BYD, de Chinese autofabrikant die steeds prominenter aanwezig is op de Europese markt, heeft in eigen land de nieuwe 2025-generatie van zijn vlaggenschip Han onthuld. De volledig elektrische versie daarvan, de Han EV, maakt een behoorlijk stap voorwaarts doordat de duurdere uitvoeringen een 800 volt-systeemspanning krijgen.
Sneller opladen en betere prestaties
Dit belooft niet alleen aanzienlijk snellere laadtijden, maar ook betere prestaties en een nog aantrekkelijkere prijs, waarmee de Han EV zich positioneert als een serieuze concurrent in het segment van premium elektrische sedans.
De 800 volt-architectuur van de Han EV maakt veel kortere laadtijden aan de DC-snellader mogelijk. Hierbij moet je denken aan slechts 10 minuten laden voor een actieradius van 300 kilometer. Men spreekt ook over “opladen tot 80% in een half uur” maar dat moet volgens ons veel sneller kunnen, tenzij men hierbij de instapversie bedoelt die nog de gebruikelijke systeemspanning van 400 volt heeft.
Wat betreft de prestaties is er nog niet zo heel veel bekend. De voorwielaangedreven versie sprint in alle drie de motorvarianten in 7,9 seconden naar 100 km/u, terwijl de vierwielaangedreven variant, die nog niet verkrijgbaar is, daar waarschijnlijk zo’n 4 seconden voor nodig heeft. Dat is wel een aanname gebaseerd op de 380 kW waar de huidige 4WD-versie over beschikt.
Verder is de Han EV 2025 uitgerust met de nieuwste generatie van BYD’s geavanceerde Blade-accu. Het accupakket van de BYD Han heeft een capaciteit van maximaal 85,4 kWh, wat volgens de CLTC-testcyclus een actieradius van meer dan 700 kilometer oplevert voor de voorwielaangedreven versie. Hoewel de CLTC-testcyclus doorgaans optimistischer is dan de in Europa gebruikelijke WLTP-cyclus, mogen we toch een reële actieradius van ruim 500 kilometer verwachten, ook onder minder ideale omstandigheden.
Hightech in een stijlvol jasje
Naast de technische verbeteringen heeft BYD ook het design van de Han EV opgefrist. De auto heeft nu een scherpere neus, nieuwe koplampen en een herzien interieur dat luxe en minimalisme combineert. Het 15,6-inch draaibare infotainmentscherm en het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel geven het interieur een moderne en technologische uitstraling.
Het geavanceerde rijhulpsysteem in de duurste uitvoering, dat gebruikmaakt van LiDAR-sensoren en een krachtige Nvidia Orin-X-chip, maakt autonoom rijden op niveau 2+ mogelijk, waardoor de auto zelfstandig kan sturen, accelereren en remmen in bepaalde situaties.
Een aantrekkelijkere prijs, maar niet voor alle versies
Ondanks alle verbeteringen heeft BYD de prijzen van de nieuwe Han EV verlaagd. De instapversie kost nog wel hetzelfde, die is in China vanaf ongeveer € 25.000 te bestellen. Reken hier op minstens het dubbele, als deze hier ooit verkrijgbaar is.
Maar de duurdere en krachtigere uitvoeringen zijn volgens de Chinese automagazines een stuk goedkoper geworden. In combinatie met de 800 volt-architectuur maakt dat hem natuurlijk een stuk aantrekkelijker.
Hoewel de nieuwe Han EV nu al te bestellen is in China, zal hij naar verwachting pas later dit jaar of misschien zelfs pas begin volgend jaar in Europa verkrijgbaar zijn. Welke uitvoeringen we hier dan kunnen bestellen, is ook nog niet bekend. Van het huidige model stond alleen de luxere Executive in de configurator.
Straks wel een serieuze concurrent in het premiumsegment?
Met de nieuwe Han EV laat BYD zien dat het de gevestigde orde daadwerkelijk wil uitdagen. De combinatie van korte laadtijden, prima prestaties, geavanceerde technologie, een aantrekkelijk design én (waarschijnlijk) een scherpe prijs maakt de Han EV een aantrekkelijke premium sedan.
Maar daarmee is het nog niet direct een geduchte concurrent voor de andere premium elektrische sedans zoals de BMW i4 (dat is trouwens eigenlijk een Grand Touring). Imago, merkbelevening en prestige spelen zijn in dit segment immers minstens zo belangrijk. Daarom is het nog allerminst zeker of de nieuwe generatie van deze elektrische sedan, mede door zijn Chinese afkomst, genoeg in huis heeft om daadwerkelijk een stukje van de Europese markt te veroveren.