Op 20 februari onthult Subaru de 2024 Solterra tijdens de Automotive eMotion Summit op luchthaven Zaventem. De beurs richt zich voornamelijk op zakelijke gebruikers, overheden en fleetowners. Subaru belooft in de komende twee jaar vier nieuwe elektrische modellen, maar eerst komt er een update voor de Solterra.
Sneller laden
De Subaru Solterra liep bij diens lancering direct al achter ten opzichte van de concurrentie. De enige reden van deze achterstand was de 1-fase-omvormer. Opladen aan een laadpaal duurde daardoor een flinke 22 uur! Voor 2024 is dit aangepast en is de Solterra dus voorzien van een 3-fase-omvormer. Dit reduceert tot een zeer acceptabele 6,5 uur. Snelladen kan tot maximaal 150 kW. Wat niet extreem snel is, maar wel in lijn met de concurrentie.
Rijkere veiligheidsuitrusting
De Solterra legt de nadruk op veiligheid met geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Hoewel het exterieur ongewijzigd blijft, zijn er wel diverse aanpassingen gedaan, met name op het gebied van deze rijhulpsystemen. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan Emergency Steering Assist, dat automatisch obstakels ontwijkt door eromheen te sturen. Ook is er Front Cross Traffic Alert, dat bij kruispunten rekening houdt met ander verkeer. De standaard adaptieve cruise control, die niet alleen het rijden vergemakkelijkt maar ook voor een veilige volgafstand zorgt, bevat nu de nieuwe functie Automatic Start, die de Solterra automatisch laat wegrijden wanneer de voorganger optrekt.
Off-road
Naast de standaard 8 jaar garantie, zonder kilometerbeperking, biedt de Solterra een uitgebreidere standaarduitrusting dan zijn Japanse tegenhanger van Toyota. Dit verklaart de hogere prijs van € 56.495. Voor dit bedrag krijg je altijd de krachtigere motor (ten opzichte van de instapper van Toyota’s bZ4X) van 218 pk en vierwielaandrijving. Maar daar blijft het niet bij. De Solterra biedt ook een scala aan comfortverhogende opties, waaronder een 10-voudig elektrisch verstelbare bestuurderstoel, stoelverwarming voor, climate control in twee zones, Apple Carplay/Android Auto, een elektrisch bedienbare achterklep en Keyless Access. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Subaru’s kenmerkende X-Mode, dat twee standen biedt voor uitstekende prestaties in off-road omstandigheden. Hierbij zijn functies zoals Hill Descent Control en Grip Control inbegrepen. Kortom, de Solterra biedt niet alleen geavanceerde technologie en comfort, maar ook de betrouwbaarheid en veelzijdigheid waar Subaru om bekendstaat. Vanaf 8 maart zal dit alles beschikbaar zijn bij de dealer.
Tekst: Arjan Hordijk