorer een toonbeeld van Ford’s ambitieuze elektrificatiestrategie voor Europa.

Ford’s elektrische ambities

Ford heeft grote plannen voor de Europese EV-markt. Tegen 2030 wil het merk alleen nog maar elektrische auto’s verkopen in Europa. De Explorer is een belangrijke stap in die richting, als eerste volledig elektrische Ford die in Europa wordt geproduceerd. Al eerder introduceerde Ford hier de elektrische Mustang Mach-E, die in Mexico wordt gebouwd.

De Amerikaanse autofabrikant heeft fors geïnvesteerd in de ombouw van de bestaande fabriek in Keulen, die is omgedoopt tot het Cologne Electric Vehicle Center. Deze ultramoderne faciliteit, een toonbeeld van duurzaamheid en innovatie, zal naar verwachting een jaarlijkse productiecapaciteit van 250.000 elektrische voertuigen bereiken.

productie elektrische Ford Explorer

Technische specificaties en varianten

De Ford Explorer zal verkrijgbaar in drie verschillende aandrijflijnen:

  • Standard Range RWD: 125 kW (170 pk), 52 kWh accu, actieradius 380 km (WLTP)
  • Extended Range RWD: 210 kW (286 pk), 77 kWh accu, actieradius 560 km (WLTP)
  • Extended Range AWD: 250 kW (340 pk), 79 kWh accu, actieradius 516 km (WLTP)

Alle versies kunnen snelladen met maximaal 185 kW DC (behalve de Standard Range, die maximaal 130 kW DC kan laden), waarmee de accu in slechts 25 minuten van 10% tot 80% kan worden opgeladen. Voor thuisladen is er een 11 kW AC-lader.

Design en interieur

De Explorer heeft een onmiskenbaar Amerikaanse SUV-uitstraling, met robuuste lijnen en een stoer front. Maar kijk wat beter, en je ziet ook heel wat Europese invloeden in de verfijnde details en het aerodynamische ontwerp. Op zich komt de auto ook voldoende Europees over, wat dat betreft zal het ontwerp de potentiële kopers hier heus niet afschrikken.

Het interieur van de Explorer is ruim en comfortabel, met voldoende been- en hoofdruimte voor vijf volwassenen. Als je denkt dat het een beetje op dat van de Volkswagen ID.4 lijkt: dat zou best eens kunnen, het zijn ergens zustervoertuigen. Beide staan op Volkswagen’s MEB-architectuur. De bagageruimte is met 450 liter (uit te breiden tot 1.400 liter) ook meer dan voldoende voor een weekendje weg of een vakantie met het gezin.

Het technologische hoogtepunt van de Explorer is het 15-inch SYNC Move touchscreen, dat niet alleen groot en scherp is, maar ook kantelbaar is voor optimale kijkhoek. Het systeem biedt toegang tot navigatie, entertainment, connectiviteit en voertuiginstellingen. Daarnaast is de Explorer standaard uitgerust met een scala aan rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en parkeerhulp.

Concurrentie en prijs

als we kijken waarmee de Ford Explorer concurreert dan komen we een aantal bekende elektrische SUV’s in het middensegment tegen, zoals de dus Volkswagen ID.4, maar ook de Skoda Enyaq iV, Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5.

Met een vanafprijs van €41.450 voor de Standard Range RWD is de Explorer behoorlijk scherp geprijsd en biedt hij veel waar voor zijn geld. De andere varianten, de Extended Range RWD en Extended Range AWD kosten € 45.950 respectievelijk € 53.950. Je kunt daarnaast ook voor het Premium pakket kiezen, wat een meerprijs van zo’n € 4.000 inhoudt.

Succesnummer in spe

De Ford Explorer is een veelzijdige elektrische SUV die zich onderscheidt door zijn combinatie van Amerikaanse roots en Europese engineering. Met zijn ruime interieur, geavanceerde technologie, aantrekkelijke uiterlijk en scherpe prijs is de Explorer een interessante keuze voor gezinnen en avontuurlijke bestuurders die de overstap willen maken naar elektrisch rijden.

Met de Explorer laat Ford ook duidelijk zien dat het serieus is over elektrisch rijden in Europa. De samenwerking met Volkswagen op het MEB-platform heeft geresulteerd in een veelbelovende elektrische SUV die zowel Amerikaanse als Europese kwaliteiten combineert. Het moge duidelijk zijn dat dit een succesnummer in spe is.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.