Voor het aanstaande jaar heeft Porsche de lancering van twee nieuwe elektrische modellen op de agenda staan. Deze zomer gaat de productie van start voor de nieuwe elektrische Porsche Macan, terwijl er ook een geüpdatete versie van de Porsche Taycan op komst is. Momenteel bevindt Porsche zich in de laatste fase van de testperiode voor de pre-productiemodellen van de Porsche Taycan, die intensief worden getest in de Verenigde Staten. Volgens Porsche behaalt de nieuwe Taycan een opmerkelijke actieradius van 587 kilometer.
Ideale omstandigheden
In de praktijk blijkt deze nieuwe actieradius maar liefst 100 kilometer meer te bedragen dan die van het vorige model, dat beperkt was tot 485 kilometer. Porsche benadrukt dat deze verbeterde actieradius ook in realistische omstandigheden tot zijn recht komt. De tests werden uitgevoerd op de snelweg tussen Los Angeles en San Diego, met name op de Interstate Highway 405 en 5. Interessant is dat de vier testvoertuigen tijdens deze test de geldende maximumsnelheid van 75 mijl per uur (ongeveer 120 kilometer per uur) hebben aangehouden, zonder achter een vrachtwagen te rijden. Daarnaast waren de testvoertuigen uitgerust met het grotere batterijpakket, de Performance Battery Plus, en waren de weersomstandigheden gunstig met een temperatuur van 26 graden.
Instapper komt verder
Opvallend is ook het verschil in actieradius tussen de verschillende modeluitvoeringen. De indrukwekkende afstand van 587 kilometer werd behaald met de achterwielaangedreven Taycan met 19-inch wielen, die ook wel bekend staat als de ‘instapper’, maar wel uitgerust is met het grotere batterijpakket. De Cross Turismo 4 met 21-inch wielen behaalde een actieradius van 512 kilometer, terwijl de Taycan Turbo met 21-inch wielen een bereik van 555 kilometer wist te realiseren. De Taycan 4S met 20-inch wielen behaalde een actieradius van 552 kilometer.
Laden meer dan 300 kW
Wat betreft opladen presteert de nieuwe Taycan aanzienlijk beter dan zijn voorganger. Hoewel de huidige Porsche Taycan al indruk maakt met een laadsnelheid van 268 kW dankzij de 800 volt configuratie, overtreft de nieuwe Taycan deze prestatie. Porsche meldt dat de laadsnelheid zelfs boven de 300 kW piekte gedurende ‘vele minuten’. Het opladen van 10 naar 80 procent van de batterij kan daardoor ‘ruim onder de 20 minuten’ plaatsvinden. Bovendien begint de nieuwe Taycan eerder met laden en verhoogt het de laadsnelheid sneller na het aansluiten, een belangrijke ontwikkeling volgens Kevin Griek, Vice President bij Porsche. Deze focus op korte laadstops en een groot bereik onder reële omstandigheden komt volgens hem binnenkort volledig tot uiting wanneer Porsche het doek van de nieuwe Taycan trekt.
Tekst: Arjan Hordijk