iCar heeft vlak voor het einde van het jaar de coolste Chinese auto van 2024 gelanceerd. De iCar V23 is een elektrische retro SUV met een vierkante koets die slechts 13.000 euro kost.
Wat is iCar?
iCar is een EV merk onder Chery Automobile, opgericht in 2023 en gericht op een jong publiek. De slogan van het merk is “Born to Play”, in het Engels. ”iCar verkoopt drie modellen, de iCar 03, de iCar 03T en de nieuwe iCar V23. Met de verkopen gaat het redelijk. In november stond iCar op de 59ste plaats in de ranglijst met 4719 verkochte auto’s. Daarmee stond iCar net onder Baojun en net boven Ora. Volgend jaar komen er nog twee modellen bij, de GT sedan en de X25 off-road MPV.
De iCar V23
De V23 is een bijzondere vierkante vijfdeurs SUV. De auto heeft een retro design en lijkt nog het meest op een ouderwets 4×4 legervoertuig. iCar heeft zelf verklaard dat het ontwerp van de V23 geïnspireerd is door de Toyota Land Cruiser, de Land Rover, de Mercedes-Benz G-Klasse, de Willys Jeep en de BAW BJ212 van eigen Chinese bodem.
De V23 heeft super korte overhangen voor- en achter, ronde LED-koplampen, een dikke motorkap, brede spatbordverbreders, sideboards, skidplates voor- en achter, verzonken deurgrepen en zwarte vijfspaaks lichtmetalen velgen. De raamlijn loopt van de A-stijl in een kaarsrechte lijn naar achteren toe.
De V23 heeft geen derde zijruit in de C-stijl, daardoor lijkt de auto visueel compacter. Op de achterdeur zit een externe bagage box met een extra lamp. In de hoeken van de bumpers zitten duidelijk zichtbare millimetergolf radars.
De iCar V23 heeft een ruime en lichte cabine, dankzij de grote ramen en de lichte materialen. Het driespaaks stuur is groot en perfect rond. Sturen met een grote diameter zijn een nieuwe trend in China, steeds meer EV-makers komen met grote stuurwielen. Het stuur heeft twee scrollwieltjes en de rij-selectiehendel zit op de stuurkolom. De middentunnel is volgeladen met opbergvakken van allerlei formaat, met een draadloze oplader in de armleuning.
De middenconsole is erg fraai, een mix van modern en retro design. Het 15.4 inch 2.5K scherm is kraakhelder. Onder het scherm zitten drie vierkante ventilatieopeningen. Daaronder is een rij met ronde knoppen, de linker is voor de drive-mode selectie en daarnaast zit de bediening van de A/C. In de onderste rij zitten knoppen voor belangrijke functies zoals de alarmlichten en de ruitverwarming.
De V23 is een vierzitter, met twee platte brede stoelen achterin, die ook nog eens ver naar achteren staan, met de hoofdsteun helemaal bij de dichte C-stijl.
Technische gegevens van de iCar V23
De V23 staat op een nieuw EV platform. Het formaat is 4220/1915/1845, 2735. De achterwiel aangedreven versie heeft een leeggewicht van 1710 kilo en de vierwielaandrijver weegt 1825 kilo. iCar biedt twee versies aan:
1) RWD. 100 kW en 180 Nm. De topsnelheid is 140 km/u en 0-50 duurt 4.8 seconden. Onder de vloer ligt een 59.93 kWh LFP accu. Het verbruik is 16.8 kWh/100 kilometer en het bereik is 401 kilometer.
2) AWD. 155 kW en 292 Nm (voor: 55 kW/112 Nm. achter: 100 kW/180 Nm). De topsnelheid is eveneens 140 km/u en de 0-50 duurt hier 3.5 seconden. De AWD heeft een 81.76 kWh ternaire lithiumbatterij met een verbruik van 17.3 kWh/100 kilometer en een bereik van 501 kilometer.
Chinese automerken gebruiken vaak 0-50 in plaats van 0-100 als de auto erg traag is. Dat staat beter in de statistieken. Dat mag gewoon in China en het is dan wachten op de eerste onafhankelijke tests voordat de 0-100 tijden bekend worden.
De V23 staat zijn mannetje in het terrein, vooral dankzij de korte overhangen. De V23 heeft een aanrijhoek van 43 graden en een afrijhoek van 41 graden. De bodemvrijheid is 210 millimeter.
De iCar V23 heeft een L2+ rijhulpsysteem. L2+ is een onofficiële Chinese standaard ontwikkeld door de autofabrikanten. De bestaande systemen zijn veel beter dan L2 maar fabrikanten mogen die niet L3 noemen omdat L3 nog niet legaal is in China. De V23 heeft 23 sensoren, waaronder vijf millimetergolf radars, twaalf ultrasone radars en vijf camera’s. De gegevens worden verwerkt door een Qualcomm 8155-chip.
Prijzen en beschikbaarheid
De V23 is bedoeld voor het kampeerpubliek: jonge stadsmensen die in het weekend de heuvels in trekken. Chinezen kamperen echter liever in hun auto. Dat is de reden waarom zoveel Chinese autofabrikanten allerlei soorten kampeerspullen aanbieden, zoals op maat gemaakte luchtbedden en kampeerboxen. De V23 heeft dan ook een kampeer-klare 3.3 kW V2L-functie, waarmee gebruikers het koffiezetapparaat of een speaker kunnen aansluiten.
iCar levert de V23 in drie uitrustingsniveau ’s, zes exterieurkleuren en twee interieurkleurcombinaties. Leuke opties zijn een dakrek met een capaciteit van 100 kilo en een sticker set met zwarte strepen en V23 logo’s.
De instapper met RWD kost omgerekend precies 13.000 euro en het AWD topmodel mag voor 18.200 euro mee naar huis. De V23 staat vanaf nu bij de iCar dealer. De eerste leveringen aan klanten beginnen in het eerste kwartaal van 2025. iCar heeft nog geen plannen voor export van de V23, maar helemaal uitgesloten is het niet want de iCar 03 is in sommige markten al te koop onder het Jaecoo merk. Dus wie weet staat de V23 ooit nog eens in de Nederlandse blubber.