Ondanks de dreiging van importheffingen blijven automerken EV’s in China bouwen die ook voor de Europese markt bestemd zijn. Via de Chinese MIIT lijst van september is nu meer bekend over nieuwe elektrische voertuigen van Mini, Toyota en Zeekr.
Wat is de MIIT lijst?
Iedere maand publiceert het Chinese Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) een lijst van alle nieuwe voertuigen die zijn goedgekeurd voor productie. Dit is een hardnekkig overblijfsel van de oude planeconomie. Automakers in China moeten goedkeuring vragen van de overheid voor ieder nieuw model en voor ieder facelift van bestaande modellen. Dit geldt voor alle typen voertuigen, van passagiersauto’s tot zware vrachtwagens tot kleine scooters.
Mini Cooper JCW E & Mini Aceman JCW E
Auto’s van het Mini merk worden in China geproduceerd door Spotlight Automotive, een joint venture tussen GWM en de BMW Group. Dit bedrijf maakt elektrische Mini’s voor de Chinese markt en voor export. De Cooper JCW E en Aceman JCW E zijn nieuwe extra hete versies.
De Cooper SE is al verkrijgbaar met een JCW pakket maar die schopt het niet verder dan 160 kW. De nieuwe variant die in China is onthuld heeft echter 190 kW en een topsnelheid van 200 km/u. De auto is aangekleed met een spoilerset en sportwielen. Het leeggewicht is 1670 kilo. Het is hetzelfde verhaal met de Aceman, ook die is verkrijgbaar als SE met een JCW pakket en een vermogen van 160 kW. De nieuwe variant uit China heeft 190 kW en eveneens een top van 200. Het leeggewicht van de snelle Aceman is 1768 kilo. Beide auto’s komen volgend jaar op de Europese markt. In China gaan hardnekkige geruchten de ronde over een nog snellere versie met twee motoren en vierwielaandrijving, maar dit is nog niet door BMW bevestigd. De huidige Mini E heeft voorwielaandrijving.
Toyota bZ3C
Toyota doet het goed in China. Het Japanse merk stond in augustus op de derde plaats in de verkooplijsten. Maar Toyota’s bestverkopende modellen zijn benzineauto’s en dat is met het oog op de toekomst een groot probleem. Daarom werkt Toyota steeds nauwer samen met zijn lokale partners aan nieuwe elektrische auto’s. Een daarvan is de Toyota bZ3C, ontwikkeld en geproduceerd door de FAW-Toyota joint venture. De bZ3C is een voorwiel aangedreven SUV-coupé met een wild ontwerp, laag en breed, met grote 21-inch wielen. Het is een zusje van de eerder gelanceerde Toyota bz3 sedan. Het formaat is 4780/1866/1510, 2880, met een leeggewicht van 2365 kilo. De elektromotor en de LFP accu komen van BYD FinDreams, een dochterbedrijf van BYD. Het vermogen is 200 kW en dat is genoeg voor een topsnelheid van 160 km/u. De Toyota bZ3C komt nog dit jaar op de markt in China. Volgend jaar maakt de auto de oversteek naar Europa en daar komt hij onder andere in Nederland op de markt.
Lynk & Co Z20/02
Lynk & Co is een merk onder de Geely Group. Het merk is redelijk succesvol en stond in augustus op de 23ste plek. In China verkoopt het negen auto’s waaronder ouderwetse benzinemodellen, diverse PHEV’s en de laatste tijd steeds meer EV’s. De Lynk & Co Z20 is een nieuwe compacte crossover die zijn platform en veel van zijn techniek deelt met de Zeekr X. Zeekr is net als Lynk & Co een merk van Geely. De Z20 heeft een gewaagd ontwerp, sportief, met een korte neus en een brede C-stijl. Het formaat is 4460/1845/1573, 2755, met een leeggewicht van 1899 kilo. De Z20 is achterwielaangedreven en heeft een vermogen van 250 kW en een top van 190 km/u. Deze motor is uniek voor de Z20, hij is niet verkrijgbaar in de Zeekr Z. De Lynk & Co Z20 krijgt een LFP accu onder de vloer voor een bereik van rond de 550 kilometer. De Z20 is ontwikkeld voor export en voor China. Volgens berichten in Chinese media komt de Z20 eerst in Europa op de markt, zelfs dit jaar nog, en pas daarna in China. De Europese naam wordt vermoedelijk Lynk & Co 02.