Nio heeft onlangs haar nieuwste topmodel, de ET9, onthuld tijdens de jaarlijkse Nio Dag. De ET9 met bijna 700 pk, is gebaseerd op een 900-volt platform en is uitgerust met een 120 kWh accu. Dit innovatieve voertuig is Nio’s antwoord op concurrenten zoals de BMW i7 en Mercedes-Benz EQS.
Indrukwekkende afmetingen
De ET9 valt op door zijn indrukwekkende afmetingen van 5,33 meter lang, 2,02 meter breed en 1,62 meter hoog, met een wielbasis van 3,25 meter. De auto is voorzien van 23-inch wielen met opvallende, niet-draaiende naafdoppen waarop het Nio-logo zichtbaar blijft. De achterzijde van de auto heeft een actieve spoiler geïnspireerd op straaljagers.
Slechts vijf minuten opladen is goed voor 255 kilometer
Technologisch gezien zet de ET9 een nieuwe standaard. Het voertuig beschikt over China’s eerste Full-Domain 900V-architectuur met een piekspanning van 925V en ondersteunt opladen met 600 kW. De batterij, met een capaciteit van 120 kWh, heeft een extreem lage interne weerstand en is samengesteld uit zelfontwikkelde grote cilindrische 46105-cellen met een hoge energiedichtheid van 292 Wh/kg. Dit maakt het mogelijk om het bereik met 255 kilometer uit te breiden in slechts vijf minuten.
Weelde aan technologie en luxe
De ET9 is uitgerust met twee krachtige elektromotoren: een 180 kW asynchrone inductiemotor aan de voorkant en een 340 kW permanente magneet synchrone motor aan de achterkant, samen goed voor een gecombineerd vermogen van 520 kW (697 pk). Verder is de auto uitgerust met een geavanceerd sensoren- en camerasysteem, waaronder drie LiDARs met ultra-ver bereik, digitale buitenspiegels, het SkyRide Intelligent Chassis-systeem met drive-by-wire technologie en achterwielbesturing.
Het ontwerp van de Nio ET9 brengt geen grote verrassingen: hoewel zijn grootte en silhouet uniek zijn, vertoont hij veel gelijkenissen met de ET7 en ET5. Het interieur daarentegen, is een ander verhaal. De ET9 is duidelijk ontworpen met een focus op luxe en executive vervoer, uitgerust met vier ruime zitplaatsen en een indrukwekkende middenconsole die als een brug van voren naar achteren door de cabine loopt.
Binnenin de ET9 is er een overvloed aan technologische snufjes en luxe. De auto beschikt over diverse LCD-schermen, met een 15,6-inch centraal bedieningsscherm en twee 14,6-inch displays achterin, aangevuld met een 8-inch scherm op de middenconsole speciaal voor de achterpassagiers. Deze passagiers worden ook verwend met opklapbare tafeltjes, een mini-koelkast en achterstoelen die tot 45 graden kunnen kantelen, wat zorgt voor een ultiem comfortabele ervaring.
De ET9 introduceert ook Nio’s zelfontwikkelde 5 nm ADAS-specifieke chip, de NX9031, die werkt in combinatie met Qualcomm 8295 en een supercomputerplatform genaamd “ADAM 2.0”. Daarnaast draait de auto op het SkyOS besturingssysteem, wat bijdraagt aan de veiligheid en efficiëntie van het voertuig.
Nieuwe en snellere Power Swapping Stations
Nio heeft ook aangekondigd dat zij in 2024 van plan zijn om 1.000 nieuwe Power Swapping Stations en 20.000 oplaadpunten te bouwen, waardoor de infrastructuur voor hun elektrische voertuigen verder wordt uitgebreid. In Nederland is onlangs het 9e NIO Power Swap Station van Nederland in Amsterdam geopend. Opmerkelijk is dat deze Power Swap Station de tweede in Nederland is van de nieuwste 3.0 generatie. Het 3e generatie Power Swap Station kan nog sneller de batterij verwisselen en er kunnen in plaats van maximaal 13, nu 21 batterijen in worden opgeslagen.
Op de Chinese markt zijn de orderboeken van de ET9 inmiddels geopend voor dit luxueuze voertuig. De prijzen in China starten vanaf ongeveer 102.000 euro (800.000 yuan), met leveringen die gepland staan voor begin 2025. De eerste kopers van de ET9 zullen ook profiteren van 100 uur gratis chauffeursdiensten, waarmee Nio haar engagement voor een hoogwaardige klantenservice benadrukt. Wanneer en of de ET9 naar Nederland komt is nog onduidelijk maar we houden je zeker hiervan op de hoogte.